• Tyra myra

Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?

Vad tror ni?

Är koran-brännarna  nöjda med utvecklingen? 

Var det så här de ville att utvecklingen skulle gå?

Om inte, vad hade de för syfte när de brände?

• Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?
  • EnAnonumius
    Tyra myra skrev 2023-08-01 19:08:22 följande:

Vad tror ni?

Det får du ju fråga dem som brände koranen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jagäterkeso

Syftet de har verkar vara att de anser att vi övriga är blinda inför hur arga muslimer kan bli om man hädar islam och därför behöver de göra muslimer arga så att vi vet detta. 

Tack, men vi vet redan. Charlie Hebdo, Salman Rushdie, Lars Wilks har redan bevisat att retar man muslimer blir de arga. Redan korsriddare drog den slutsatsen. 

Så koranbrännarna underskattar grovt övriga sveriges intelligens. 

• RenLuft
    Tyra myra skrev 2023-08-01 19:08:22 följande:

Vad tror ni?

Hej,
    det här är en viktigt att ta upp och jag är glad att du ställer frågan!

Jag har själv tänkt på något liknade håll och som sagt, det är viktigt att ta upp om ämnet tycker jag.

Jag personligen tror på att dessa som bränner koranen, är människor som gillar uppmärksamheten och gillar att provocera.

Hade dessa människor varit seriösa med att dela ut sina åsikter, budskap och kritisera Islam. SÅ hade dessa gjort det utan att bränna koranen.

Det finns ingen poäng med att elda koranen, än att provocera.

Jag är ingen muslim. Men jag tycker det är jättefel att elda koranen. JAG har inte förstått hur yttrandefriheten hotas eller vad man säger, om lagen ändras om att inte elda människors heliga skrifter, böcker och föremål m.m.

Man kan väl få demonstrera utan att elda något helig skrift, tänker jag.

Du frågade om dessa var nöjda med utvecklingen? Jag tror dessa människor antingen inte bryr sig om kaoset eller så gillar de kaoset. Dessa hade väl inte fortsatt att elda koranen, om de var missnöjda med utvecklingen.
  • Drottningen1970
    RenLuft skrev 2023-08-01 19:38:56 följande:
    Hej,
    det här är en viktigt att ta upp och jag är glad att du ställer frågan!

Jag har själv tänkt på något liknade håll och som sagt, det är viktigt att ta upp om ämnet tycker jag.

Jag personligen tror på att dessa som bränner koranen, är människor som gillar uppmärksamheten och gillar att provocera.

Hade dessa människor varit seriösa med att dela ut sina åsikter, budskap och kritisera Islam. SÅ hade dessa gjort det utan att bränna koranen.

Det finns ingen poäng med att elda koranen, än att provocera.

Jag är ingen muslim. Men jag tycker det är jättefel att elda koranen. JAG har inte förstått hur yttrandefriheten hotas eller vad man säger, om lagen ändras om att inte elda människors heliga skrifter, böcker och föremål m.m.

Man kan väl få demonstrera utan att elda något helig skrift, tänker jag.

Du frågade om dessa var nöjda med utvecklingen? Jag tror dessa människor antingen inte bryr sig om kaoset eller så gillar de kaoset. Dessa hade väl inte fortsatt att elda koranen, om de var missnöjda med utvecklingen.
    De som eldar anser nog inte boken som helig. Man har ingen skyldighet att dansa runt någon annans guldkalv. 
  • RenLuft
    Drottningen1970 skrev 2023-08-01 20:15:48 följande:
    De som eldar anser nog inte boken som helig. Man har ingen skyldighet att dansa runt någon annans guldkalv. 
    Man kan ändå respektera. Finns ingen poäng att elda, förutom att provocera. Det är bara onödigt med att elda.

Frågan var helt enkelt, om dessa som eldar är nöjda med utvecklingen och jag svarade och svarade även vad det eventuella psykologin rör det sig om.
  • November Rain

Ja antagligen nu när de visar hur fanatiska de är för en sån patetisk sak. Elda upp tex. bibeln istället, lär inte hända så mycket

• Drottningen1970
    RenLuft skrev 2023-08-01 20:23:46 följande:
    Man kan ändå respektera. Finns ingen poäng att elda, förutom att provocera. Det är bara onödigt med att elda.

Frågan var helt enkelt, om dessa som eldar är nöjda med utvecklingen och jag svarade och svarade även vad det eventuella psykologin rör det sig om.
    ja väldig onödigt. Själv anser jag det dock viktigare att respektera levande människor, inte döda ting Och förbehåller mig rätten att bränna mina egna ägodelar oavsett om någon annan tycker de är heliga.

När förstörandet av döda ting som finns i miljarder exemplar gör att vissa tycker det rättfördigar våld mot levande människor så får det i alla fall mig att bli ännu mer rädd för religionens inflytande. Jag anser att debatten borde handla liiiiiiiite mer om faran med religiösa vanföreställningar och vad det kan göra med en människa. Om vi kan få upp den diskussionen på bordet kan jag nog tänka mig att bränna lite själv.
  • Tyra myra
    Drottningen1970 skrev 2023-08-02 06:53:03 följande:
    ja väldig onödigt. Själv anser jag det dock viktigare att respektera levande människor, inte döda ting Och förbehåller mig rätten att bränna mina egna ägodelar oavsett om någon annan tycker de är heliga.

När förstörandet av döda ting som finns i miljarder exemplar gör att vissa tycker det rättfördigar våld mot levande människor så får det i alla fall mig att bli ännu mer rädd för religionens inflytande. Jag anser att debatten borde handla liiiiiiiite mer om faran med religiösa vanföreställningar och vad det kan göra med en människa. Om vi kan få upp den diskussionen på bordet kan jag nog tänka mig att bränna lite själv.
    Men tycker du att resultatet av bränningarna har motsvarat förväntningarna ? 

Om avsikten var att visa på redan kända fakta?  Det finns väl knappast någon som undgått att religiös fanatism är av ondo och att sk religiösa stater idkar förtryck ser vi ju varje dag i media.  

Resultatet har ju blivit att dessa stater fått makt över Sverige!

Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!

Jag kan absolut inte få ihop resonemanget.

Den enda möjliga avsikten som jag ser det är att ställa till med så mycket oro i Sverige att vi tvingas begränsa vår frihet och demokrati. Vilket de som bränt håller på att lyckas med
  • Drottningen1970
    Tyra myra skrev 2023-08-02 10:51:07 följande:
    Men tycker du att resultatet av bränningarna har motsvarat förväntningarna ? 

Om avsikten var att visa på redan kända fakta?  Det finns väl knappast någon som undgått att religiös fanatism är av ondo och att sk religiösa stater idkar förtryck ser vi ju varje dag i media.  

Resultatet har ju blivit att dessa stater fått makt över Sverige!

Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!

Jag kan absolut inte få ihop resonemanget.

Den enda möjliga avsikten som jag ser det är att ställa till med så mycket oro i Sverige att vi tvingas begränsa vår frihet och demokrati. Vilket de som bränt håller på att lyckas med
    Jag tycker nog att vi inte talat alls om att vi faktiskt nu på plats i Sverige har en relativt stor grupp som är beredda att skada andra människor för att skydda ett dött föremål. Något som vi inte är vana vid i det sekulariserade samhälle vi levt i. Religion riskerar att bli en maktfaktor i samhället. Vilket är farligt. Nu är det väl dock inte en sådan viktig diskussion som brännarna är ute efter. De verkar väl snarast deivas av ett muslimhat och är ute efter polarisering. Vilket de lyckats ganska bra med.
Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?