• Tyra myra

Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?

Vad tror ni?

Är koran-brännarna  nöjda med utvecklingen? 

Var det så här de ville att utvecklingen skulle gå?

Om inte, vad hade de för syfte när de brände?

• Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?
  • Jagärkille

Tycker det är väldigt bra att se hur muslimer tänker och hur lätt de tar till våld. Muslimer är endast 10 procent av Sveriges befolkning och utgör redan ett enormt hot mot demokratin och yttrandefriheten.

Kolla på konstnären Lars Vilks som fick ha livvaktsskydd livet ut för att ha ritat profeten Muhammed som hund.

Svenskarna bör vakna nu och om svenskarna väljer att fortsätta blunda bör vi bränna fler koraner så folk inser allvaret.

Kolla på Israel, enda demokratin i mellanöstern och med muslimska länder som grannar. Israel kan aldrig slappna av med konstanta terrordåd. 

• Tyra myra
    Jagärkille skrev 2023-08-03 11:19:34 följande:

Tycker det är väldigt bra att se hur muslimer tänker och hur lätt de tar till våld. Muslimer är endast 10 procent av Sveriges befolkning och utgör redan ett enormt hot mot demokratin och yttrandefriheten.

Kolla på konstnären Lars Vilks som fick ha livvaktsskydd livet ut för att ha ritat profeten Muhammed som hund.

Svenskarna bör vakna nu och om svenskarna väljer att fortsätta blunda bör vi bränna fler koraner så folk inser allvaret.

Kolla på Israel, enda demokratin i mellanöstern och med muslimska länder som grannar. Israel kan aldrig slappna av med konstanta terrordåd. 

Kan du förklara hur 10 % av befolkningen kan vara ett enormt hot mot de 90% som står för demokrati och yttrandefrihet?
  • Liberté

Hela diskussionen är bisarrt utformad. Vi är i ett sekulärt land där det inom religionsfrihet ingår rätten att slippa religion och dess påfund. 

Och nej det är ingen hets mot folkgrupp precis som att bränna en lagbok inte är det mot jurister eller skära sönder en fotboll är det mot supportrar. 

Man kan inte vika en tum när det kommer till religiös fanatism då de kommer ta en hand för att sedan ta en arm och konstant flytta fram positionerna för sitt inflytande i samhället. 

• Tyra myra
    Liberté skrev 2023-08-03 12:58:39 följande:

Hela diskussionen är bisarrt utformad. Vi är i ett sekulärt land där det inom religionsfrihet ingår rätten att slippa religion och dess påfund. 

Och nej det är ingen hets mot folkgrupp precis som att bränna en lagbok inte är det mot jurister eller skära sönder en fotboll är det mot supportrar. 

Man kan inte vika en tum när det kommer till religiös fanatism då de kommer ta en hand för att sedan ta en arm och konstant flytta fram positionerna för sitt inflytande i samhället. 

Frågan var ju om de som står bakom koran-bränningarna är nöjda? Om bränningarna tjänat sitt syfte? eller om de till och med blivit överraskade av de händelser som åtminstone vissa av oss  kopplar som resultat av dem.

Som krånglet med Turkiet och ökat terrorhot mot Sverige?

Vad tror du?
  • EnAnonumius
    Tyra myra skrev 2023-08-03 10:42:16 följande:
    Tror inte jag skrivit "har blivit"  Jag skrev hindras Du kan väl ändå inte påstå att Turkiet inte hindrat Sveriges NATO anslutning.  
    Jo det har du skrivit "har blivit"?

Du skulle mycket väl kunnat gå tillbaka och kolla själv.
    Men låt mig ändå fräcka upp ditt minne från inlägg #9.
    Jag citerar dig och dina egna ord från inlägg #9:
    Tyra myra skrev 2023-08-02 10:51:07 följande:
    Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!

(slut citat)

Notera att du själv skriver "Resultatet HAR BLIVIT att Sverige hindars....."

Du skriver på ett sådant tvärsäkert sätt (din formulering av meningen) att Sverige inte kommer att bli medlem NATO.

Som sagt det vet du inte hur det blir alls då du saknar bevis på om Turkarna kommer att dra sig ur denna gången också.
    Det är svårt att bevisa något som ligger i framtiden

Det är svårt att bevisa något som ligger i framtiden

Vad i mitt resonemang är tvärsäkert?  Jag ställer ju frågor!   Intresserar mig för vad andra tycker och tänker?  Därför måste jag också dela med mig av mina tankar

(från inlägg #9)

"Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!"

Detta är ingen "fråga". Det är ett utlåtande formulerat på ett sådant sätt att det är fakta att Sverige inte kommer med i NATO.
    Då du skriver b.la "Resultatet har blivit" och "hindras att ansluta sig". 

Och som sagt det är väldigt dumt att uttala dig så tvärsäkert som du gör att Sverige inte kommer med i NATO... Det är något du inte vet.
    Förstår att du reagerat över mina frågor och tankar. Därför vore det intressant att höra vad du tycker och tänker om mina frågeställningar

Jag reagerar över ditt tvärsäkra sätt att uttala dig på (där du INTE skriver frågor).
    Så det är knappast "dina frågor" jag reagerar på.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tyra myra
    jeanette02 skrev 2023-08-03 08:36:08 följande:

De vill kanske ha asylskäl, de är ju asylsökande de två senaste om inte minns fel. Det trista när man läser lite kommentarer, diskussioner på Insta, Youtube, så skriver mindre vetande människor. - Svenskar bränner koraner! På alla möjliga språk. Men det är ju utlänningar liksom. 
    Tror dessa enbart vill provocera, ingen djupare tanke bakom. Som t ex en rättfärdig protest mot religionen Islam, kvinnoförtryck i många muslimska länder el så. De bryr sig inte. 

Sedan vill man ta upp en diskussion om religion kan man inte börja i den änden med religiöst indoktrinerade människor. Då tar det bara hus i helvete.
    Man måste lyfta frågorna(om man nu har några) med moderna muslimer, börja i rätt ände. Sedan tycker jag gott att Imamer i Sverige borde informera vad som gäller i Sverige. Inte elda på situationen. Men vissa av de verkar vilja ha splittring. De "vill" bli kränkta. En anledning att bråka. 

En av dem är väl asylsökande efter vad jag förstått är han även kopplad till SD. Om det är på deras inrådan han agerat så måste jag säga att nog borde söka sig andra rådgivare. 

Att han som asylsökande hamnar i säkerhetspolisens register ökar bara risken att han blir utvisad.

Vad Islamhatare och Tslamofober får ut  av detta förstår jag inte riktigt.  Vi lever ju i ett sekulariserat demokratiskt land där religionen tillhör människors privata sfär och på inget sätt styr vårt samhälle. 

Visst finns det människor här i Sverige som faktiskt skulle ha skäl att bränna koraner, de människor som flytt från islamistiska regimer men de inser att det är fel sätt att demonstrera sina åsikter på. 
  • fornminne

De flesta tycker att det är onödigt att bränna koraner eller andra böcker.

Frågan är hur det ska förbjudas, samt var man ska dra gränsen.

Ska det vara förbjudet trampa på en koran? Riva sönder en koran? Gäller det bara vissa böcker eller om det har ett visst syfte? Hur ska man reglera det?

De flesta tillfrågade muslimska församlingar tycker att det ska vara förbjudet att öht håna, häckla eller smäda religion. De vill alltså återinföra hädelselagar. Fundera på vad det skulle innebära. Glöm Life of Brian, satirteckningar mm.

Man kan begränsa koranbränningar och demonstrationstillstånd, men det är svårt att förbjuda utan att annat också blir förbjudet. Det finns MYCKET BRA SKÄL till att vår yttrandefrihetslagstiftning är så generös som den är. 

• Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 13:25:18 följande:
    Jo det har du skrivit "har blivit"?

Du skulle mycket väl kunnat gå tillbaka och kolla själv.
    Men låt mig ändå fräcka upp ditt minne från inlägg #9.
    Jag citerar dig och dina egna ord från inlägg #9:
    Tyra myra skrev 2023-08-02 10:51:07 följande:
    Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!
    (slut citat)

Notera att du själv skriver "Resultatet HAR BLIVIT att Sverige hindars....."

Du skriver på ett sådant tvärsäkert sätt (din formulering av meningen) att Sverige inte kommer att bli medlem NATO.

Som sagt det vet du inte hur det blir alls då du saknar bevis på om Turkarna kommer att dra sig ur denna gången också.
    (från inlägg #9)

"Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!"

Detta är ingen "fråga". Det är ett utlåtande formulerat på ett sådant sätt att det är fakta att Sverige inte kommer med i NATO.
    Då du skriver b.la "Resultatet har blivit" och "hindras att ansluta sig". 

Och som sagt det är väldigt dumt att uttala dig så tvärsäkert som du gör att Sverige inte kommer med i NATO... Det är något du inte vet.
    Förstår att du reagerat över mina frågor och tankar. Därför vore det intressant att höra vad du tycker och tänker om mina frågeställningar

Jag reagerar över ditt tvärsäkra sätt att uttala dig på (där du INTE skriver frågor).
    Så det är knappast "dina frågor" jag reagerar på.
    När jag skriver i forum som detta, är det mina tankar och funderingar som kommer tilltals. Det är inga välformulerade meningar.

Om det handlar om den svenska grammatiken så tror jag att Sverige hindras(verb) (presens) att bli medlem av NATO är just vad som har skett och fortfarande sker.

Om det är provocerande att vara tvärsäker på vad som skett under tiden fram till nu så.....  Självklart har du rätt att vara tvärsäker på mitt sätt att skriva men du ger mig inga svar på frågorna heller. 

Har inte påstått att vi aldrig kommer in i NATO

Naturligtvis kommer vi in i NATO tillslut, men det är ett slöseri med energi och överskuggar alla andra viktiga frågor.  Vart tog tex Vårdkrisen vägen?
  • jeanette02
    Tyra myra skrev 2023-08-03 11:17:40 följande:
    Hur tror du att de reagerar på hoten om terror?  År de överraskade eller är det något de förväntade sig?
    Ja det kan man undra. Jag tror inte de bryr sig ett dugg faktiskt. Hotbilden måste ju ökat mot dem själva, det kanske de inte förstår ens. 
    Kanske inte heller förväntade sig nej. Inte att det skulle sprida sig så ut i världen denna gång tror jag inte de tänkte på eller bryr sig ens om. 

Islam måste få ifrågasättas varje dag, ja även andra religioner som försöker kontrollera människor, men finns nog bättre sätt. 
    Tänk vad resureser som går till detta från samhället istället för vettiga saker. Det är en skrämmande del av problemet. 
  • EnAnonumius
    Tyra myra skrev 2023-08-03 14:03:24 följande:
    När jag skriver i forum som detta, är det mina tankar och funderingar som kommer tilltals. Det är inga välformulerade meningar.
    Bad jag om "välformulerade meningar"?
    Jag skrev att det var dumt att uttala sig så tvärsäkert" som du gör.
    Jag bad inte om välformulerade mening. 
    Om det handlar om den svenska grammatiken så tror jag att Sverige hindras(verb) (presens) att bli medlem av NATO är just vad som har skett och fortfarande sker.

Nej handlar inte om någon grammatik heller.
    Läsa vad jag faktiskt skriver. Nämnde jag ens om någon "grammatik"?  Jag kan inte hitta det trots att jag dubbelkollar.
    Om det är provocerande att vara tvärsäker på vad som skett under tiden fram till nu så.....  Självklart har du rätt att vara tvärsäker på mitt sätt att skriva men du ger mig inga svar på frågorna heller. 

Har jag hävdat att det är provocerande? 

Du behöver inte svara på frågan, jag kan göra det åt dig.

Nej, är svaret på den frågan.

Men du kan svara på denna frågan.

Anser du att om man ifrågasätter innehåll i någon annans text, och rent av tycker en formulering är dum, så gör man det för att det är provocerande?
    Har inte påstått att vi aldrig kommer in i NATO
    Och då är det ju bra att jag aldrig påstod det heller att du skulle ha skrivit att "vi aldrig kommer in i NATO".
    Naturligtvis kommer vi in i NATO tillslut, men det är ett slöseri med energi och överskuggar alla andra viktiga frågor.  Vart tog tex Vårdkrisen vägen?
    Bara för att detta med NATO är på tapeten för tillfället så betyder det inte att vårdkrisen är "glömd" och inte diskuteras.. Det diskuteras om det fortfarande. Fast inte lika tydligt nu i samband med NATO då vi är med stor sannolikhet på väg in nu.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?