Inlägg från: Anonym (Knivigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knivigt)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Anonym (?) skrev 2023-07-12 00:02:09 följande:
    Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

Då tycker jag att du snabbt ska hjälpa dottern att få fram ett läkarintyg. Jag trodde att det i princip var omöjligt att strunta i att betala hyra om man bodde på ett LSS-boende. Vad är det som gör att dottern bor på ett LSS-boende? Är hon medveten om konsekvenser av saker? 

Om hon inte förstår konsekvenserna av sitt handlande, så måste hon få en God man eller förmyndare. Jag tror att tålamodet hos uthyraren beror på vad det är som gör att din dotter inte betalar. Har hon pengar att betala för hyran hon ligger efter med?

• Anonym (Knivigt)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 11:26:05 följande:

Uppenbarligen inte omöjligt! 

Min dotter trivs inte med personalen på boendet. Hon säger att dem bara nonchalerar bort allt dem säger och har valt att strunta i betala hyran i hopp om att hoppas att bli vräkt från skit stället. 

Att betala all hyror hon ligger efter med kan jag lova dig att hon inte har. Alla har dessutom gått till inkasso.

Vad är det som gör att dottern inte ber om att få flytta? I den sitsen hon sätter sig i genom att inte betala hyran är inte bra. Detta kommer bli dyrt för henne. Du svarade inte på om hon var medveten om konsekvenserna?
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (g) skrev 2023-07-13 23:30:21 följande:

Med obetalda hyror? Vilket bolag skulle ta den risken?

Jag vänder på din fråga. Varför låter kommunen en person som inte betalar sin hyra pga vantrivsel av personal bo kvar? Om hon kan bo kvar på sitt LSS-boende, fast hon har obetalda räkningar, så kan troligtvis kommunen flytta till ett nytt boende, bara hon betalar sina hyror. ?Vilket bolag??. Fortfarande kommunen. Tjejen är skyldig kommunen pengar, ingen hyresvärd.
  • Anonym (Knivigt)
    RaYzLeR skrev 2023-07-14 00:05:37 följande:
    Vad har du för diagnoser? Bor du i en kommun som är generösa med LSS-boenden? Du svarar naturligtvis bara om du vill. Men av vad du skriver, hade du troligtvis aldrig fått LSS-boende i min kommun. Du hade fått boendestöd. Är det så att du gått på särgymnasiet? Har du mer omfattande problem än vad som framgår här. Jag får uppfattningen av att du haft ?riktiga? jobb. Gått i ?vanlig? skola och endast behöver hjälp för att komma igång.
  • Anonym (Knivigt)
    RaYzLeR skrev 2023-07-15 17:13:36 följande:
    Tja. Jag har Aspergers syndrom, eller Autismspektrumtillstånd som det heter nu, samt OCD. Jag bor i Linköping och jag tror att Linköpings kommun är rätt så generösa med LSS-boenden. Det finns många LSS-boenden i Linköping.

Jag gick på ett vanligt gymnasium, jag hade inte fått mina diagnoser då. Jag fick mina diagnoser när jag var 24 år gammal.

Jag utredde när jag var barn också, 1992 tror jag, men på den tiden så uppfyllde jag inga diagnoskriterier.

Jag har haft mer omfattande problem än vad som framgår här, jag hamnade i ett alkoholmissbruk och hamnade på behandlingshem i ett år. När jag kom hem så mådde jag bra i ett års tid ungefär, men sen åkte jag på en psykos.. Jag trodde att alla var var ute efter att skada mig. Jag fick för mig att folk varit inne i min lägenhet och flyttat på saker för att mindfucka mig. Jag blev inskriven på psyk i en månads tid.

Min OCD var värre förr med, därav LSS-boende. Hade jag ansökt idag så hade jag nog blivit nekad LSS-boende. Jag blir medicinerad och mår mycket bättre. Jag hade lika gärna kunnat bo i en vanlig lägenhet med boendestöd.
    Aha! Men det är skönt att du har psyket under kontroll nu. Men om du hittar ett arbete så kan du flytta. Men jag tycker att du ska tänka igenom det ordentligt. Det kan bli svårt att få en ny LSS-lägenhet, om du skulle behöva det. Jag känner en vars syster bor på ett LSS-boende pga psykisk sjukdom. Alltså?Hon faller inte inom LSS, men på den tiden gjorde man undantag. 
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 19:20:03 följande:
    Hur menar du, att man inte faller inom LSS med psykisk ohälsa? Jag arbetar nästan enbart inom LSS med personer som har psykisk ohälsa.

Om du jobbar inom LSS borde du veta vilka tre grupper som är berättigade LSS. 

Tredje gruppen om psykisk sjukdom är ovanlig. 3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen. Det är ovanligt med personer som har så svåra psykiska sjukdomar att man inte kan klä på sig, gå eller prata. Dessa personer med psykiska sjukdomar faller oftast inom SOL. Då jobbar du väl på ett av väldigt få renodlade LSS-boende för personer med enbart psykisk sjukdom. Oftast är det personer som faller under punkt 1 och 2 och som fått psykisk sjukdom som bor på LSS- boende med inriktning på psykisk sjukdom. Har du fler frågor kring detta, vänd dig till en biståndshandläggare. Det har jag gjort och skriver ut ifrån svar jag fått där ifrån.

• Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 19:18:22 följande:
    Jag jobbar inom LSS. Vi har folk boendes på vissa boenden som behöver ungefär det stödet som personen beskriver, som har jobb till och med, men kanske svårt för vissa moment i vardagen. En av dem har daglig kontakt med boendet, och det är den enda insatsen.

Du får tänka på att hur man fungerar kan variera i olika stadier i livet också.
    Då ska jag tänka på det, eftersom du skriver det. Så är det dock inte i de kommuner som jag vet hur det fungerar. Då är det oftast personer som har Daglig verksamhet. De andra som klarar av vanligt jobb faller inom SOL.Jag har också jobbat inom LSS. 
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 22:31:46 följande:
    Jag har jobbat på nio olika LSS med enbart pk3, så skulle inte säga att det är ovanligt.
    Vad bra! Då får jag informera biståndshandläggare om detta. Dessa måste helt klart missat vilka som ska få ett ja och vem som ska få ett nej.
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 22:31:46 följande:
    Jag har jobbat på nio olika LSS med enbart pk3, så skulle inte säga att det är ovanligt.
    Det är kanske skillnad på kommun till kommun? I min kommun har vi bara ett LSS-boende som det bor personer med psykiska problem. Detta är personer som även faller under punkt 1 och 2. Vi har inget boende inom LSS som bara har hand om personer med psykisk sjukdom. Dessa faller inom SOL. Härmed tackar jag för mig, för jag orkar inte tjafsa om det med dig.
Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.