• Jemp

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Bli inte kvar för att du är rädd för en provanställning. Det är ju i normala fall bara formalia och standard när man byter jobb. Du kommer ha svprt att byta utan det. Kolla upp om din arbetsgivare erbjuder tjänstledigt för provanställning men det är inget de är skyldiga till. 

Däremot hade kag funderat på om det är värt byte med pendelskostnader och längre tid hemifrån. Beror ju på hur dålig arbetsmiljön är samt utvecklingsmöjligheter.

• Jemp
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 07:31:17 följande:
    Det låter kolossalt oseriöst att vilja "provanställa" någon som har många års erfarenhet och referenser. Jag har bytt jobb fem gånger i mitt liv och alla gångerna har jag haft som krav att ha fast anställning. Det har aldrig varit något tal om annat.

Det är inte bara banken som kan krångla, utan alla andra företag som du har finansiella kontrakt med, t ex hyresvärd, kreditinstitut, leasingföretag, faktureringsföretag, eller e-handelsföretag. Ditt finansiella säkerhetsvärde sjunker till noll direkt, du kanske inte ens kan handla på Boost eller Zalando på faktura därefter.
    Skitsnack. Kreditupplysningar innehåller inte anställningsform.
  • Jemp
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 08:43:29 följande:
    Man vet inte om företaget faktiskt avser att öka sin personalstyrka permanent, eller bara testar att höja kapaciteten under en period. Det finns inget som säger att de faktiskt avser att göra om provanställningen till fast anställning. Man kan också tappa en del av sin arbetslöshetsförsäkring. Om man har familj, hus eller andra ekonomiska åtaganden, samt om man är över en viss ålder, så kan denna risk vara alltför stor för att man ska vilja ta den.
    Hur skulle man tappa rätt till akassa eller inkomstförsäkring? 
    En provanställning "görs inte om" till fast anställning. Det är en tillsvidareanställning som inleds med prov. 
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?