Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970
    RenLuft skrev 2023-08-01 19:38:56 följande:
    Hej,
    det här är en viktigt att ta upp och jag är glad att du ställer frågan!

Jag har själv tänkt på något liknade håll och som sagt, det är viktigt att ta upp om ämnet tycker jag.

Jag personligen tror på att dessa som bränner koranen, är människor som gillar uppmärksamheten och gillar att provocera.

Hade dessa människor varit seriösa med att dela ut sina åsikter, budskap och kritisera Islam. SÅ hade dessa gjort det utan att bränna koranen.

Det finns ingen poäng med att elda koranen, än att provocera.

Jag är ingen muslim. Men jag tycker det är jättefel att elda koranen. JAG har inte förstått hur yttrandefriheten hotas eller vad man säger, om lagen ändras om att inte elda människors heliga skrifter, böcker och föremål m.m.

Man kan väl få demonstrera utan att elda något helig skrift, tänker jag.

Du frågade om dessa var nöjda med utvecklingen? Jag tror dessa människor antingen inte bryr sig om kaoset eller så gillar de kaoset. Dessa hade väl inte fortsatt att elda koranen, om de var missnöjda med utvecklingen.
    De som eldar anser nog inte boken som helig. Man har ingen skyldighet att dansa runt någon annans guldkalv. 
  • Drottningen1970
    RenLuft skrev 2023-08-01 20:23:46 följande:
    Man kan ändå respektera. Finns ingen poäng att elda, förutom att provocera. Det är bara onödigt med att elda.

Frågan var helt enkelt, om dessa som eldar är nöjda med utvecklingen och jag svarade och svarade även vad det eventuella psykologin rör det sig om.
    ja väldig onödigt. Själv anser jag det dock viktigare att respektera levande människor, inte döda ting Och förbehåller mig rätten att bränna mina egna ägodelar oavsett om någon annan tycker de är heliga.

När förstörandet av döda ting som finns i miljarder exemplar gör att vissa tycker det rättfördigar våld mot levande människor så får det i alla fall mig att bli ännu mer rädd för religionens inflytande. Jag anser att debatten borde handla liiiiiiiite mer om faran med religiösa vanföreställningar och vad det kan göra med en människa. Om vi kan få upp den diskussionen på bordet kan jag nog tänka mig att bränna lite själv.
  • Drottningen1970
    Tyra myra skrev 2023-08-02 10:51:07 följande:
    Men tycker du att resultatet av bränningarna har motsvarat förväntningarna ? 

Om avsikten var att visa på redan kända fakta?  Det finns väl knappast någon som undgått att religiös fanatism är av ondo och att sk religiösa stater idkar förtryck ser vi ju varje dag i media.  

Resultatet har ju blivit att dessa stater fått makt över Sverige!

Resultatet har blivit att Sverige hindras ansluta sig till en försvarsallians!

Jag kan absolut inte få ihop resonemanget.

Den enda möjliga avsikten som jag ser det är att ställa till med så mycket oro i Sverige att vi tvingas begränsa vår frihet och demokrati. Vilket de som bränt håller på att lyckas med
    Jag tycker nog att vi inte talat alls om att vi faktiskt nu på plats i Sverige har en relativt stor grupp som är beredda att skada andra människor för att skydda ett dött föremål. Något som vi inte är vana vid i det sekulariserade samhälle vi levt i. Religion riskerar att bli en maktfaktor i samhället. Vilket är farligt. Nu är det väl dock inte en sådan viktig diskussion som brännarna är ute efter. De verkar väl snarast deivas av ett muslimhat och är ute efter polarisering. Vilket de lyckats ganska bra med.
  • Drottningen1970
    Beauceron skrev 2023-08-02 17:05:38 följande:
    Utmärkt fråga. Äntligen någon som kan formulera sig.

Att det skulle bli olagligt att bränna en bok, oavsett innehåll, stoppar ingen yttrandefrihet heller. Yttra sig gör man framförallt i tal eller skrift. Inte med bensin och en tändare.

Har själv tänkt mycket på detta ämne. Min enda slutsats är att jag hoppas alla som tycker eldandet av heliga skrifter ska få fortgå utan konsekvenser kan få ställa sig först i kön till militären och gärna placeras i fronten om det skulle bli krig. Undrar om de skulle våga fortsätta tycka så, eller vara aktivt passiva...
    November Rain skrev 2023-08-01 22:18:53 följande:

Ja antagligen nu när de visar hur fanatiska de är för en sån patetisk sak. Elda upp tex. bibeln istället, lär inte hända så mycket

Skojar du eller? Tror södra USA skulle rikta en atombomb eller två mot oss då... Jag har dock för mig att jag läst någonstans att bibeln är tillverkad på ett sätt som gör den jävligt svårt att antända. Så det är kanske inte ens möjligt.

Hur jävla svårt är det att visa respekt mot gemene man? JESUS CHRIST! Skärp er.

Jag respekterar människors och deras tro hur löjliga de än är,,så länge ingen annan tar skada och, så länge de inte försöker få sin tro att infiltrera lagar och samhället och andra icketroende.Sin hobby får man sköta privat .Den ska ha absolut inget inflytande på samhället i övrigt. Däremot har jag noll respekt för religion och döda religiösa symboler. Jag kommer aldrig att acceptera att JAG måste vörda en bok, en byggnad eller nån stekpanna för att ANDRA tycker föremålet är heligt. 

Vissa protester är fullständigt relevanta. Skulle man exempelvis inte tycka det var helt adekvat om män som blivit könsstympade som barn i religionens namn protesterade genom att bränna koran eller tora? Skulle dessa verkligen kunna fällas för brott Om vi ändrar lagen. För mig känns det absurt.

• Drottningen1970
    Liberté skrev 2023-08-03 12:58:39 följande:

Hela diskussionen är bisarrt utformad. Vi är i ett sekulärt land där det inom religionsfrihet ingår rätten att slippa religion och dess påfund. 

Och nej det är ingen hets mot folkgrupp precis som att bränna en lagbok inte är det mot jurister eller skära sönder en fotboll är det mot supportrar. 

Man kan inte vika en tum när det kommer till religiös fanatism då de kommer ta en hand för att sedan ta en arm och konstant flytta fram positionerna för sitt inflytande i samhället. 

Håller helt med.
    oerhört farligt.
  • Drottningen1970
    Beauceron skrev 2023-08-04 03:52:42 följande:
    För mig handlar denna frågan snarare om att respektera symbolism. Det är väl otillåtet med hakkors till exempel? Det är ju egentligen ett brott mot yttrandefriheten också då eller? :) Kanske ska vi börja måla sånt på byggnader och våra kläder och annat skoj? Om någon skulle bli så våldsamt sårad av denna handling/symbol och hota med krig så måste ju den folkgruppen vara dumma i huvudet? Eller?

?Vi måste HÖGT OCH TYDLIGT bevisa för alla BLINDA människor att anti-fascismen är en våldsam folkgrupp!?

Eller kanske inte?

Det kanske var bra att den symbolen blev otillåten? Kanske den symbolen är för laddad?

Situationen sverige befinner sig i idag är inte helt olik denna analogin. Att ett objekt som anses heligt för en så stor mängd människor, får behandlas så respektlöst och utan begränsningar, helt utan konsekvenser är inte okej. Att låtsas som något annat är bara ignorant. Jag tycker DET är att var blind. Ni blundar för den skadan som görs. Påstår att det är en ?rätt? att skada någon. Detta är psykopati. När man saknar morala begränsningar, respekt, empati, skuldkänslor och ånger. PSYKOPATI.

Det MINSTA man kan göra är att rikta kritik mot de som försöker sprida sitt hat. Om det inte ska bli olagligt så måste det bli ?otillåtet?. Hade det varit ett namnlöst as som eldat koranen i sin bakgård hade detta problemet troligen inte uppstått. Skulle inte förvåna mig om det finns hundratals videos med exakt detta på nätet redan, och från all världens bakgårdar. Men islam har inte fokuserat sitt hot mot något annat land. De tittar på oss. Varför? Kanske för att handlingen har ansökt och även fått tillstånd från vår polis att utföras. Upprepade gånger. Det var inte ett as i en bakgård. Det var en talesman framför en publik, på centrala platser, med tillstånd från polisen.

Och ni tycker hotet saknar ursäkt?

Förstår inte alls liknelsen med svastika, den är ju som sagt förbjuden av uppenbar anledning. Men om vi följer din logik så skulle man ju då kanske förbjuda andra att skända/bränna den då den är helig för nazister. En annan logiskt tankevurpa skulle ju då också kunna vara att OM det som du tänker,  handlar om att förbjuda symboler,  vara en lag som förbjöd även religiösa symboler på allmän plats, kors runt folks hals, kyrkoringningar, böneutrop etc. Men nu är det ju inte ,varken det ena eller andra vi talar om, utan fortfarande om att man inte bör införa hädelselagar, där JAG som inte är religiös eller nazist för den delen, måste vörda och respektera symboler som är heliga för nån annan, koraner, biblar, svenska flaggor eller svastikor.

Det kan låta så självklart och okomplicerat att bara förbjuda dumheterna och provokationerna, men det är så mycket mer komplext och öppnar pandoras ask. Jag är faktiskt lite paff över att så många inte verkar begripa det. Folk söker enkla lösningar på komplexa problem som vanligt.

Och ja, jag fördömer det grövsta de dårar som sprider hat och vill polarisera. Yttrandefriheten tillåter mig att fördöma dem.

• Drottningen1970
    Beauceron skrev 2023-08-06 00:44:04 följande:

Om hakkorset är förbjuden av en "uppenbar anledning" enligt dig, betyder ju det att du har respekt för symbolism. Varför sträcker sig inte den respekten till att inte vanhedra en annan religions heliga skrift?

Jag skiter i om du är religiös själv eller inte. Din tro, existerande eller ej, hör inte till diskussionen. Jag är inte heller religiös. Men detta faktum är irrelevant. Jag har respekt för andra ändå, även om de inte är precis som jag. Som sagt, så länge det inte skadar någon annan.

Du motsäger dig själv i din text, i flera av dina svar. Du säger att du "respekterar" något du samtidigt kallar "löjligt". Du frånsäger dig all plikt att behöva respektera någon annans religion, men påstår att du har respekt för människors "tro". Du säger att du respekterar något så länge det inte leder till skada, men kan samtidigt inte erkänna att vanhedra någon annans tro är att just skada.

Så enligt din retorik är förintelsen ett känsligt ämne, men islamofobi är inte det? Du ser ironin i det eller? Det finns en anledning till att vi som aktivt tar ställning emot främlingsfientlighet jämför detta beteende med just nazismen.

Det är frustrerande att bara titta på medan en förskräcklig historia håller på att upprepa sig själv. Det är ju exakt det som händer i sverige idag, och har hållit på i säkert 10 år. De människorna som var mest främlingsfientliga kallade sig "nordiska motståndsrörelsen" och svenskarna himlade med ögonen varje gång de nämndes i media och man mumlade "fanatiker". Sedan infiltrerade det mest främlingsfientliga politiska partiet den svenska makten på en nivå vi aldrig tidigare skådat. Men knappt detta ledde till tillräckligt tvivel. Det tas inte seriöst. Det ses inte som ett stort problem. Sedan hör man på nyheterna att fler "fanatiker" bränner böcker på offentliga platser. "Men det rör ju inte mig. Låt de hålla på om de vill." tänkte man.

Men när smärtan denna passivitet lett till tar form i ett krigshot från den muslimska världen, då jävlar blev det liv. Ideologier som tidigare kallades fanatiskt, extremistiskt och sopades under mattan, ser plötsligt mer attraktiva ut. "Plötsligt" har fanatikerna "rätt"?

Detta är tydliga tecken på ett "förintelsen 2.0".

Jag var inte gammal den dagen jag insåg att mänskligheten inte var intellektuellt utvecklad nog att undvika nya världskrig. Men att år efter år behöva bevittna trenden gå åt fel håll, inte bara i världen i stort, utan i "progressiva" sverige dessutom, det är tamejfan tortyr.

Det är därför jag håller fast vid det jag skrev i mitt första inlägg. De som tycker detta beteendet är ok borde inte bara bereda sig för krig, ni får gärna vara först med att delta i det också. Blir det krig så är det lika mycket ert fel, som källan till hotet vi fått.

Konflikter löser man varken med passivitet eller ömsesidigt förakt, utan med ödmjukhet och kompromisser.

Jag respekterar människor (nazister undantagna) men Jag känner ingen som helst lust att Respekter döda ting och symboler och anser helt klart att symbomer ska få ?skändas? utifrån kritik mot ideologier eller stater som styrs av dessa ideologier. Jag anser helt klart att heliga skrifter och flaggor ska få brännas och att det ska vara tillåtet att klampa på bilder av statschefer. Däremot får man inte skada eller hota levande människor. Nej jag respekterar inte religion. Religion är skadligt. Den hör endast hemma i privata rum. Däremot får jag inte kasta sten eller hota den som har sin tro. Man måste för helvete skilja på levande människor och döda ting. Om ?skändandet? av ett dött ting leder till att de troende tycker det är ok att skada levande människor så visar det ju mer än tydligt hur enormt viktigt det är att hålla religion borta från allt inflytande. Livsfarligt vad religion kan göra med det mänskliga psyket.

Detta står inte alls i motsatsförhållande till att bekämpa islamofobin, rasismen som breder ut sig och den normalisering av rasism som fullständigt rasar fram i samhället. Det är mycket riktigt är ett stort problem och mycket väl kan leda till fruktansvärda scenarion. Jag såg det komma för 10 år sedan, men ä chockad över hur fort det gått. Mycket av det som hänt hittills borde kunna hanteras inom befintliga lagar exempelvis hets mot folkgrupp.

Att införa hädelselagar är dock en helt annan fråga som är så enormt mycket större än islam och kampen mot islamofobin. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.

vad det gäller svastikan så är det en symbol som är djupt förknippad med fruktansvärda brott mot mänskligheten och den har en särställning vilket jag kan tycka är rimligt.  Men detta handlar ju Inte om att förbjuda symboler. Då en hel del människor förknippar religiös symboler med förtryck och våld, så visst, med svastikan som prejudikat så skulle man väl då kunna förbjuda sådana också, men jag är djupt tveksam till om det skulle hjälpa vår natoprocess eller våra relationer med den muslimska världen.

Men som sagt, det vi talar om är att införa hädelselagar. Jag vidhåller att det är en absurditet. Jag ska INTE behöva vörda döda ting, utan eget värde, som rent krasst dessutom är fantasier och under historien orsakar fruktansvärt mycket lidande. 

Med sådana hädelselagar så skulle mycket vi tar för givet omöjliggöras. Inte minst på den konstnärliga arenan.

Man kan vara upplyst gällande hatbrott, islamofobi, judehat etc och ändå vilja ha rätt att bränna en Tora.

Respekten för religion får aldrig tysta kritik mot religion när någon farit runt illa i religionens namn.

Knappt en jäven som vågar väcka frågan om det verkligen ska i ett sekulariserat land ska tillåtas att vi skär i friska barns könsorgan, av respekt för den religiösa traditionen. Det är ju inte klokt. Utvikning?

summa summarum. Religion är farligt och ska ta noll inflytande i samhället.

• Drottningen1970
    Beauceron skrev 2023-08-06 19:18:09 följande:

Med all respekt; dina kontradiktioner börjar bli frustrerande. I det stora hela verkar du acceptera respektlös hantering av objekt som anses värdefulla av andra, fine. Det verkar ju dock bara referera till religion, som du hyser ett personligt hat mot. Då får du gärna specificera vad du menar med att "du inte får kasta sten" mot någons tro, för detta kontrar ju ditt huvudsakliga argument om respektlöshet... Du vill också av "säkerhetsskäl" utelämna religiöst inflytande från lag och makt, då du förutspår en dominoeffekt, vilket jag aldrig förespråkat eller påstått, men fine.

Hur föreslår du att vi löser problemet då?

Istället för att sitta och försvara islamofobiska och rasistiska handlingar kan du väl berätta vad du tror den "bättre" lösningen skulle vara i så fall. Din argumentation har ännu inte tytt på något intresse för fred.

Ditt sätt att argumentera om hakkorset tyder fortfarande på selektiv respekt. Jag försöker bara betinga att det kanske inte är aktuellt att blankt acceptera skändande av en symbol, om detta blir den direkta orsaken till ett vålds- eller krigshot. Så jag försöker igen.

Kanske ett annat exempel fungerar bättre? Vi kan ta nordkorea. Om till exempel en nordkoreansk flykting skulle få tillstånd från polisen att anordna demonstrationer där personen bl. a. skulle bränna den nordkoreanska flaggan och detta sprider sig via medier till Kim Jon-un. Diktatorn blir fly förbannad och hotar direkt med krig mot sverige. Anser du fortfarande att händelserna ska ha rätt att fortgå?

Jag tror inte det finns många individer utanför nordkorea som beundrar deras samhälle eller ledare, så här kanske vi ändå kan enas i någon form av förakt.

Min poäng är att jag inte gör skillnad på folk och folk. Jag försöker inte försvara ett våldshot triggat av ett vanhedrat objekt. Jag är inte emot den respektlösa hanteringen av en symbol, jag är emot resultatet och det aktiva försvaret av handlingen, trots att detta lett till ett hot mot freden.

Jag vill framför allt förebygga krig. Samt konflikter och fördomar. För att göra detta räcker det inte med att enbart utpeka aktiva och uppenbara rasister och islamofober. Man måste erkänna och uppmärksamma de aktivt passiva. De som inte aktivt arbetar mot våld och spridandet av hat. Oavsett om det är en individ eller ett koncept, till exempel en lagstiftning.

Men jag ifrågasätter också den uppenbara rasism och islamofobi som våldshotet lett till. Många beter sig som att alla muslimer har exakt samma tro. Det är ju som om icke-kristna skulle behandla alla vita människor som medlemmar i KKK. Det är absurt.

Hat föder hat.

Tyvärr kom det nuvarande hotet från ett håll som sverige länge och långsamt byggt upp ett särskilt förakt emot. Hade det svenska folket inte varit så villiga att bestrida mellanösterns kultur, hade vi kanske haft en diskussion om att stoppa och förebygga liknande hot. Kanske man hade haft överseende för dessa särenliga omständigheter. För man fattar väl att krig är en förskräcklig metod om man vill upplösa osämja?

Men i stället skall det diskuteras religion/kultur. ?Rätt åsikter? versus ?fel åsikter?. Polariseringen ökar och situationen förvärras. Detta är meningslöst. Vi bör prioritera en lösning.

När hotet är borta kan man ta itu med en bättre lösning som ska hålla på sikt. Då kan man försöka inverka på problematiska aspekt på ett nyanserat och holistiskt vis. Utvecklingen vinner alltid. Det är bara en tidsfråga. Däremot kan vi påverka hur utvecklingen går till, det gäller bara att acceptera och agera, med visdom.

Finner det oerhört svårt att föra en vettig debatt om sakfrågor om hälften av energin ska gå åt till att dementera åsiker och ord jag aldrig gett uttryck för. Jag har aldrig försvarat aldrig islamofobin. När jag pratar om stenkastning så talar jag om fysisk stenkastning mot fysiska levande människor inte om verbal stenkastning mot en företeelse som man anser vara skadlig. 

Om en hitflydd nordkorean skulle ha tillåtelse att bränna flaggan utanför ambassaden frågar du. Ja självklart svarar jag. Tveklöst. Och det skulle han få med dagens lagar.

Jag förstår nu att dina ställningstaganden främst verkar utgå ifrån sveriges säkerhet och risken för krig/konflikter. Det låter för mig oerhört farligt. Hur långt skulle man då gå för att hålla främmande makt nöjda? Om USA skulle hota med handelsstopp om vi inte förbjöd abort? Om uganda hotade med terroristattacker om vi inte införde dödstraff för honosexuella? Nånstans måste man ju ha egna värderingar Som man behover stå upp för även om det blir obekvämt. Som nu.

Svar på tråden Är koran-brännarna nöjda med utvecklingen?