Inlägg från: Anonym (Ta jobbet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ta jobbet)

Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

Jag har aldrig hört talas om något annat än att man börjar med provanställning så den biten är inte konstig så är det om du vill byta jobb. 

När du blivit fast anställd sen kan du flytta närmare jobbet så du slipper pendla. Jag hade tagit det 17% löneökning är bra och det är viktigt att man trivs. 

• Anonym (Ta jobbet)
    sextiotalist skrev 2023-09-11 11:33:11 följande:
    Och jag har aldrig hört talas om att man får en provanställning när man lämnar en fast anställning  (utom här på FL)
    Vad jobbar du i för konstig bransch? Jag känner folk med alla sorters anställningar från högt uppsatta chefer till de som jobbar i kassan på ICA och alla utan undantag börjar med provanställning när de byter jobb. Det är skitsvårt att sparka någon med fast anställning om det inte funkar så ingen vill ta risken.
  • Anonym (Ta jobbet)
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 12:19:16 följande:
    Jag jobbar själv (delvis) med HR inom IT och business och vi anställer aldrig på prov om någon kommer från en annan tillsvidareanställning. Vi skulle då nog aldrig lyckas anställa någon med arbetslivserfarenhet över huvud taget. Det kanske är annat om man jobbar på charken på ICA eller kör truck på ett lager, men definitivt inte normalt på några som helst högre befattningar.
    Så är det för alla jag känner med högre befattningar som är högutbildade också. Även de med arbetslivserfarenhet vill byta jobb och då måste de acceptera provanställning så det lär inte vara svårt att hitta folk. 
  • Anonym (Ta jobbet)
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:23:36 följande:
    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.

I så fall kan man inte byta jobb för igen ger en fast anställning direkt. Då kan man fortsätta skratta självbelåtet i flera år när man är fast på samma företag med dåliga villkor. 

Har man attraktiva kunskaper/erfarenheter får man lätt ett nytt jobb om det inte skulle funka så familjen behöver man inte oroa sig för. 

• Anonym (Ta jobbet)
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:54:43 följande:
    Jag har aldrig haft provanställning efter mitt första fasta jobb för 25 år sen, inte  andra högutbildade heller som jag känner.

Men visst, folk som inte vågar förhandla är det ingen brist på.
    Det finns inget att förhandla, vägrar man väljer de en annan. 
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?