Anonym (Fol) skrev 2023-07-26 11:29:09 följande:
Det är precis så det är i verkligheten.
Jag pratar om parbildning och andelen barnlösa. Jag pratar inte om hur det borde vara. Jag pratar om hur det fungerar.
Det jag markerade är inte verkligheten. Vi lever inte på en ö med exakt lika många män och kvinnor.
Folk skaffar så många barn de vill med vilka partners de vill. Det staten kan göra, och även gjort, är att påverka genom lagstiftning, t ex barnbidrag, föräldraförsäkring, barnomsorg osv. Men det hjälper inte incels, om ingen vill ha en relation med dom.
Det sägs ofta att Sverige ligger i topp när det gäller ensamma människor, ensamhushåll, incels osv. Ändå ligger Sverige i topp i Europa när det kommer till barnafödande. Italien ligger nästan i botten, trots att det är ett katolskt land med en mycket mer konservativ syn på familjeliv. Inte ens där vill kvinnor föda barn med vem som helst utan de väljer att vara oberoende och arbeta istället.
Du får gärna tro att alla kvinnor väljer man och familj till varje pris, så att även de oattraktiva männen till slut blir valda om vi begränsar de populära männen. Men så ser verkligheten inte ut.
Vill man ha partner och barn, så måste man vara attraktiv för åtminstone en annan människa.