• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Palle)
    molly50 skrev 2023-07-31 00:18:55 följande:
    Jag vet inte om den personen är du och jag bryr mig ärligt talat inte heller om det.

Men om det inte stämmer så behöver du ju inte heller ta åt dig av det. Eller hur.

Ja,så kanske det är.
    Men å andra sidan så kan man även bli kallad feministjävel,bitterfitta eller surkärring här om man råkar kritisera en man.
    Det tycker inte jag är så mycket bättre faktiskt.
    Det kommer alltid finnas frustrerade personer som tar ut det på ett diskussionsforum som detta. Både kvinnor och män. Det är några i denna tråd ett exempel på.

Men jag tänker att vi för det mesta kan hålla ett hyfsat diskussionsklimat. Dom flesta av oss.
  • molly50
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-31 00:23:49 följande:

Någonstans måstevincels förstå att de "förslag" eller misogyn attityd de lägger fram är orealistiska och även är orsaken till att de blir bemötta föraktfullt. 

Jag kan inte tänka mig att någon startar en tråd, frågar varför incels möts av förakt, uppvisar kvinnoförakt själv, lägger fram radikala förslag till förändring av syftet att få till en attitydförändring av incel.

anledningen till att någon startar en tråd av det här slaget är naturligtvis för att rekrytera andra män, göda och få ett missnöje att växa.

Därför är det också viktigt för alla män att protestera. Det är inte ok, någonstans.

Ja,precis. Det är det jag menar.
    Vill man bli bemött med respekt och ödmjukhet så får man visa prov på den varan själv.
    Öser man bara ur sig en massa kvinnoförakt så kan man inte förvänta sig respekt och ödmjukhet tillbaka. 
  • molly50
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-31 00:25:58 följande:
    Det kommer alltid finnas frustrerade personer som tar ut det på ett diskussionsforum som detta. Både kvinnor och män. Det är några i denna tråd ett exempel på.

Men jag tänker att vi för det mesta kan hålla ett hyfsat diskussionsklimat. Dom flesta av oss.
    Ja,så är det ju.
    Men det kan vara svårt att låta bli att svara på sådana inlägg då det kan vara väldigt provocerande.
    Men jag försöker oftast låta bli.

Ja,de flesta av oss kan nog det. 
  • Anonym (Palle)
    molly50 skrev 2023-07-31 00:21:46 följande:
    Ok. Jag tolkade det som att du menar att de som svarar incelsen göder hatet. Inte incelsen själva.
    Om jag har missförstått det så ber jag om ursäkt.
    Men jag kan ändå förstå att man inte vill vara ödmjuk mot någon som själv inte visar minsta tecken på ödmjukhet.
    Jag är inte ödmjuk inför den lilla grupp skrikiga, hotande och våldsverkande incels. Jag är ödmjuk inför den växande grupp ensamma män som har så svårt att etablera en relation, familj och därmed ett normalt liv som är eftersträvansvärt för dom flesta.

Jag är ödmjuk inför detta växande samhällsproblem och vill att det lyfts i debatter på ett inkluderande sätt istället för ett exkluderande och stigmatiserande.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-31 00:07:03 följande:
    Men man kan ändra attityd till att istället för att sprida hat som eskalerar i mer hat, sprida någon form av ödmjukhet till den större delen av gruppen incels och visa att det inte är ok med våld och hot mot kvinnor som en väldigt liten del av incels faktiskt står för.

Om man försöker inkludera den stora majoriteten av incels istället för att exkludera dom som grupp, så kommer det finnas enormt mycket bättre förutsättningar för ett gott klimat för oss alla.
    Jag tycker du ska sluta sprida skit. Ingen sprider hat.

Inkludera? De vill knulla. Jag tänker inte lägga upp mig. Vill du?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • StudierKemi
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-31 00:23:49 följande:

Någonstans måstevincels förstå att de "förslag" eller misogyn attityd de lägger fram är orealistiska och även är orsaken till att de blir bemötta föraktfullt. 

Jag kan inte tänka mig att någon startar en tråd, frågar varför incels möts av förakt, uppvisar kvinnoförakt själv, lägger fram radikala förslag till förändring av syftet att få till en attitydförändring av incel.

anledningen till att någon startar en tråd av det här slaget är naturligtvis för att rekrytera andra män, göda och få ett missnöje att växa.

Därför är det också viktigt för alla män att protestera. Det är inte ok, någonstans.

Tack för dina inlägg Cloffe! Du och några till i just den här lilla tråden är sanna hjältar, som kan skilja mellan rätt och fel....

• Anonym (Palle)

Det frustrerade klientelet verkar flockas här nu - men jag behöver sova nu, så ni får älta vidare med någon annan.

• nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-30 23:48:28 följande:

Oj vad du letar fel. Jag har förmågan att diskutera i generella drag. Det finns alltid undantag, men man behöver ta till sig termen generell om man ska kunna reflektera över olika ting i livet. Det är inte personligt. 

Ska vi låtsas som att inte tex kvinnor blir mer påverkade av reklam och är känsligare gentemot kollektivet fast det är fastställt vetenskapligt?

Är jag även då mansfientlig när jag skrev att män inte har samma sociala förmåga som kvinnor och inte heller lika bra på att upprätthålla vänskapsrelationer som kvinnor? Oj vilken nedlåtande attityd jag har mot män.

Ja, när ska du sluta låtsas att kvinnor blir mer påverkade av reklam?

Det finns studier som visar att unga kvinnor blir mer negativt påverkade av reklam än unga män - mår dåligt av sitt utseende och vikt.

Både män och kvinnor har så mycket social förmåga man är intresserad av att träna sig till.

Sluta misshandla vetenskapen för att backa upp dina fördomar.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-07-31 08:42:36 följande:
    Ja, när ska du sluta låtsas att kvinnor blir mer påverkade av reklam?

Det finns studier som visar att unga kvinnor blir mer negativt påverkade av reklam än unga män - mår dåligt av sitt utseende och vikt.

Både män och kvinnor har så mycket social förmåga man är intresserad av att träna sig till.

Sluta misshandla vetenskapen för att backa upp dina fördomar.
    Att kvinnor och tjejer är mer påverkbara av reklam är ett välkänt faktum inom marknadsföring.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-31 00:49:43 följande:

Det frustrerade klientelet verkar flockas här nu - men jag behöver sova nu, så ni får älta vidare med någon annan.

Sova bort sin frustration funkar nog för en del för stunden iaf. Tänker att det nog handlar om frustration som gör att man kallar människor som inte håller med en för feminister och manshatare och börjar yra om pnf-diagnoser och alkohol samtidigt som man inbillar sig att man är så ödmjuk och håller en så bra diskussionston. Det kanske bottnar i en vana att projicera sina egna tillkortakommanden. Det där med att skylla på omgivningen och maniskt försvara andra som gör det.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?