Inlägg från: Anonym (Ohlala) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ohlala)

Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?

Anonym (Sally) skrev 2023-08-01 17:27:49 följande:
    Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?

Detta fenomen har fler i min bekantskapskrets erfarit. Nära vänner som drar sig undan när man är gravid. vänner som kämpar med missfall och ofrivillig barnlöshet.

Jag kan inte sätta mig in min väns förtvivlan. jag har haft ett missfall innan barnen som var hemskt men sen gick det för oss. Min lycka att vara gravid och få barn har varit det absolut största i livet för mig och mannen. Det har omkullkastat hela vårt liv. Att inte få visa den lyckan, att bli ghostad, att ens väninna inte visar glädje för min lycka än ett tort -grattis-? hur ska jag ens kunna acceptera och förlåta det? Jag förstår inte hennes smärta. På samma sätt som hon aldrig kommer erfara min smärta av att förlora en förälder tidigt i livet. Men är hennes smärta viktigare än min glädje? Kan man inte känna båda? Kan båda inte få samexistera? Min graviditet gör ju inte henne mindre gravid. Två separata händelser.

i vårt fall har hela vänskapskonstellationen fått anpassas efter väninnans sorg. bebisar får inte vara med eller så får vi inte prata barn. Hon drar sig undan. Fruktansvärt för henne men också orättvist mot oss andra. Som att vi lite ska skämmas för att det funkade för oss.

har man rätt att be sin ofrivilligt barnlösa väninna att ta sig i kragen och skärpa sig? Att allt faktiskt inte bara handlar om henne? Att hon gått upp helt i sig själv och ser inte att det finns en värld utanför hennes? Alla måste få lov att ta plats oavsett om det är lycka eller sorg.

så less :(

Men herregud. Du själv då?

Du skriver att du inte förstår hennes smärta. Att du inte kan sätta dig in i din väns förtvivlan. Detta TROTS att du själv har fått ett missfall. Snacka om empatilöst att inte ens kunna förstå henne när du varit med om samma sak. 

Går liksom inte ihop för mig hur du kan skriva att att två känslor borde kunna samexistera. Att alla måste få plats. Men samtidigt skriver du ju att du inte förstår hennes smärta? Så du kan ju inte ens själv ha två känslor samtidigt. 

Så hon ska förstår din lycka men du skriver rakt ut att du inte kan sätta dig in i hennes förtvivlan. Nähä, varför ska hon förstå sin lycka då?

Har du ens korrekturläst  din text? Ser du inte själv hur motsägelsefullt den är?

Du skriver att du aldrig har varit så lycklig. Din vän har inget av det som gör ditt liv helt fullständigt. Men du kan inte sätta din in i det fastän du varit där själv? 

Din vän är säkert asjobbigt som inte tolererar bebissnack och bebisar. Men du själv verkar helt empatilös faktiskt. Tycker det är du som går helt upp i dig själv och inte ser någon värld utanför. 
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Sally) skrev 2023-08-02 00:24:29 följande:

Hon är en av mina närmsta. Vi har känt varandra sen barnsben. Så i princip som en andra syster till mig.

Hur hade du själv upplevt om din -syster- inte visade uppskattning när du själv upplever den största tiden i ditt liv? 

och jag har funnits där för henne. Tröstat, peppat, lyssnat, stöttat, varit en Axel att gråta emot. Nu då? Nu när jag behöver henne- varför finns hon inte där för mig? Hon skulle ju vara gudmor och allt..

nej. En vänskap som är enkelriktad och där man inte kan glädjas med någon man påstår sig älska.. det kan jag faktiskt inte acceptera. 

Så hon ska visa uppskattning när du upplever den största tiden i ditt liv.

Men hon som kanske upplever den jobbigaste tiden. Hennes smärta kan du inte förstå alls som du skriver i trådstarten. 

Hör du inte själv hur motsägelsefull du är? Hon ska förstå dig men inte tvärtom? Ehh... Hm...

Du skriver att du inte kan förstå hennes smärta. Trots att du tydligen själv haft missfall. Det måste väl vara höjden av empatilöshet. Att du har upplevt det men ändå inte kan förstå henne.

Och vad menar du med "nu när jag behöver henne". Vad är det du behöver henne till? Att gnugga in hur lycklig du är? Låter helt sjukt att du som är superlycklig behöver din vän som mår superdåligt just prick nu. Du låter extremt självupptagen.

För de flesta andra människor resonerar som så att det är de som mår dåligt som främst behöver någon. Det är väl inte främst du som behöver någon som redan har det mesta och är skitglad. 
Svar på tråden Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?