Varning för ett inlägg med grov generalisering!!!!
Livet kommer och går. Ni har varit bästa vänner, "som systrar" etc. Det kanske är en epok i livet som var och nu har en ny epok börjat? Jag är så frivilligt barnfri man kan bli, tycker inte ens om barn i nån enda cell, har "tappat" de flesta vänner genom åren, oavsett hur tajta vi var innan! Man var ju tajta av en anledning, man var lika, tänkte lika, hade typ samma tankar och värderingar, man hade roligt tillsammans, var på samma ställe i livet. De flesta som får barn blir helt nya människor, även om de bestämt nekar till det själva! Helt andra intressen, prioriteringar, känslor och tankar om livet! Ärligt talat så blir de flesta föräldrar något så grymt tråkiga!! Det är "gravidhormoner", "bebisbubblor" och "amningshjärnor" hit och dit och när barnet väl kommer så har de faktiskt svårt att koncentrera sig på annat, även om de väldigt gärna faktiskt vill! Man återkommer ALLTID till barnpratet i någon form, har inte alls samma intressen som förr! Och det är ju en självklarhet, det är den största livsförändringen man utsätts för som människa! Men förstå att för oss som står utanför så är det bara jävligt ointressant! De flesta glädjs med andra och spelar delaktiga men fy vad tradigt det är i längden!! Och hur man känner att ens eget liv inte är värt något längre! Mina problem är inte ett dugg intressanta jämfört med allt vad det innebär att ha barn! Rannsaka er själva, folks ständiga problem med killar och relationer ter sig rätt löjliga jämfört med allt som ni utsätts för i ert liv med barn, eller hur?? 😄
Med det vill jag säga att livet är relativt, i ständig rörelse! Saker är inte som de alltid har varit "bara för att du fått barn"!
Dessutom har den här tjejen en väldigt stor sorg. En av de största man kan utsättas för, enligt flera i tråden. Du kan inte kräva att hon ska glädjas med dig, stötta dig i din situation, vara intresserad av ditt barn, dig som mamma och ditt familjeliv! Jag tror faktiskt att hon t.o.m tycker illa om barnet, utifrån den vidriga situation som uppstått! Att be henne vara gudmor i denna situation, just i nuläget, ser jag som riktigt svinigt och verkligen vrida om kniven! Däremot är jag övertygad om att hon saknar dig som vän något enormt!! Det kan jag själv relatera till, försöker spela intresserad av min bästa väns ungar fast jag i ärlighetens namn nog knappt ens skulle kunna känna igen dem i en grupp, men hon är inte alls samma go'a, glada, härliga, livsglada tjej längre, allt är mest bara jävligt allvarligt med en massa sjukdomar, allergier, fysiska besvär och allt annat som kom med barnen.
Visst kan ni säkert fortsätta umgås, men blir ju bra skitnödigt om du ska låtsats om att ditt barn inte finns!
Ge henne tid! Föreslå kortare fikor på stan? Har ni något gemensamt intresse ni kan åka på? Konsert, kattutställning, vad vet jag? Håll för guds skull inte på med bebis-daltet för det är så fånigt att höra på även om man inte sörjer! Låt henne komma till dig, så att säga. Låt henne öppna barn-pratet. Och bli inte förtvivlad om hon inte frågar om bebisens utveckling, hälsa och matvanor, som nån skrev innan så är ingen på riktigt intresserad av sånt om man inte själv är mamma! 😊 Kanske lugnar det ner sig med tiden? Hon kanske blir gravid? Då får ju du avgöra om du vill finnas för henne. Men du ska nog inte ha förhoppningar om att "allt ska bli som förr" för det kommer det antagligen aldrig bli, ni är båda helt andra människor nu!