Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Ej representativ) skrev 2023-10-05 11:09:47 följande:
    Nej, så är det ju. ( Och bara för att alla inte skriver ut det i ord, är det ingen som tror att ALLA blir bättre heller.)
    Tycker du att man ska sluta ge rådet att söka hjälp, eftersom alla inte blir hjälpta?
    Nej, det var inte alls min poäng. Jag svarade en person som tycker det är märkligt att en sådan person skulle ha sökt hjälp, men det kan de visst ha gjort redan. Det kan man inte veta.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 16:47:42 följande:
    Var är alternativet då? Sitta hemma, göra inget alls och gnälla på forum? Eller sitta hemma och hoppas att *idag kanske staten ger mig en kvinna*? vad är alternativet mot att söka hjälp om man är i en sits man inte är nöjd med? Eller ska man bara gå ut på stan och hämta hem sin berättigade kvinna eller man? Försöker verkligen förstå vad alternativet är, för att acceptera läget verkar omöjligt
    Jag har inte skrivit att man inte ska söka hjälp.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 16:52:53 följande:
    Du sågar ju den hjälp som finns. Vilket alternativ är bättre alltså?
    Jag har skrivit att den kan hjälpa. Vissa blir hjälpta mycket men många blir tyvärr inte det även om de kanske kämpat i åratal. Poängen var inte att såga, utan att visa att det är inte ett dugg märkligt om det inte ljusnar för personen trots att den sökt hjälp. Man kan därför inte veta att personen inte har sökt hjälp.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 17:07:11 följande:
    Nej, det vet man inte, det finns däremot folk som inte söker hjälp, gissningsvis söker inte vissa hjälp på grund av narcissistiska drag. Dessa människor anser det vara någon annans ansvar att fixa deras bekymmer. 
    Javisst finns det den varianten också. Sen finns det säkerligen också de som aldrig skulle erkänna att de har sökt hjälp.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 17:11:43 följande:
    Vad ska man göra då? Om man sökt hjälp och ändå inte upplever sig få hjälp. Vad gör man då? Är det då man ska anmäla sig i kö för statlig partner? Eller vad gör man när man inser att hjälpen inte räcker?
    Jag vet inte varför du lägger på mig att lösa dessa människors problem. Det enda jag har menar var att man kan inte utgå ifrån att någon inte har sökt hjälp bara för att den fortfarande har problem. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-05 17:12:27 följande:
    Den enda personen som kan rädda en är en själv. Sedan kan man hjälpa personen att komma till den insikten.

Hjälp som syftar till att någon annan ska göra jobbet fungerar aldrig. Jobbet och drivet måste  komma från en själv.
    Fast kan få hjälp att hitta bra strategier och så i just det arbetet.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 17:19:05 följande:
    för du går till attack mot alla som säger självklara saker. det är fel av oss att föreslå söka hjälp. Det är fel av oss att säga att det är individens ansvar. det är fel av oss att kräva att en partner är reko och civiliserad (alltså inte misogyn?) Vad får vi lov att säga till en misogyn incel utan att du ska försvara dessa?

Det är inte självklara saker att någon inte har sökt hjälp, vilket jag försökt förklara flera gånger nu. Jag tycker inte det är fel att individen ska ta ansvar så långt det är möjligt, däremot att utgå ifrån att personen inte har sökt hjälp bara för att den fortfarande har problem.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 18:14:30 följande:
    Om den fortfarande har problem så är inte det logiska alternativet att starta en tråd på familjeliv i syfte att förändra samhället runtomkring individens problem. Det logiska alternativet torde vara att anpassa sig till det som råder. 
    Jag vet inte varför du talar om det för mig. Jag har inte diskuterat eller haft någon synpunkt på vad det logiska alternativet är i det läget.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 19:03:19 följande:
    Jag skriver min åsikt, såsom du gör. Så fungerar ett diskussionsforum. Du väljer exempelvis att såga vården och psykologhjälp utan att nämna något annat då andra ställer följdfrågor. 
    Att vården inte hjälper alla är ingen åsikt, utan ett faktum. Och din åsikt om ifall någon ska starta en tråd eller inte har ingenting med saken att göra.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 19:08:56 följande:
    Att vården inte hjälper alla är ingen åsikt, utan ett faktum. Och din åsikt om ifall någon ska starta en tråd eller inte har ingenting med saken att göra.
    Hjälper FÖR alla, ska det givetvis stå. Vården försöker hjälpa de som söker men det är inte alla blir hjälpta. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?