• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Incelslem)
    Anonym (....) skrev 2023-08-06 17:44:07 följande:
    Så om någon man skulle säga att kvinnlig rösteätt är avtändande, är det något som du vill höra något om?
    Avsikten från henne var att säga det på ett taskigt sätt
    Men det är avtändande med en man som tror sig ha högre värde och mer rättigheter än en kvinna. Det är inte för att vara elak mot dig specifikt. att ha de tankarna om oss är inte något som kommer ge dig (eller någon annan) pluspoäng. då kommer vi gå på dejt med någon annan
  • Anonym (Incelslem)
    Anonym (....) skrev 2023-08-06 17:46:25 följande:
    Vad en kvinna säger behöver inte betyda något. 
    Vill du attrahera en kvinna eller man?
  • Anonym (Incelslem)
    Anonym (....) skrev 2023-08-06 17:45:37 följande:
    Anpassa dig själv då till vad olika män säger de tänder på eller inte.!
    Även om det orimligt och mannen skulle snarare håna än att det är något tips. 
    Varför tror du så många kvinnor gör botox. Fillers, bröstförstoringar? bröstlyft? Brazilian butt lift? Gärna ha långt blondt hår etc?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-08-06 09:27:09 följande:

Varför tar inte du initiativet till en sådan parad? Visst nej, du skriver trådar på FL med Nordkorea-inspirerade förslag och tror du kan påverka på det sättet. 

Det är ju någon annan som ska kämpa för era rättigheter, för du som incel ska inte behöva ett skit själv. Du klarar inte ens av att stå för dina åsikter IRL. 

Vad gör du själv som är så viktigt och betydelsefullt hela dagarna mer än att skriva på internet?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-06 17:52:55 följande:
    Nej, det är inte en situation som är långt ifrån verkligheten för många kvinnor. Det är du som är felinformerad. Det är så precis så skillnaden ser ut mellan att vara man och kvinna. Du tar strid för att denna skillnad ska bestå till varje pris.

Om vi jämför incels med bögar. Det fanns väl inget som tvingade en bög att äckla sig runt med andra män under en aidsepidemi, trots omgivningens fördömanden. De hade kunnat skärpa sig, skaffa sig lite folkvett och gift sig med en kvinna istället så hade problemet varit ur världen. Att vara bög är något man väljer att vara. Då får man faktiskt skylla sig själv och ta konsekvenserna av sitt handlande. Annars borde vi kanske låsa in bögarna på rättspsyk till de lär sig att sluta vara bögar. Man sår vad man skördar osv... (obs sarkasm).

Vad är skillnaden fördomarna mot en bög och en incel?

Incels väljer att vara incels. De kan sluta hata kvinnor och skylla på samhället så slipper de vara incels. Men det vill de inte. 

Om du på allvar tror att man väljer att vara homosexuell så bör du utbilda dig. Förmodar att den åsikten inte heller går hem hos dina polare. 

Så jäkla tuff på FL, men IRL är du en liten mus som inte vågar stå för dina åsikter. Men kräver samtidigt att andra ska kämpa för dig. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-06 17:57:44 följande:
    Vad gör du själv som är så viktigt och betydelsefullt hela dagarna mer än att skriva på internet?

Så du kan inte svara på min fråga? Så förvånad jag blir.

Tråden handlar inte om mig, utan om dig och dina incelkompisar. 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-06 17:52:55 följande:
    Nej, det är inte en situation som är långt ifrån verkligheten för många kvinnor. Det är du som är felinformerad. Det är så precis så skillnaden ser ut mellan att vara man och kvinna. Du tar strid för att denna skillnad ska bestå till varje pris.

Om vi jämför incels med bögar. Det fanns väl inget som tvingade en bög att äckla sig runt med andra män under en aidsepidemi, trots omgivningens fördömanden. De hade kunnat skärpa sig, skaffa sig lite folkvett och gift sig med en kvinna istället så hade problemet varit ur världen. Att vara bög är något man väljer att vara. Då får man faktiskt skylla sig själv och ta konsekvenserna av sitt handlande. Annars borde vi kanske låsa in bögarna på rättspsyk till de lär sig att sluta vara bögar. Man sår vad man skördar osv... (obs sarkasm).

Vad är skillnaden fördomarna mot en bög och en incel?

Hela ditt tankemönster är skevt. Jag tar inte strid för att kvinnor ska få färre män att välja på. Jag vill att fler män ska kunna bli valbara för kvinnor. Men då är det männen som måste förändras, inte samhället.

Nej, det är inte så lätt för en kvinna att hitta en lämplig partner, oavsett om det enbart är för sex eller annat. Att kvinnor får erbjudanden om "knulla?" eller "dickpics" anses generellt som skrämmande för en kvinna, inte smickrande. Borderline trakasserier av kvinnor för sex är också skrämmande för dom. Kvinnor  måste då sålla bort de män som riskerar att vara farliga för henne, sen (om hon fortfarande vill) ta risken att inleda något med någon som kanske bara låtsas vara normal. 

Incels sållar bort sig själva i ett tidigt skede. Det finns ingen samhällsförändring som skulle kunna förändra det. 

• Anonym (Palle)

Satan i gatan vilken fart det var i tråden. Några undra hur jag kan försvara incels.. och det kan jag inte, speciellt inte om dom använder våld.

Men det är en så ytterst liten grupp, och det är ändå ingen som tar deras ideer på allvar. 

Jag tror att anledningen till att jag vill balansera upp debatten en aning är för att jag ser omkring mig hur fler och fler blir långvariga singlar och det är egentligen dessa jag har lite hjärta för. Jag tycker synd om dom helt enkelt, och det är ett växande problem. Att bli dissad om och om igen och inte få vara med om att bygga upp en relation/familj måste vara fruktansvärt tufft som ung man(och kvinna med om det skulle vara så). Jag tror man tappar hoppet en aning.

Men egentligen är det ingen ide för mig att ta debatten kring incels om det gäller dessa killar som sprider frustration och hat på nätet om kvinnor.

Jag är väl inte riktigt lika hård i definitionen incels. I slarvigt tal, så inkluderar nog en del personer dessa långvariga singlar som inte får till det som incels, och det är ju egentligen fel enligt trådens utgångspunkt åtminstone.

• Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-06 18:03:58 följande:

Hela ditt tankemönster är skevt. Jag tar inte strid för att kvinnor ska få färre män att välja på. Jag vill att fler män ska kunna bli valbara för kvinnor. Men då är det männen som måste förändras, inte samhället.

Nej, det är inte så lätt för en kvinna att hitta en lämplig partner, oavsett om det enbart är för sex eller annat. Att kvinnor får erbjudanden om "knulla?" eller "dickpics" anses generellt som skrämmande för en kvinna, inte smickrande. Borderline trakasserier av kvinnor för sex är också skrämmande för dom. Kvinnor  måste då sålla bort de män som riskerar att vara farliga för henne, sen (om hon fortfarande vill) ta risken att inleda något med någon som kanske bara låtsas vara normal. 

Incels sållar bort sig själva i ett tidigt skede. Det finns ingen samhällsförändring som skulle kunna förändra det. 

Det stämmer på ett individuellt plan men ska man förbättra situationen på området i stort är det samhällsförändringar som krävs.

Någon enstaka må tag i sin situation men så kommer inte att ske generellt. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?