Anonym (Palle) skrev 2023-08-06 18:04:14 följande:
Satan i gatan vilken fart det var i tråden. Några undra hur jag kan försvara incels.. och det kan jag inte, speciellt inte om dom använder våld.
Men det är en så ytterst liten grupp, och det är ändå ingen som tar deras ideer på allvar.
Jag tror att anledningen till att jag vill balansera upp debatten en aning är för att jag ser omkring mig hur fler och fler blir långvariga singlar och det är egentligen dessa jag har lite hjärta för. Jag tycker synd om dom helt enkelt, och det är ett växande problem. Att bli dissad om och om igen och inte få vara med om att bygga upp en relation/familj måste vara fruktansvärt tufft som ung man(och kvinna med om det skulle vara så). Jag tror man tappar hoppet en aning.
Men egentligen är det ingen ide för mig att ta debatten kring incels om det gäller dessa killar som sprider frustration och hat på nätet om kvinnor.
Jag är väl inte riktigt lika hård i definitionen incels. I slarvigt tal, så inkluderar nog en del personer dessa långvariga singlar som inte får till det som incels, och det är ju egentligen fel enligt trådens utgångspunkt åtminstone.
Dina långvariga singlar verkar ju skylla ifrån sig =inte ta sitt ansvar, på vadsomhelst, avundsjuka på kvinnor "för de har så lätt" så även om de fullt ut inte är incels så verkar de anamma och blivit påverkade av incelkulturen. De behöver förändra något hos sig själv, och de behöver bli medvetna om det, de behöver inte strykas medhårs genom att någon säger till dom att det är "någon annans fel"
Det är bara kontraproduktivt.
Dina vänner är ett symptom på det normaliserade föraktet mot kvinnor som grupp i samhället. Kvinnor får det svårare att hitta någon ofarlig man som inte föraktar dom, samtidigt som det är kvinnor som ska bära bördan av att få gjort sig förtjänt av föraktet.