Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?

Vad tror ni?

Är koran-brännarna  nöjda med utvecklingen? 

Var det så här de ville att utvecklingen skulle gå?

Om inte, vad hade de för syfte när de brände?

• Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?
  • Tyra myra
    Drottningen1970 skrev 2023-08-02 06:53:03 följande:
    ja väldig onödigt. Själv anser jag det dock viktigare att respektera levande människor, inte döda ting Och förbehåller mig rätten att bränna mina egna ägodelar oavsett om någon annan tycker de är heliga.

När förstörandet av döda ting som finns i miljarder exemplar gör att vissa tycker det rättfördigar våld mot levande människor så får det i alla fall mig att bli ännu mer rädd för religionens inflytande. Jag anser att debatten borde handla liiiiiiiite mer om faran med religiösa vanföreställningar och vad det kan göra med en människa. Om vi kan få upp den diskussionen på bordet kan jag nog tänka mig att bränna lite själv.
    Men tycker du att resultatet av bränningarna har motsvarat förväntningarna ? 

Om avsikten var att visa på redan kända fakta?  Det finns väl knappast någon som undgått att religiös fanatism är av ondo och att sk religiösa stater idkar förtryck ser vi ju varje dag i media.  

Resultatet har ju blivit att dessa stater fått makt över Sverige!

Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!

Jag kan absolut inte få ihop resonemanget.

Den enda möjliga avsikten som jag ser det är att ställa till med så mycket oro i Sverige att vi tvingas begränsa vår frihet och demokrati. Vilket de som bränt håller på att lyckas med
  • Tyra myra
    Drottningen1970 skrev 2023-08-02 12:26:23 följande:
    Jag tycker nog att vi inte talat alls om att vi faktiskt nu på plats i Sverige har en relativt stor grupp som är beredda att skada andra människor för att skydda ett dött föremål. Något som vi inte är vana vid i det sekulariserade samhälle vi levt i. Religion riskerar att bli en maktfaktor i samhället. Vilket är farligt. Nu är det väl dock inte en sådan viktig diskussion som brännarna är ute efter. De verkar väl snarast deivas av ett muslimhat och är ute efter polarisering. Vilket de lyckats ganska bra med.
    Då kan man fundera över VARFÖR vill man ha polarisering?
    Vari ligger det bakomliggande syftet?  Vad tror man att en ökad polarisering ska innebära för Sverige?
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 06:44:15 följande:
    Kanske dags att uppdatera dig lite?

Sverige är klar för NATO då Turkiet skall ratificera så att Sverige kan gå med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-far-nato-ja-en-historisk-dag

Så du kan inte använda argumentet att "Sverige hindras att gå med i en försvarsallians" p.g.a någon koran-bränning.
    Varken Ungern eller Turkiet har ratificerat Sveriges ansökan ännu. Erdogan har visseligen lovat att de ska göra det men det har han gjort förut också. Observera att löftet gjordes FÖRE sista bränningen 

Nu har ju hela den muslimska världen  samlats och fördömt Sverige och Danmark vilket säkert gett Turkiet vatten på sin kvarn. Vi ska nog inte förvänta oss en snabb ratificering.  

Att terrorhotet har ökat kan väl inte ha undgått någon
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 10:15:02 följande:
    Ändå är det väldigt dumt att sitta och säga "har blivit att Sverige hindras ansluta sig".

Då du saknar bevis på att Turkarna kommer att "dra sig ur" denna gången (också). Om de nu drar sig ur det är ju ingen som vet.

Sp varför uttalar du dig så "tvärsäkert", när det inte finns "tvärsäkra" bevis att tillgå?
    Tror inte jag skrivit "har blivit"  Jag skrev hindras Du kan väl ändå inte påstå att Turkiet inte hindrat Sveriges NATO anslutning.  

Det är svårt att bevisa något som ligger i framtiden

Vad i mitt resonemang är tvärsäkert?  Jag ställer ju frågor!   Intresserar mig för vad andra tycker och tänker?  Därför måste jag också dela med mig av mina tankar

Förstår att du reagerat över mina frågor och tankar. Därför vore det intressant att höra vad du tycker och tänker om mina frågeställningar
  • Tyra myra
    jeanette02 skrev 2023-08-03 08:36:08 följande:

De vill kanske ha asylskäl, de är ju asylsökande de två senaste om inte minns fel. Det trista när man läser lite kommentarer, diskussioner på Insta, Youtube, så skriver mindre vetande människor. - Svenskar bränner koraner! På alla möjliga språk. Men det är ju utlänningar liksom. 
    Tror dessa enbart vill provocera, ingen djupare tanke bakom. Som t ex en rättfärdig protest mot religionen Islam, kvinnoförtryck i många muslimska länder el så. De bryr sig inte. 

Sedan vill man ta upp en diskussion om religion kan man inte börja i den änden med religiöst indoktrinerade människor. Då tar det bara hus i helvete.
    Man måste lyfta frågorna(om man nu har några) med moderna muslimer, börja i rätt ände. Sedan tycker jag gott att Imamer i Sverige borde informera vad som gäller i Sverige. Inte elda på situationen. Men vissa av de verkar vilja ha splittring. De "vill" bli kränkta. En anledning att bråka. 

Hur tror du att de reagerar på hoten om terror?  År de överraskade eller är det något de förväntade sig?
  • Tyra myra
    Jagärkille skrev 2023-08-03 11:19:34 följande:

Tycker det är väldigt bra att se hur muslimer tänker och hur lätt de tar till våld. Muslimer är endast 10 procent av Sveriges befolkning och utgör redan ett enormt hot mot demokratin och yttrandefriheten.

Kolla på konstnären Lars Vilks som fick ha livvaktsskydd livet ut för att ha ritat profeten Muhammed som hund.

Svenskarna bör vakna nu och om svenskarna väljer att fortsätta blunda bör vi bränna fler koraner så folk inser allvaret.

Kolla på Israel, enda demokratin i mellanöstern och med muslimska länder som grannar. Israel kan aldrig slappna av med konstanta terrordåd. 

Kan du förklara hur 10 % av befolkningen kan vara ett enormt hot mot de 90% som står för demokrati och yttrandefrihet?
  • Tyra myra
    Liberté skrev 2023-08-03 12:58:39 följande:

Hela diskussionen är bisarrt utformad. Vi är i ett sekulärt land där det inom religionsfrihet ingår rätten att slippa religion och dess påfund. 

Och nej det är ingen hets mot folkgrupp precis som att bränna en lagbok inte är det mot jurister eller skära sönder en fotboll är det mot supportrar. 

Man kan inte vika en tum när det kommer till religiös fanatism då de kommer ta en hand för att sedan ta en arm och konstant flytta fram positionerna för sitt inflytande i samhället. 

Frågan var ju om de som står bakom koran-bränningarna är nöjda? Om bränningarna tjänat sitt syfte? eller om de till och med blivit överraskade av de händelser som åtminstone vissa av oss  kopplar som resultat av dem.

Som krånglet med Turkiet och ökat terrorhot mot Sverige?

Vad tror du?
  • Tyra myra
    jeanette02 skrev 2023-08-03 08:36:08 följande:

De vill kanske ha asylskäl, de är ju asylsökande de två senaste om inte minns fel. Det trista när man läser lite kommentarer, diskussioner på Insta, Youtube, så skriver mindre vetande människor. - Svenskar bränner koraner! På alla möjliga språk. Men det är ju utlänningar liksom. 
    Tror dessa enbart vill provocera, ingen djupare tanke bakom. Som t ex en rättfärdig protest mot religionen Islam, kvinnoförtryck i många muslimska länder el så. De bryr sig inte. 

Sedan vill man ta upp en diskussion om religion kan man inte börja i den änden med religiöst indoktrinerade människor. Då tar det bara hus i helvete.
    Man måste lyfta frågorna(om man nu har några) med moderna muslimer, börja i rätt ände. Sedan tycker jag gott att Imamer i Sverige borde informera vad som gäller i Sverige. Inte elda på situationen. Men vissa av de verkar vilja ha splittring. De "vill" bli kränkta. En anledning att bråka. 

En av dem är väl asylsökande efter vad jag förstått är han även kopplad till SD. Om det är på deras inrådan han agerat så måste jag säga att nog borde söka sig andra rådgivare. 

Att han som asylsökande hamnar i säkerhetspolisens register ökar bara risken att han blir utvisad.

Vad Islamhatare och Tslamofober får ut  av detta förstår jag inte riktigt.  Vi lever ju i ett sekulariserat demokratiskt land där religionen tillhör människors privata sfär och på inget sätt styr vårt samhälle. 

Visst finns det människor här i Sverige som faktiskt skulle ha skäl att bränna koraner, de människor som flytt från islamistiska regimer men de inser att det är fel sätt att demonstrera sina åsikter på. 
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 13:25:18 följande:
    Jo det har du skrivit "har blivit"?

Du skulle mycket väl kunnat gå tillbaka och kolla själv.
    Men låt mig ändå fräcka upp ditt minne från inlägg #9.
    Jag citerar dig och dina egna ord från inlägg #9:
    Tyra myra skrev 2023-08-02 10:51:07 följande:
    Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!
    (slut citat)

Notera att du själv skriver "Resultatet HAR BLIVIT att Sverige hindars....."

Du skriver på ett sådant tvärsäkert sätt (din formulering av meningen) att Sverige inte kommer att bli medlem NATO.

Som sagt det vet du inte hur det blir alls då du saknar bevis på om Turkarna kommer att dra sig ur denna gången också.
    (från inlägg #9)

"Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!"

Detta är ingen "fråga". Det är ett utlåtande formulerat på ett sådant sätt att det är fakta att Sverige inte kommer med i NATO.
    Då du skriver b.la "Resultatet har blivit" och "hindras att ansluta sig". 

Och som sagt det är väldigt dumt att uttala dig så tvärsäkert som du gör att Sverige inte kommer med i NATO... Det är något du inte vet.
    Tyra myra skrev 2023-08-03 10:42:16 följande:
    Förstår att du reagerat över mina frågor och tankar. Därför vore det intressant att höra vad du tycker och tänker om mina frågeställningar

Jag reagerar över ditt tvärsäkra sätt att uttala dig på (där du INTE skriver frågor).
    Så det är knappast "dina frågor" jag reagerar på.
    När jag skriver i forum som detta, är det mina tankar och funderingar som kommer tilltals. Det är inga välformulerade meningar.

Om det handlar om den svenska grammatiken så tror jag att Sverige hindras(verb) (presens) att bli medlem av NATO är just vad som har skett och fortfarande sker.

Om det är provocerande att vara tvärsäker på vad som skett under tiden fram till nu så.....  Självklart har du rätt att vara tvärsäker på mitt sätt att skriva men du ger mig inga svar på frågorna heller. 

Har inte påstått att vi aldrig kommer in i NATO

Naturligtvis kommer vi in i NATO tillslut, men det är ett slöseri med energi och överskuggar alla andra viktiga frågor.  Vart tog tex Vårdkrisen vägen?
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 17:11:33 följande:
    Bad jag om "välformulerade meningar"?
    Jag skrev att det var dumt att uttala sig så tvärsäkert" som du gör.
    Jag bad inte om välformulerade mening. 
    Tyra myra skrev 2023-08-03 14:03:24 följande:
    Om det handlar om den svenska grammatiken så tror jag att Sverige hindras(verb) (presens) att bli medlem av NATO är just vad som har skett och fortfarande sker.

Nej handlar inte om någon grammatik heller.
    Läsa vad jag faktiskt skriver. Nämnde jag ens om någon "grammatik"?  Jag kan inte hitta det trots att jag dubbelkollar.
    Har jag hävdat att det är provocerande? 

Du behöver inte svara på frågan, jag kan göra det åt dig.

Nej, är svaret på den frågan.

Men du kan svara på denna frågan.

Anser du att om man ifrågasätter innehåll i någon annans text, och rent av tycker en formulering är dum, så gör man det för att det är provocerande?
    Tyra myra skrev 2023-08-03 14:03:24 följande:
    Har inte påstått att vi aldrig kommer in i NATO
    Och då är det ju bra att jag aldrig påstod det heller att du skulle ha skrivit att "vi aldrig kommer in i NATO".Bara för att detta med NATO är på tapeten för tillfället så betyder det inte att vårdkrisen är "glömd" och inte diskuteras.. Det diskuteras om det fortfarande. Fast inte lika tydligt nu i samband med NATO då vi är med stor sannolikhet på väg in nu.

PHUUU... 

Ja. du har nog rätt. Jag ska nog inte lägga ut mina tankar på FL.  FL är så seriöst att varje nyans måste nagelfaras. 

Om nu några fler än du ska ha blivit provocerade så ber jag allra ödmjukast om ursäkt. 

Grammatiken har sin plats när jag försöker förklara skillnaden mellan "Att hindras" och "Att ha hindrat"

Hoppas att du med all din kompetens kan ta min plats här i tråden. 

Vi kanske tillslut kan få några svar på om de som står bakom de provocerande bränningarna tycker att det är värt att fortsätta eller om de inser att de inte uppnådde sitt syfte
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 19:29:56 följande:

Jisses vilket martyrargument kryddad med stark överdrivning.

Men klart tål man inte att få sina "tankar" ifrågasatt, då detta är ett diskussionsforum, trots allt. Så kanske du skall blogga istället.
    Tyra myra skrev 2023-08-03 17:36:36 följande:
    Om nu några fler än du ska ha blivit provocerade så ber jag allra ödmjukast om ursäkt. 

Här far du med en direkt osanning.

Du vill till varje pris att det måste handla om att det är "provocerande", eller?

Du svarade inte på min fråga?

Anser du att om man ifrågasätter innehåll i någon annans text, och rent av tycker en formulering är dum, så gör man det för att det är provocerande?

Eller är det bara andra som skall svara på dina frågor medan du skall slippa och svara på frågor som ställs i denna tråd?Hade gått att förklara utan "grammatik lektion".

Men nu skrev du ju mer än så "om det är grammatiken det handlar om".  Du valde att spekulerar om varför.
    Tyra myra skrev 2023-08-03 17:36:36 följande:
    Vi kanske tillslut kan få några svar på om de som står bakom de provocerande bränningarna tycker att det är värt att fortsätta eller om de inser att de inte uppnådde sitt syfte

Och under tiden så kan vi hoppas att du kan  lära dig att man kan ifrågasätta något, utan att det har något med det som skrivs  skulle varit provocerande..

Får man ju hoppas.
    Ja du förstår inte ironi det var ju synd för då kanske du skulle ha upptäckt var överdrifterna ligger. 

Det framgår med all önskvärd tydlighet att du blir provocerad av att jag har mage att påstå att Turkiet försenar Sveriges inträde i NATO. När till och med NATO chefen Stoltenberg medger att så är fallet,  Var i ligger provokationen ? 

Utan egna tankar är det svårt, nästan omöjligt att föra en diskussion men tydligen har du inga problem med detta. Liknar mera en papegojas upprepningar av intetsägande meningar och ger absolut ingenting.

Du blir provocerad och kräver mig på fakta.  Självklart har jag inga fler fakta än de flesta andra som följer utvecklingen. Var och en bildar sig sina egna uppfattningar om vad som händer och sker, tänker och funderar över hur det hänger ihop. Är det detta du blir så upprörd över? 

Som avslutning påpekar du att man kan ifrågasätta utan att provocera. 
    Visst är det så men hur skulle jag kunna veta att du blir provocerad av att jag skriver att Erdogan satt sig på tvären vid vår NATO ansökan. Han har ju själv sagt att ha gjort/gör  det. 
  • Tyra myra
    Bis mis skrev 2023-08-03 20:55:17 följande:
    Det tror jag att dom är, nöjda över förväntan. Absolut ville man få stort genomslag, varför annars göra det?

Det kan finnas olika syften. Dansken har sitt syfte, andra kan ju även vara utskickade av t ex Ryssland som inte vill att Sverige blir medlem i Nato. Det kan ju vara så att Ukraina är bara början på vad Putin vill göra. Bara en tanke.
    Ja, vem vet?

Men tror du att de blev förvånade över hur vi i de flesta läger fördömt dessa provokationer?
  • Tyra myra
    Bis mis skrev 2023-08-03 22:50:16 följande:
    Vet inte om koranbränningarna har fördömts av dom flesta alls? Som någon skrev så är det mkt annat som skulle ryka om vi ändrade vår lagstiftning. 
    Jag tror inte alls att det är så många som vill ha någon lagändring. De flesta tycker nog tvärtom att vi ska stå upp för vårt samhälle och våra lagar.

De flesta är nog inne på att se över tillämpningen. Vi måste helt enkelt bli bättre på att hantera provokationer, 
  • Tyra myra
    Beauceron skrev 2023-08-04 03:52:42 följande:
    För mig handlar denna frågan snarare om att respektera symbolism. Det är väl otillåtet med hakkors till exempel? Det är ju egentligen ett brott mot yttrandefriheten också då eller? :) Kanske ska vi börja måla sånt på byggnader och våra kläder och annat skoj? Om någon skulle bli så våldsamt sårad av denna handling/symbol och hota med krig så måste ju den folkgruppen vara dumma i huvudet? Eller?

?Vi måste HÖGT OCH TYDLIGT bevisa för alla BLINDA människor att anti-fascismen är en våldsam folkgrupp!?

Eller kanske inte?

Det kanske var bra att den symbolen blev otillåten? Kanske den symbolen är för laddad?

Situationen sverige befinner sig i idag är inte helt olik denna analogin. Att ett objekt som anses heligt för en så stor mängd människor, får behandlas så respektlöst och utan begränsningar, helt utan konsekvenser är inte okej. Att låtsas som något annat är bara ignorant. Jag tycker DET är att var blind. Ni blundar för den skadan som görs. Påstår att det är en ?rätt? att skada någon. Detta är psykopati. När man saknar morala begränsningar, respekt, empati, skuldkänslor och ånger. PSYKOPATI.

Det MINSTA man kan göra är att rikta kritik mot de som försöker sprida sitt hat. Om det inte ska bli olagligt så måste det bli ?otillåtet?. Hade det varit ett namnlöst as som eldat koranen i sin bakgård hade detta problemet troligen inte uppstått. Skulle inte förvåna mig om det finns hundratals videos med exakt detta på nätet redan, och från all världens bakgårdar. Men islam har inte fokuserat sitt hot mot något annat land. De tittar på oss. Varför? Kanske för att handlingen har ansökt och även fått tillstånd från vår polis att utföras. Upprepade gånger. Det var inte ett as i en bakgård. Det var en talesman framför en publik, på centrala platser, med tillstånd från polisen.

Och ni tycker hotet saknar ursäkt?

Mycket intressant vinkel som snuddar vid vad jag nämnde tidigare att de som bränner begår ett moraliskt brott mot Sverige. .

Att bränningarna upprör råder det ju inga tvivel om. De upprör i princip alla som inser att det är ett uttryck för hat. Vi vill inte att hatet ska få genomsyra vårt samhälle. Vi vill se vårt land som gott. 

I allt det här smyger det sig också in en känsla av obehag över hur någon/några tar sig rätten att förändra den bild av Sverige vi under så lång tid byggt upp. Vi vill nog gärna se oss och vårt samhälle som varande ett föredöme och gå i spetsen f kampen för de mänskliga rättigheterna. 

De som ligger bakom dessa provokationer utmanar inte bara demokratin och yttrandefriheten, de utmanar också vår självbild.

Att bränna koraner är en symbolisk handling som osar hat och förakt vilket kommer att slå tillbaka på oss. Hat föder hat  
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 21:50:42 följande:
    Bara för att jag inte såg ironin i din text är inte samma sak som att man inte skulle förstå ironi.

Men jag förväntar mig inte att du skall förstår detta heller.
    Tyra myra skrev 2023-08-03 20:22:18 följande:
    Det framgår med all önskvärd tydlighet att du blir provocerad av att jag har mage att påstå att Turkiet försenar Sveriges inträde i NATO. När till och med NATO chefen Stoltenberg medger att så är fallet,  Var i ligger provokationen ? 
    Du gillar att ljuga va?

Det spelar ingen roll hur mycket du upprepar det kommer aldrig att bli en sanning.Så du kan bara diskutera på ett visst sätt?
    Tyra myra skrev 2023-08-03 20:22:18 följande:
    Du blir provocerad och kräver mig på fakta.  Självklart har jag inga fler fakta än de flesta andra som följer utvecklingen. Var och en bildar sig sina egna uppfattningar om vad som händer och sker, tänker och funderar över hur det hänger ihop. Är det detta du blir så upprörd över? 
    Upprepad lögn kommer aldrig att bli sanning bara för att lögnen upprepas."Som avslutning påpekar du att man kan ifrågasätta utan att provocera. "

Nej så påstod jag inte.  Vad får du det ifrån?

Jag skrev så här:

"Och under tiden så kan vi hoppas att du kan  lära dig att man kan ifrågasätta något, utan att det har något med det som skrivs  skulle varit provocerande.. "
    Var ligger lögnen?! 

Du verkar vara rädd för sanningen

Är det jag som ljuger? eller Erdogan?  eller Stoltenberg?  Det är de enda som det reffereras till mina texter

Nu ligger din diskussion på så låg nivå att inte ens BS skulle hänga med
  • Tyra myra
    Bis mis skrev 2023-08-04 15:00:27 följande:
    Jag har inte följt nyheterna om koranbränningarna i detalj, bara det generella. Och Rasmus Paludans aktiviteter under några år i hans hemland Danmark. Men varför skulle vi ändra våra lagar på grund av religon? Vi har yttrandefrihet i Sverige, varför ska vi inte fortsätta ha det för att några sätter det i system att bränna en bok?

Hur ska man bli bättre på att hantera handlingar som håller sig inom vårt lagrum menar du?
    Har lite svårt att se hur en översyn av hur vi hanterar koranbränningar påverkar yttrandefriheten
  • Tyra myra

Vill påminna frågorna jag ställde

Vilket syfte har de som bränner koraner, hänger Erdogan dockor, mm ?

Tror ni att de är nöjda med utvecklingen hittills ?

Oavsett om vi ändrar våra lagar eller inte så måste vi väl fundera över vad dessa provokatörer vill / ar ute efter. Vi måste gå till roten 

Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?