• Anonym (?)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.
  • Anonym (Ny)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 11:54:57 följande:
    Jag hjälper till så gott jag kan genom att tala om för henne att hyran är super viktig. Mer kan jag inte göra då hon sköter ekonomin själv.

Och betala hennes räkningar kan inte jag leva som lever på soc 
    Uppenbarligen så lyssnar hon inte. Tar dig inte på allvar. Du kan inte betala hennes räkningar men du kan faktiskt vara med när hon ska betala dem.  
  • Anonym (Öfn)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 00:17:18 följande:
    Så som jag förstod det så kontaktade enhetschefen kommunens överförmyndare. Men de fick avslag eftersom läkarintyg saknades.
    Låter märkligt..att ens Överförmyndaren ger ärendet till rätten för att fatta beslut när de är fullt medvetna om att det är omöjligt att få Förvaltarskap eller ens god manskap utan ett läkarintyg. Mycket konstigt. och enhetschefen verkar ju också vara kass som lämnar ansökan om Förvaltarskap utan läkarintyg. Chefen borde också ha bra koll på vad som krävs.

Vet du vilken läkarkontakt din dotter har? Psykiatrin gissar jag? Finns det läkare knutet till boendet? Kontakta dessa i så fall och be dem skriva ett läkarintyg avseende ställföreträdare(särskilt läkarintyg).

Sen ansöka igen då om Förvaltarskap. Bra att trycka på hyresskulder och risk för avhysning med ansökan. Troligen blir det "bara" God manskap till att börja med. Det brukar inte beviljas Förvaltarskap utan att god manskap provats först eftersom det är en tvångsåtgärd och man blir fråntagen all rätthandlingsförmåga.
  • Anonym (X)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 12:39:49 följande:
    Hur tusan ska jag göra det? HON VILL INTE ! Hon är vuxen jag kan inte tvinga henne. Enhetschefen frågade henne efter ett läkarintyg men hon vägrade ge ett
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 11:54:57 följande:
    Jag hjälper till så gott jag kan genom att tala om för henne att hyran är super viktig. Mer kan jag inte göra då hon sköter ekonomin själv.

Och betala hennes räkningar kan inte jag leva som lever på soc 
    Betala hennes räkningar ska du såklart inte göra. Fortsätt påpeka att hyran är viktig.

Vad det gäller förvaltarskap så ta reda på fakta. Ring Överförmyndaren och fråga om det är helt omöjligt att få förvaltarskap utan att dottern själv fixar ett läkarintyg. De borde vara vana vid liknande situationer och kunna upplysa dig om hur du tar det vidare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Öfn) skrev 2023-07-12 12:51:20 följande:
    Låter märkligt..att ens Överförmyndaren ger ärendet till rätten för att fatta beslut när de är fullt medvetna om att det är omöjligt att få Förvaltarskap eller ens god manskap utan ett läkarintyg. Mycket konstigt. och enhetschefen verkar ju också vara kass som lämnar ansökan om Förvaltarskap utan läkarintyg. Chefen borde också ha bra koll på vad som krävs.

Vet du vilken läkarkontakt din dotter har? Psykiatrin gissar jag? Finns det läkare knutet till boendet? Kontakta dessa i så fall och be dem skriva ett läkarintyg avseende ställföreträdare(särskilt läkarintyg).

Sen ansöka igen då om Förvaltarskap. Bra att trycka på hyresskulder och risk för avhysning med ansökan. Troligen blir det "bara" God manskap till att börja med. Det brukar inte beviljas Förvaltarskap utan att god manskap provats först eftersom det är en tvångsåtgärd och man blir fråntagen all rätthandlingsförmåga.

Ja psykiatrin går hon till en gång i veckan. Jag är väldigt orolig för hennes mående då hon är på hal is. Hon träffar män för sitt sexmissbruk och hanterar ångest genom allvarlig självskada. Just nu verkar hon skita i allting och alla. 

Kan jag som förälder få ett läkarintyg från psykiatrin bara så genom att ringa till dom?

• Anonym (g)

Tänker om hon går till psykiatrin, kan det finnas någon form av samverkan med t.ex FK? Så att hon skrivit under ett samtycke där någon annan kan ha rätt att prata med psyk.

• Anonym (g)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 12:58:33 följande:

Kan jag som förälder få ett läkarintyg från psykiatrin bara så genom att ringa till dom?

Nej, inte utan din dotters tillåtelse.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 12:39:49 följande:
    Hur tusan ska jag göra det? HON VILL INTE ! Hon är vuxen jag kan inte tvinga henne. Enhetschefen frågade henne efter ett läkarintyg men hon vägrade ge ett
    Boka en läkartid, hämta henne när det är dags och acceptera inte ett nej. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 13:07:50 följande:
    Boka en läkartid, hämta henne när det är dags och acceptera inte ett nej. 
    Jag kan redan säga nu att det inte kommer funka !
  • Anonym (J)

Man kan bli tilldelad förmyndare även om hon inte ger tillåtelse OM hon inte kan föra sin talan. Dvs. Om hon har en grav funktionsnedsättning eller om hon inte verkar vara i sådant tillstånd att hon kan värna om sin egen ekonomi. 

Kan man inte söka plats på ett annat boende om hon inte trivs?

• Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2023-07-12 14:39:36 följande:

Man kan bli tilldelad förmyndare även om hon inte ger tillåtelse OM hon inte kan föra sin talan. Dvs. Om hon har en grav funktionsnedsättning eller om hon inte verkar vara i sådant tillstånd att hon kan värna om sin egen ekonomi. 

Kan man inte söka plats på ett annat boende om hon inte trivs?

Grav funktionsnedsättning har hon inte. Hon bryr sig inte bara.
Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.