• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-21 18:30:21 följande:
    Sociala färdigheter gör en man  mycket mer attraktiv för kvinnor. Varje gång man umgås så över man på det. 

Det var faktiskt ett rätt bra råd att skaffa kvinnliga vänner. Lyssna inte på deras råd bara för de kommer att säga det du vill höra men inte det som kommer att hjälpa dig.
    Ja, men jag har inte sagt att det är dåligt. Det är bara han som har hittat på det.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-21 18:36:25 följande:

Hur träffar man kvinnor IRL om man inte umgås i sammanhang där det finns kvinnor? 

Ditt förakt mot kvinnor består i att du tycker att kvinnor inte ska få välja fritt vem de vill dejta/bilda relation med, du vill minska deras urval så att även du blir vald. Andra ska anpassa sig för att du ska få fördelar. Du vill t om att staten ska sköta det. Man får Nordkorea-vibbar. 

Du väljer ju även aktivt bort utländska kvinnor, så ditt celibat känns ju ganska aktivt. Du tackar ju faktiskt nej till en stor del kvinnor där du kanske hade haft en chans, kvinnor som kanske hade passat dig bättre än svenska kvinnor. 

Varför förutsätter du att incels inte umgås i sammanhang där det finns kvinnor? Det är bara dina förutfattade meningar.

Jag vill inte att män ska få välja helt fritt heller och minska deras urval. Hur får du det till att bara vara riktat mot kvinnor?

Nej, väljer inte aktivt bort utländska kvinnor. Jag har ingen kontakt med dem. Då kan du lika gärna säga att man aktivt väljer bort sexköp trots att det är olagligt. Utländska kvinnor är också ute efter pengar. Varför tror du att utländska kvinnor hade passat mig? Är det för att du hoppas att det ska gå dåligt för incels och att de ska leva i ett kärlekslöst äktenskap?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 18:46:11 följande:
    Ja, men jag har inte sagt att det är dåligt. Det är bara han som har hittat på det.
    Ok, bra där.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-21 18:16:16 följande:
    Nu känner inte jag till statistiken men det där stämmer sannolikt hyffsat väl.

Allt det du radar upp har grader av sanning i sig. Det jag noterat hos incels är dock att de övervärderar utseendet och undervärderar personliga egenskaper. 
    Vad har du för belägg att det är sanning? bara för att incels återupprepande tar upp det gör det inte per automatik till en sanning. Det incels håller på med däremot är rekrytering med falsk propaganda. Göder varandra, till slut börjar incels propagera för statligt reglerat partnerskap.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 18:53:52 följande:
    Varför förutsätter du att incels inte umgås i sammanhang där det finns kvinnor? Det är bara dina förutfattade meningar.

Jag vill inte att män ska få välja helt fritt heller och minska deras urval. Hur får du det till att bara vara riktat mot kvinnor?

Nej, väljer inte aktivt bort utländska kvinnor. Jag har ingen kontakt med dem. Då kan du lika gärna säga att man aktivt väljer bort sexköp trots att det är olagligt. Utländska kvinnor är också ute efter pengar. Varför tror du att utländska kvinnor hade passat mig? Är det för att du hoppas att det ska gå dåligt för incels och att de ska leva i ett kärlekslöst äktenskap?
    Du tycker det är dravel att incels ska skaffa sig kvinnliga vänner då de tydligen bara ser kvinnor som potentiella sexpartners, och att då smärtan över att bli bortvald skulle vara för stor. Vilket innebär att just du ser kvinnor som vandrande vaginor. Hur andra betraktar kvinnliga vänner förtäljer inte historien. Vad du rekommenderar incels är en annan sak.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-21 18:55:35 följande:
    Vad har du för belägg att det är sanning? bara för att incels återupprepande tar upp det gör det inte per automatik till en sanning. Det incels håller på med däremot är rekrytering med falsk propaganda. Göder varandra, till slut börjar incels propagera för statligt reglerat partnerskap.
    Jag känner inte till siffrorna men om man inte lever i en källare så ser man tendensen att det är vanligt att attraktiva män har många partners. Medan kvinnorna är mer restriktiva. Om det sedan är 60/40  eller 80/20 har jag ingen aning om. Jag bara konstaterar att det finns sådana mönster i samhället.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-21 19:00:44 följande:
    Du tycker det är dravel att incels ska skaffa sig kvinnliga vänner då de tydligen bara ser kvinnor som potentiella sexpartners, och att då smärtan över att bli bortvald skulle vara för stor. Vilket innebär att just du ser kvinnor som vandrande vaginor. Hur andra betraktar kvinnliga vänner förtäljer inte historien. Vad du rekommenderar incels är en annan sak.
    Låt honom tala för sig själv. Du använder ingen schysst diskussionsteknik när du ställer dig över honom och berättar vad han tycker och tänker.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 18:53:52 följande:

Ok, om de nu gör det, varför lyckas de inte träffa någon då? Du skriver att de är som folk mest, så varför lyckas de inte om andra män lyckas?

Så du föraktar både män och kvinnor? Båda könen ska alltså styras av staten. Ja, som jag skrev, Nordkorea-vibbar. 

För att de många gånger har samma syn som dig på sex och relationer. Du verkar ogilla folk som ligger runt, eller som väljer fritt vem de vill leva med. 

Varför lägger du ord i folks mun? Varför tror du att folk hatar dig/incels och att vi vill att du ska misslyckas? De flesta i tråden bryr sig nog inte, vi känner inte dig, det enda vi vet om dig är det du skriver här, och det gör att i alla fall jag inte skulle ha lust att träffa dig eller någon annan med dina åsikter. 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 18:27:04 följande:
    Vad har jag för åsikter om kvinnor som är onormala? Bortsett från dina lögner om att jag skulle se de som "vandrande vaginor", vilket inte stämmer.

Nej, att vara incel är inte ett aktivt val. Halva delen av att vara incel är att det är ofrivilligt, alltså kan det inte vara ett aktivt val för då är den personen inte en incel. Kan du förklara hur man slutar vara en incel och börjar ha sex genom att ha kvinnliga vänner?

Hur kan man börja ha sex genom att bara umgås med personer som man inte har sex med? Det är en självmotsägelse. Varför förstår du inte jag inte har något emot kvinnliga vänner? Det hör dock inte till en diskussion om incels och sexbrist.

Det är du som går till personangrepp och vill misskreditera mig istället för att hålla diskussionen saklig. Jag har inga skyldigheter att berätta ingående för dig om vem jag är.
    Jag har förklarat fördelarna med att ha kvinnliga vänner. Vad du väljer att ta till dig är ditt eget val. Risken med att ha misogyna åsikter är förvisso att även vänskaper med kvinnor uteblir. (Vilket många incels har, se tidigare forskningslänk)

dina åsikter att dejting ska regleras statligt är en extrem, radikal och onormal åsikt. Försöker du låtsas som att dina inlägg är normala? Du tog upp Löfven och Åkesson som exempel, helt irrationellt. Vill du ha en saklig diskussion?

Sen pratar du om personangrepp, vilket jag antar är någon slags maskering av personangreppen du utövar på mig. Är du omedveten? Eller bara låtsas du i form av härskarteknik? Jag finner psykologin med incels intressant. Verkar som du och andra incels är omedveten om deras aktiva val.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-21 19:03:44 följande:
    Låt honom tala för sig själv. Du använder ingen schysst diskussionsteknik när du ställer dig över honom och berättar vad han tycker och tänker.
    Du menar som han själv gör, när han insinuerar att folk i tråden hatar honom eller vill att det ska gå illa för honom?

TS är en vuxen man och känner nog till ordspråket Som man ropar får man svar. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?