• Anonym (Sally)

Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?

Detta fenomen har fler i min bekantskapskrets erfarit. Nära vänner som drar sig undan när man är gravid. vänner som kämpar med missfall och ofrivillig barnlöshet.

Jag kan inte sätta mig in min väns förtvivlan. jag har haft ett missfall innan barnen som var hemskt men sen gick det för oss. Min lycka att vara gravid och få barn har varit det absolut största i livet för mig och mannen. Det har omkullkastat hela vårt liv. Att inte få visa den lyckan, att bli ghostad, att ens väninna inte visar glädje för min lycka än ett tort -grattis-? hur ska jag ens kunna acceptera och förlåta det? Jag förstår inte hennes smärta. På samma sätt som hon aldrig kommer erfara min smärta av att förlora en förälder tidigt i livet. Men är hennes smärta viktigare än min glädje? Kan man inte känna båda? Kan båda inte få samexistera? Min graviditet gör ju inte henne mindre gravid. Två separata händelser.

i vårt fall har hela vänskapskonstellationen fått anpassas efter väninnans sorg. bebisar får inte vara med eller så får vi inte prata barn. Hon drar sig undan. Fruktansvärt för henne men också orättvist mot oss andra. Som att vi lite ska skämmas för att det funkade för oss.

har man rätt att be sin ofrivilligt barnlösa väninna att ta sig i kragen och skärpa sig? Att allt faktiskt inte bara handlar om henne? Att hon gått upp helt i sig själv och ser inte att det finns en värld utanför hennes? Alla måste få lov att ta plats oavsett om det är lycka eller sorg.

så less :(

• Svar på tråden Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?
  • Anonym (Kl)

Ni som har barn kan väl träffas utan henne om ni vill/behöver ta med barnen? Så får ni träffa henne när ni kan vara barnlediga?

• Anonym (Suck)
    Anonym (Jenni) skrev 2023-08-01 19:18:10 följande:

Det låter som att ni bägge kan behöva tänka på vilka signaler ni sänder ut och hur ni beter er.

I mitt kompisgäng var det ett tag ett par som väntade sitt tredje barn och ett par som i flera år försökt få barn men bara fått flera missfall. Paret som snart skulle få sin trea hade blivit gravida jättelätt alla gånger och haft väldigt problemfria graviditeter. Själv vill jag inte ha barn.

Hon som kämpade för att bli gravid - vi kan kalla henne Frida - anförtrodde åt mig att hon kände sig som en hemsk vän för att hon inte kunde dela den andra tjejens - vi kan kalla henne Marie - glädje helhjärtat för att hon var så avundsjuk. På samma sätt delade Marie med mig att hon tyckte det var lite jobbigt att det blev så mycket bebissnack för hon visste hur Frida mådde.

Vi pratade alla ut om detta en kväll när vi alla hängde, och det var väldigt "renande" för alla. 

Det är kanske lite mer av den attityden ni bägge borde visa upp. Självklart ska man kunna glädjas med varandra, men det din kompis går igenom nu sägs också vara bland det mest nedbrytande som finns.

Det är kanske inte för mycket begärt av henne att ni försöker fokusera på andra samtalsämnen när ni ses, och hittar på saker som inte har med barn att göra? Det kan trots allt vara nyttigt för dig att inte bara "vara mamma", så att säga. Säkert har du andra vänskapsrelationer där detta kan maximeras.

Det här tror jag med på, rensa luften. Ofrivillig barnlöshet där man kämpar och misslyckas när vännerna är i skaffabarn-svängen måste vara rent ut sagt vidrigt. Samtidigt blir det ju en tryckt stämning om man inte törs nämna något om barn, och en småbarnsfsmiljs hus är ju svårt att det ser ut som inga barn bor där. 

• Anonym (Ohlala)
    Anonym (Sally) skrev 2023-08-01 17:27:49 följande:

Detta fenomen har fler i min bekantskapskrets erfarit. Nära vänner som drar sig undan när man är gravid. vänner som kämpar med missfall och ofrivillig barnlöshet.

Jag kan inte sätta mig in min väns förtvivlan. jag har haft ett missfall innan barnen som var hemskt men sen gick det för oss. Min lycka att vara gravid och få barn har varit det absolut största i livet för mig och mannen. Det har omkullkastat hela vårt liv. Att inte få visa den lyckan, att bli ghostad, att ens väninna inte visar glädje för min lycka än ett tort -grattis-? hur ska jag ens kunna acceptera och förlåta det? Jag förstår inte hennes smärta. På samma sätt som hon aldrig kommer erfara min smärta av att förlora en förälder tidigt i livet. Men är hennes smärta viktigare än min glädje? Kan man inte känna båda? Kan båda inte få samexistera? Min graviditet gör ju inte henne mindre gravid. Två separata händelser.

i vårt fall har hela vänskapskonstellationen fått anpassas efter väninnans sorg. bebisar får inte vara med eller så får vi inte prata barn. Hon drar sig undan. Fruktansvärt för henne men också orättvist mot oss andra. Som att vi lite ska skämmas för att det funkade för oss.

har man rätt att be sin ofrivilligt barnlösa väninna att ta sig i kragen och skärpa sig? Att allt faktiskt inte bara handlar om henne? Att hon gått upp helt i sig själv och ser inte att det finns en värld utanför hennes? Alla måste få lov att ta plats oavsett om det är lycka eller sorg.

Men herregud. Du själv då?

Du skriver att du inte förstår hennes smärta. Att du inte kan sätta dig in i din väns förtvivlan. Detta TROTS att du själv har fått ett missfall. Snacka om empatilöst att inte ens kunna förstå henne när du varit med om samma sak. 

Går liksom inte ihop för mig hur du kan skriva att att två känslor borde kunna samexistera. Att alla måste få plats. Men samtidigt skriver du ju att du inte förstår hennes smärta? Så du kan ju inte ens själv ha två känslor samtidigt. 

Så hon ska förstår din lycka men du skriver rakt ut att du inte kan sätta dig in i hennes förtvivlan. Nähä, varför ska hon förstå sin lycka då?

Har du ens korrekturläst  din text? Ser du inte själv hur motsägelsefullt den är?

Du skriver att du aldrig har varit så lycklig. Din vän har inget av det som gör ditt liv helt fullständigt. Men du kan inte sätta din in i det fastän du varit där själv? 

Din vän är säkert asjobbigt som inte tolererar bebissnack och bebisar. Men du själv verkar helt empatilös faktiskt. Tycker det är du som går helt upp i dig själv och inte ser någon värld utanför. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Sally) skrev 2023-08-01 17:27:49 följande:

Om man har en vän som är olycklig och man själv är lycklig, då ska man väl bara vara glad att man inte är i den andres skor och lägga lite energi på din stackars vän? Hon måste ju må fruktansvärt dåligt som inte ens kan se en bebis. 

Alla går igenom kriser. Nästa gång står du där med sjukdom hos dig själv eller din familj, vad vill du ha av andra då? Om du inte orkar gå på fester eller begravning pga sorg, ska andra bemöta dig med ilska då? För kriser i livet kommer, därför ska man njuta av det man har och vara snäll mot andra när allt faktiskt går bra.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Ann) skrev 2023-08-01 17:34:10 följande:

Förstår jag det korrekt, du har alltså bara en person att prata med detta om, dvs din väninna som inte kan få barn?

Om inte, kan du inte få utlopp för er glädje och det livsomvälvande det är att få barn med din familj, andra vänner, släktingar, kollegor osv? 

Du känns empatilös som inte förstår hur din väninna känner. Det kan väl inte vara för mkt begärt att du håller tillbaka en del av glädjen just med henne? Om du vill ha kvar henne som vän alltså. Ditt liv består ju av mer än ert barn. 

Hon är en av mina närmsta. Vi har känt varandra sen barnsben. Så i princip som en andra syster till mig.

Hur hade du själv upplevt om din -syster- inte visade uppskattning när du själv upplever den största tiden i ditt liv? 

och jag har funnits där för henne. Tröstat, peppat, lyssnat, stöttat, varit en Axel att gråta emot. Nu då? Nu när jag behöver henne- varför finns hon inte där för mig? Hon skulle ju vara gudmor och allt..

nej. En vänskap som är enkelriktad och där man inte kan glädjas med någon man påstår sig älska.. det kan jag faktiskt inte acceptera. 

• Anonym (Sally)
    Anonym (Wendy) skrev 2023-08-01 17:46:02 följande:

Du tycker att få barn är den största lyckan av allt, det omkullkastade hela ert liv och det bästa som hänt dig i livet.

Och fattar inte din väns sorg över att kanske aldrig få uppleva det?

Empati, inget du känner? Varför måste du prata barn när du umgås med just henne? Men du kanske egentligen inte vill dela din glädje och lycka utan snarare skadeglatt trycka in den i ansiktet på henne?

Enligt mig är hennes sorg större än din lycka. För om ni träffas och inte pratar barn, så får du gå hem till dina älsklingar efteråt och hon får gå hem till ett hus utan barn.

Vad får dig att tro att jag vill prata bebis med henne?? Om jag vill diskutera det så gör jag ju självklart det med vänner som har barn. Man anpassar ju samtalet efter
     person och situation.

Det är inte vad som är fallet. Utan att min bästa väninna som jag stöttat, peppat, tröstat, gråtit med i hennes sorg- inte förmår sig att ens vilja se på mitt barn. Inte frpga
    r de mest normala sakerna som. -hur mår du-, -hur mår hon-, dvs hon mer eller mindre skärmar av.

Jag har barn, varför måste det vara som elefanten i rummet? man måste väl kunna prata normalt med varandra? Mitt liv är förändrat- varför kan inte en väninna glädjas för MIN skull? Om man älskar någon så blir man väl glad för hen? Min lycka har inget med hennes sorg att göra.

Ursäkta men det är faktiskt hon som är osympatisk och fullständigt egocentrisk just nu. 

inte fan slutade jag umgås med henne och gav henne kalla axeln när min pappa dog och hon hade kvar sin? Jag hade gjort allt för att ha det hon hade men inte fan missunnade jag henne
  • Um Hamza

Om en person drar sig undan kan jag köpa att man saknar vänskapen. Men för övrigt, nej du har fel, det är 100% hänsyn som gäller. Du är ju lycklig, du lever hennes dröm. Räcker inte det, varför måste hon uttrycka lycka för din skull? Varken graviditet eller bebistiden är särskilt intressant för nån annan än föräldrarna själva, helt ärligt. Och ja, jag har barn, fyra. Som jag älskar mer än livet och är oerhört tacksam över. Det är inget jag vill trycka upp i nyllet på mina barnlösa vänner, när vi hörs pratar vi om annat! Då får jag också en paus från att tänka på mina barn och vara nåt mer än bara mamma. Det är som en förälskelse, bara för att man är helt besatt av sin pojkvän, eller bebis, kan man inte begära att det ska intressera nån annan. 

• Anonym (Sally)
    Anonym (23) skrev 2023-08-01 18:09:33 följande:

Jag tycker (jag har barn själv) att folk som väntar barn blir så uppfyllda av sin egen bubbla att det kan vara smått sjukligt. Jag tycker att din väns sorg över barnlöshet ÄR viktigare än att du ska få barn, nu när du ska det. Så länge ni båda längtade efter barn fanns en balans mellan er. Nu är den borta och du måste inse att du är oerhört lycklig, men hon inte är det. 
    Din besvikelse över hur hon agerar är väl i brist på bättre ord, barnslig. Ja, så tycker jag. Du måste vara vuxen och glädjas åt ert kommande barn men samtidigt förstå hennes sorg. Är det svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Eller är du alltid sån, att du har svårt att se annars perspektiv?

Du kan inte förvänta dig att hon eller andra ska vara lika glada och ivriga inför ert barn som ni är själv. 

Jag förstår hennes sorg. Eller såklart inte djupet av den. Men jag har funnits där för henne. Tröstat, lyssnat, peppat. Hennes sorg har liksom tagit störst utrymme senaste åren.

så blir jag gravid, efter ett känslomässigt jobbigt missfall. Får barn. Är lycklig. Och hon som ska vara en av mina närmsta tittar knappt på barnet, skickar ett kort -hatiskt- flera dagar efter födelsen. Vill inte träffa och säger typ inget om det faktum att jag blivit mamma.

jag är otroligt sårad. en pungspark att någon som sagt att
     hon älskar mig inte förmår sig att glädjas för min skull. 

vad är lösningen? Ska vi alla hugga ihjäl våra barn istället så vi kan börja hänga igen? Och nej, alla tänker till kring vad vi pratar om när hon är med. MEN våra liv handlar just nu om spädbarn. Tyvärr men roligare liv har ingen av oss tid och ork för just nu.
  • Um Hamza
    Anonym (Sally) skrev 2023-08-02 00:47:25 följande:
    Jag förstår hennes sorg. Eller såklart inte djupet av den. Men jag har funnits där för henne. Tröstat, lyssnat, peppat. Hennes sorg har liksom tagit störst utrymme senaste åren.

så blir jag gravid, efter ett känslomässigt jobbigt missfall. Får barn. Är lycklig. Och hon som ska vara en av mina närmsta tittar knappt på barnet, skickar ett kort -hatiskt- flera dagar efter födelsen. Vill inte träffa och säger typ inget om det faktum att jag blivit mamma.

jag är otroligt sårad. en pungspark att någon som sagt att
     hon älskar mig inte förmår sig att glädjas för min skull. 

vad är lösningen? Ska vi alla hugga ihjäl våra barn istället så vi kan börja hänga igen? Och nej, alla tänker till kring vad vi pratar om när hon är med. MEN våra liv handlar just nu om spädbarn. Tyvärr men roligare liv har ingen av oss tid och ork för just nu.
    Jag tror inte kortet var hatiskt menat, hon uttrycker nog glädje för din skull med stt skicka det. Om ni varit vänner så länge, kan du inte tänka att hon verkligen har det tungt nu om hon inte förmår finnas där för dig när hon alltid gjort det annars? Ni kan prata ut. Du kan säga att du är sårad över att hon tar avstånd. Hon kanske inte hsr fattat hur ledsen du blir
  • Anonym (MizzC)

Jag har varit som din vän. du förstår inte, smärtan som ständigt är där och att bli påmind igen och igen vart man än går.
     Gravid kvinnor, lyckliga mammor med sina  bebisar ja överallt blir man påmind om smärtan.

jag kände en sån otroligt stor sorg, hopplöshet och att se min gravida vän?.Hur henskt det än låter så fick synen av henne få mig till att känna mer smärta . fruktansvärd känsla för man känner sig usel samtidigt som jag var glad för henne Och ledsen på samma gång.

jag klarade inte av det och tog avstånd i den tid i mitt liv när jag mådde som sämst. 

Helt ärligt så kan du inte förstå hur det känns att vara ofrivilligt barnlös. Ge henne utrymme 

Svar på tråden Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?