• Anonym (?)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.
  • Anonym (g)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 20:04:24 följande:

Anonym (g) skrev 2023-07-12 19:25:02 följande:
    TS känner sitt barn och sånt vet man tydligt om det fungerar. TS kan inte heller bara boka en tid åt henne. Skulle det ens gå faller det på att man inte kan tvinga vuxna personer och då får dottern ännu en räkning, utebliven tid. Detta är egentligen inte alls TS ansvar. En vuxen dotter där TS ändå verkar bry sig då hon frågar här. Du däremot, känns det bra att vara elak?
    Jag vet inte jag har inte varit elak mot någon. Läkarbesök går även att göra digitalt då behöver ts bara komma hem till dottern. Att skriva en tråd på FL skulle jag inte säga är att bry sig, fast dottern är vuxen bör man göra något och inte bara stå och titta på när hon riskerar att hamna på gatan. 

Du ger råd som inte är förankrade i verkligheten. Det går inte att boka en tid åt en annan vuxen människa , tvinga denne att sitta med och säga saker som gör att denne då får ett intyg om inte personen faktiskt vill. Dottern med stort självskadebeteende kan lika gärna säga att allt är bra till läkaren. Fortfarande inte en situation som de ens skulle kunna handla i då ett sånt besök inte går att boka.

Vad TS gjort i detalj är inte vad tråden handlar om och rätt fånigt att tolka allt på värsta möjliga sätt. Inte direkt hjälpsamt för TS.

• Anonym (g)
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-13 01:44:37 följande:
    Vad är det som gör att dottern inte ber om att få flytta?

Med obetalda hyror? Vilket bolag skulle ta den risken?

• Anonym (A)
    RaYzLeR skrev 2023-07-12 21:59:03 följande:
    Ja jag har klarat av skolan. Jag gick Fordonsprogrammet i gymnasiet men vidareutbildade mig till CNC-operatör/tekniker.

Jag handlar, lagar mat och tvättar själv.

LSS har varit på mig lite att jag skulle kunna flytta till en vanlig lägenhet, men just nu så är jag arbetslös och då är det svårt att hitta en egen lägenhet.

Jag ska få hjälp av Företagsplatser den 17:e augusti att komma ut på arbetsmarknaden igen.
    Du gick ju på daglig verksamhet? Knepig sysselsättning för en fullt normal bilmek/CNC-operatör?
  • RaYzLeR
    Anonym (A) skrev 2023-07-13 23:43:33 följande:
    Du gick ju på daglig verksamhet? Knepig sysselsättning för en fullt normal bilmek/CNC-operatör?
    Jag har haft två riktiga jobb. Det ena var på ett företag som heter ETP Transmission, där jag jobbade som CNC-svarvare, det andra jobbet var på XXL där jag jobbade som cykelmontör.

Jag jobbade övertid på bägge dessa jobb och gick in i väggen till slut.

Efter dessa två jobb så har jag mycket riktigt jobbat på en daglig verksamhet, men meningen är att jag ska ut på den riktiga arbetsmarknaden igen den 17:e augusti.

Det kommer att börja som en daglig verksamhet, men kan leda till jobb om det går bra. 🙂
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (g) skrev 2023-07-13 23:30:21 följande:

Med obetalda hyror? Vilket bolag skulle ta den risken?

Jag vänder på din fråga. Varför låter kommunen en person som inte betalar sin hyra pga vantrivsel av personal bo kvar? Om hon kan bo kvar på sitt LSS-boende, fast hon har obetalda räkningar, så kan troligtvis kommunen flytta till ett nytt boende, bara hon betalar sina hyror. ?Vilket bolag??. Fortfarande kommunen. Tjejen är skyldig kommunen pengar, ingen hyresvärd.
  • Anonym (Knivigt)
    RaYzLeR skrev 2023-07-14 00:05:37 följande:
    Vad har du för diagnoser? Bor du i en kommun som är generösa med LSS-boenden? Du svarar naturligtvis bara om du vill. Men av vad du skriver, hade du troligtvis aldrig fått LSS-boende i min kommun. Du hade fått boendestöd. Är det så att du gått på särgymnasiet? Har du mer omfattande problem än vad som framgår här. Jag får uppfattningen av att du haft ?riktiga? jobb. Gått i ?vanlig? skola och endast behöver hjälp för att komma igång.
  • RaYzLeR
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-15 00:40:25 följande:
    Vad har du för diagnoser? Bor du i en kommun som är generösa med LSS-boenden? Du svarar naturligtvis bara om du vill. Men av vad du skriver, hade du troligtvis aldrig fått LSS-boende i min kommun. Du hade fått boendestöd. Är det så att du gått på särgymnasiet? Har du mer omfattande problem än vad som framgår här. Jag får uppfattningen av att du haft ?riktiga? jobb. Gått i ?vanlig? skola och endast behöver hjälp för att komma igång.
    Tja. Jag har Aspergers syndrom, eller Autismspektrumtillstånd som det heter nu, samt OCD. Jag bor i Linköping och jag tror att Linköpings kommun är rätt så generösa med LSS-boenden. Det finns många LSS-boenden i Linköping.

Jag gick på ett vanligt gymnasium, jag hade inte fått mina diagnoser då. Jag fick mina diagnoser när jag var 24 år gammal.

Jag utredde när jag var barn också, 1992 tror jag, men på den tiden så uppfyllde jag inga diagnoskriterier.

Jag har haft mer omfattande problem än vad som framgår här, jag hamnade i ett alkoholmissbruk och hamnade på behandlingshem i ett år. När jag kom hem så mådde jag bra i ett års tid ungefär, men sen åkte jag på en psykos.. Jag trodde att alla var var ute efter att skada mig. Jag fick för mig att folk varit inne i min lägenhet och flyttat på saker för att mindfucka mig. Jag blev inskriven på psyk i en månads tid.

Min OCD var värre förr med, därav LSS-boende. Hade jag ansökt idag så hade jag nog blivit nekad LSS-boende. Jag blir medicinerad och mår mycket bättre. Jag hade lika gärna kunnat bo i en vanlig lägenhet med boendestöd.
  • Anonym (Morsan)

Min dotter ÄR vräkt flera ggr och det är inget jag kan göra åt det. Jag betalar inte en spänn. Har ingen aning om var hon bor, enbart vilken stad.
    Min dörr står öppen men hon vägrar. 

• Anonym (Knivigt)
    RaYzLeR skrev 2023-07-15 17:13:36 följande:
    Tja. Jag har Aspergers syndrom, eller Autismspektrumtillstånd som det heter nu, samt OCD. Jag bor i Linköping och jag tror att Linköpings kommun är rätt så generösa med LSS-boenden. Det finns många LSS-boenden i Linköping.

Jag gick på ett vanligt gymnasium, jag hade inte fått mina diagnoser då. Jag fick mina diagnoser när jag var 24 år gammal.

Jag utredde när jag var barn också, 1992 tror jag, men på den tiden så uppfyllde jag inga diagnoskriterier.

Jag har haft mer omfattande problem än vad som framgår här, jag hamnade i ett alkoholmissbruk och hamnade på behandlingshem i ett år. När jag kom hem så mådde jag bra i ett års tid ungefär, men sen åkte jag på en psykos.. Jag trodde att alla var var ute efter att skada mig. Jag fick för mig att folk varit inne i min lägenhet och flyttat på saker för att mindfucka mig. Jag blev inskriven på psyk i en månads tid.

Min OCD var värre förr med, därav LSS-boende. Hade jag ansökt idag så hade jag nog blivit nekad LSS-boende. Jag blir medicinerad och mår mycket bättre. Jag hade lika gärna kunnat bo i en vanlig lägenhet med boendestöd.
    Aha! Men det är skönt att du har psyket under kontroll nu. Men om du hittar ett arbete så kan du flytta. Men jag tycker att du ska tänka igenom det ordentligt. Det kan bli svårt att få en ny LSS-lägenhet, om du skulle behöva det. Jag känner en vars syster bor på ett LSS-boende pga psykisk sjukdom. Alltså?Hon faller inte inom LSS, men på den tiden gjorde man undantag. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-15 00:32:17 följande:
    Jag vänder på din fråga. Varför låter kommunen en person som inte betalar sin hyra pga vantrivsel av personal bo kvar? Om hon kan bo kvar på sitt LSS-boende, fast hon har obetalda räkningar, så kan troligtvis kommunen flytta till ett nytt boende, bara hon betalar sina hyror. ?Vilket bolag??. Fortfarande kommunen. Tjejen är skyldig kommunen pengar, ingen hyresvärd.
    Ja kanske en poäng men alla boenden är inte kommunens( är detta ens?) och brukar vara en rejäl kötid inom LSS. Då hon inte verkar vilja ha insatserna med boendet är det vanlig lägenhet och där är situationen säkert lika illa med kötider.
Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.