• Tyra myra

Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?

Vad tror ni?

Är koran-brännarna  nöjda med utvecklingen? 

Var det så här de ville att utvecklingen skulle gå?

Om inte, vad hade de för syfte när de brände?

• Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?
  • Tyra myra
    Drottningen1970 skrev 2023-08-02 12:26:23 följande:
    Jag tycker nog att vi inte talat alls om att vi faktiskt nu på plats i Sverige har en relativt stor grupp som är beredda att skada andra människor för att skydda ett dött föremål. Något som vi inte är vana vid i det sekulariserade samhälle vi levt i. Religion riskerar att bli en maktfaktor i samhället. Vilket är farligt. Nu är det väl dock inte en sådan viktig diskussion som brännarna är ute efter. De verkar väl snarast deivas av ett muslimhat och är ute efter polarisering. Vilket de lyckats ganska bra med.
    Då kan man fundera över VARFÖR vill man ha polarisering?
    Vari ligger det bakomliggande syftet?  Vad tror man att en ökad polarisering ska innebära för Sverige?
  • fornminne

Det har ju varit flera personer som bränt koranen, med delvis olika syften. Dels de som bara verkar vilja hetsa mot muslimer, men även andra som bränt koranen för att protestera mot islam som religion eller vissa muslimska regimer. 

Om de är nöjda med utvecklingen vet jag inte. Muslimhatarna kanske är det, men andra är nog snarare oroade.

• Beauceron
    Tyra myra skrev 2023-08-02 13:44:00 följande:
    Då kan man fundera över VARFÖR vill man ha polarisering?
    Vari ligger det bakomliggande syftet?  Vad tror man att en ökad polarisering ska innebära för Sverige?
    Utmärkt fråga. Äntligen någon som kan formulera sig.

Att det skulle bli olagligt att bränna en bok, oavsett innehåll, stoppar ingen yttrandefrihet heller. Yttra sig gör man framförallt i tal eller skrift. Inte med bensin och en tändare.

Har själv tänkt mycket på detta ämne. Min enda slutsats är att jag hoppas alla som tycker eldandet av heliga skrifter ska få fortgå utan konsekvenser kan få ställa sig först i kön till militären och gärna placeras i fronten om det skulle bli krig. Undrar om de skulle våga fortsätta tycka så, eller vara aktivt passiva...
    November Rain skrev 2023-08-01 22:18:53 följande:

Ja antagligen nu när de visar hur fanatiska de är för en sån patetisk sak. Elda upp tex. bibeln istället, lär inte hända så mycket

Skojar du eller? Tror södra USA skulle rikta en atombomb eller två mot oss då... Jag har dock för mig att jag läst någonstans att bibeln är tillverkad på ett sätt som gör den jävligt svårt att antända. Så det är kanske inte ens möjligt.

Hur jävla svårt är det att visa respekt mot gemene man? JESUS CHRIST! Skärp er.
  • Drottningen1970
    Beauceron skrev 2023-08-02 17:05:38 följande:
    Utmärkt fråga. Äntligen någon som kan formulera sig.

Att det skulle bli olagligt att bränna en bok, oavsett innehåll, stoppar ingen yttrandefrihet heller. Yttra sig gör man framförallt i tal eller skrift. Inte med bensin och en tändare.

Har själv tänkt mycket på detta ämne. Min enda slutsats är att jag hoppas alla som tycker eldandet av heliga skrifter ska få fortgå utan konsekvenser kan få ställa sig först i kön till militären och gärna placeras i fronten om det skulle bli krig. Undrar om de skulle våga fortsätta tycka så, eller vara aktivt passiva...
    November Rain skrev 2023-08-01 22:18:53 följande:

Ja antagligen nu när de visar hur fanatiska de är för en sån patetisk sak. Elda upp tex. bibeln istället, lär inte hända så mycket

Skojar du eller? Tror södra USA skulle rikta en atombomb eller två mot oss då... Jag har dock för mig att jag läst någonstans att bibeln är tillverkad på ett sätt som gör den jävligt svårt att antända. Så det är kanske inte ens möjligt.

Hur jävla svårt är det att visa respekt mot gemene man? JESUS CHRIST! Skärp er.

Jag respekterar människors och deras tro hur löjliga de än är,,så länge ingen annan tar skada och, så länge de inte försöker få sin tro att infiltrera lagar och samhället och andra icketroende.Sin hobby får man sköta privat .Den ska ha absolut inget inflytande på samhället i övrigt. Däremot har jag noll respekt för religion och döda religiösa symboler. Jag kommer aldrig att acceptera att JAG måste vörda en bok, en byggnad eller nån stekpanna för att ANDRA tycker föremålet är heligt. 

Vissa protester är fullständigt relevanta. Skulle man exempelvis inte tycka det var helt adekvat om män som blivit könsstympade som barn i religionens namn protesterade genom att bränna koran eller tora? Skulle dessa verkligen kunna fällas för brott Om vi ändrar lagen. För mig känns det absurt.

• EnAnonumius
    Tyra myra skrev 2023-08-02 10:51:07 följande:
    Resultatet har ju blivit att dessa stater fått makt över Sverige!

Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!

Jag kan absolut inte få ihop resonemanget.
    Kanske dags att uppdatera dig lite?

Sverige är klar för NATO då Turkiet skall ratificera så att Sverige kan gå med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-far-nato-ja-en-historisk-dag

Så du kan inte använda argumentet att "Sverige hindras att gå med i en försvarsallians" p.g.a någon koran-bränning.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 06:44:15 följande:
    Kanske dags att uppdatera dig lite?

Sverige är klar för NATO då Turkiet skall ratificera så att Sverige kan gå med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-far-nato-ja-en-historisk-dag

Så du kan inte använda argumentet att "Sverige hindras att gå med i en försvarsallians" p.g.a någon koran-bränning.
    Varken Ungern eller Turkiet har ratificerat Sveriges ansökan ännu. Erdogan har visseligen lovat att de ska göra det men det har han gjort förut också. Observera att löftet gjordes FÖRE sista bränningen 

Nu har ju hela den muslimska världen  samlats och fördömt Sverige och Danmark vilket säkert gett Turkiet vatten på sin kvarn. Vi ska nog inte förvänta oss en snabb ratificering.  

Att terrorhotet har ökat kan väl inte ha undgått någon
  • jeanette02

De vill kanske ha asylskäl, de är ju asylsökande de två senaste om inte minns fel. Det trista när man läser lite kommentarer, diskussioner på Insta, Youtube, så skriver mindre vetande människor. - Svenskar bränner koraner! På alla möjliga språk. Men det är ju utlänningar liksom. 
    Tror dessa enbart vill provocera, ingen djupare tanke bakom. Som t ex en rättfärdig protest mot religionen Islam, kvinnoförtryck i många muslimska länder el så. De bryr sig inte. 

Sedan vill man ta upp en diskussion om religion kan man inte börja i den änden med religiöst indoktrinerade människor. Då tar det bara hus i helvete.
    Man måste lyfta frågorna(om man nu har några) med moderna muslimer, börja i rätt ände. Sedan tycker jag gott att Imamer i Sverige borde informera vad som gäller i Sverige. Inte elda på situationen. Men vissa av de verkar vilja ha splittring. De "vill" bli kränkta. En anledning att bråka. 

• EnAnonumius
    Tyra myra skrev 2023-08-03 08:09:50 följande:
    Varken Ungern eller Turkiet har ratificerat Sveriges ansökan ännu. Erdogan har visseligen lovat att de ska göra det men det har han gjort förut också. Observera att löftet gjordes FÖRE sista bränningen 

Nu har ju hela den muslimska världen  samlats och fördömt Sverige och Danmark vilket säkert gett Turkiet vatten på sin kvarn. Vi ska nog inte förvänta oss en snabb ratificering.  

Att terrorhotet har ökat kan väl inte ha undgått någon
    Ändå är det väldigt dumt att sitta och säga "har blivit att Sverige hindras ansluta sig".

Då du saknar bevis på att Turkarna kommer att "dra sig ur" denna gången (också). Om de nu drar sig ur det är ju ingen som vet.

Sp varför uttalar du dig så "tvärsäkert", när det inte finns "tvärsäkra" bevis att tillgå?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2023-08-03 10:15:02 följande:
    Ändå är det väldigt dumt att sitta och säga "har blivit att Sverige hindras ansluta sig".

Då du saknar bevis på att Turkarna kommer att "dra sig ur" denna gången (också). Om de nu drar sig ur det är ju ingen som vet.

Sp varför uttalar du dig så "tvärsäkert", när det inte finns "tvärsäkra" bevis att tillgå?
    Tror inte jag skrivit "har blivit"  Jag skrev hindras Du kan väl ändå inte påstå att Turkiet inte hindrat Sveriges NATO anslutning.  

Det är svårt att bevisa något som ligger i framtiden

Vad i mitt resonemang är tvärsäkert?  Jag ställer ju frågor!   Intresserar mig för vad andra tycker och tänker?  Därför måste jag också dela med mig av mina tankar

Förstår att du reagerat över mina frågor och tankar. Därför vore det intressant att höra vad du tycker och tänker om mina frågeställningar
  • Tyra myra
    jeanette02 skrev 2023-08-03 08:36:08 följande:

De vill kanske ha asylskäl, de är ju asylsökande de två senaste om inte minns fel. Det trista när man läser lite kommentarer, diskussioner på Insta, Youtube, så skriver mindre vetande människor. - Svenskar bränner koraner! På alla möjliga språk. Men det är ju utlänningar liksom. 
    Tror dessa enbart vill provocera, ingen djupare tanke bakom. Som t ex en rättfärdig protest mot religionen Islam, kvinnoförtryck i många muslimska länder el så. De bryr sig inte. 

Sedan vill man ta upp en diskussion om religion kan man inte börja i den änden med religiöst indoktrinerade människor. Då tar det bara hus i helvete.
    Man måste lyfta frågorna(om man nu har några) med moderna muslimer, börja i rätt ände. Sedan tycker jag gott att Imamer i Sverige borde informera vad som gäller i Sverige. Inte elda på situationen. Men vissa av de verkar vilja ha splittring. De "vill" bli kränkta. En anledning att bråka. 

Hur tror du att de reagerar på hoten om terror?  År de överraskade eller är det något de förväntade sig?
Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?