• Anonym (?)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.
  • Anonym (f)

Jag kan tycka personalen på hennes boende borde göra mer faktiskt. Det är deras jobb att motivera henne, eller att åtminstone skicka in rätt intyg med ansökan om förvaltarskap.

Jag jobbar själv inom LSS, visst har det hänt att folk blivit vräkta, men ddet är inte så ofta och oftast har det då berott på väldigt gravt missbruk och våldsamheter mot andra brukare.

• Anonym (xdjtyn)

Hur går det, TS? 

• Anonym (f)
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-15 00:40:25 följande:
    Vad har du för diagnoser? Bor du i en kommun som är generösa med LSS-boenden? Du svarar naturligtvis bara om du vill. Men av vad du skriver, hade du troligtvis aldrig fått LSS-boende i min kommun. Du hade fått boendestöd. Är det så att du gått på särgymnasiet? Har du mer omfattande problem än vad som framgår här. Jag får uppfattningen av att du haft ?riktiga? jobb. Gått i ?vanlig? skola och endast behöver hjälp för att komma igång.
    Jag jobbar inom LSS. Vi har folk boendes på vissa boenden som behöver ungefär det stödet som personen beskriver, som har jobb till och med, men kanske svårt för vissa moment i vardagen. En av dem har daglig kontakt med boendet, och det är den enda insatsen.

Du får tänka på att hur man fungerar kan variera i olika stadier i livet också.
  • Anonym (f)
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-15 18:09:31 följande:
    Aha! Men det är skönt att du har psyket under kontroll nu. Men om du hittar ett arbete så kan du flytta. Men jag tycker att du ska tänka igenom det ordentligt. Det kan bli svårt att få en ny LSS-lägenhet, om du skulle behöva det. Jag känner en vars syster bor på ett LSS-boende pga psykisk sjukdom. Alltså?Hon faller inte inom LSS, men på den tiden gjorde man undantag. 
    Hur menar du, att man inte faller inom LSS med psykisk ohälsa? Jag arbetar nästan enbart inom LSS med personer som har psykisk ohälsa.
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 19:20:03 följande:
    Hur menar du, att man inte faller inom LSS med psykisk ohälsa? Jag arbetar nästan enbart inom LSS med personer som har psykisk ohälsa.

Om du jobbar inom LSS borde du veta vilka tre grupper som är berättigade LSS. 

Tredje gruppen om psykisk sjukdom är ovanlig. 3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen. Det är ovanligt med personer som har så svåra psykiska sjukdomar att man inte kan klä på sig, gå eller prata. Dessa personer med psykiska sjukdomar faller oftast inom SOL. Då jobbar du väl på ett av väldigt få renodlade LSS-boende för personer med enbart psykisk sjukdom. Oftast är det personer som faller under punkt 1 och 2 och som fått psykisk sjukdom som bor på LSS- boende med inriktning på psykisk sjukdom. Har du fler frågor kring detta, vänd dig till en biståndshandläggare. Det har jag gjort och skriver ut ifrån svar jag fått där ifrån.

• Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 19:18:22 följande:
    Jag jobbar inom LSS. Vi har folk boendes på vissa boenden som behöver ungefär det stödet som personen beskriver, som har jobb till och med, men kanske svårt för vissa moment i vardagen. En av dem har daglig kontakt med boendet, och det är den enda insatsen.

Du får tänka på att hur man fungerar kan variera i olika stadier i livet också.
    Då ska jag tänka på det, eftersom du skriver det. Så är det dock inte i de kommuner som jag vet hur det fungerar. Då är det oftast personer som har Daglig verksamhet. De andra som klarar av vanligt jobb faller inom SOL.Jag har också jobbat inom LSS. 
  • Anonym (?)

Jag var hemma hos min dotter idag och såg pappret som hon fick angående avskrivningsbeslutet. Jag ville inte fotografera hela pappret eftersom min dotters namn och personnummer finns med men ni kan läsa detta lilla.
  • Anonym (?)

Och jag hade fel angående hyrorna. Det var i 5 hon är efter med utan 7 stycken !! 

När jag påpekade att hon måste betala hyran blev hon sur och kastade ut mig.

Jag kan nog inte göra så mycket. Det jag är orolig för är att dem kastar ut henne på gatan 

• Anonym (?)

Inte 5 skulle det stå 

• Anonym (f)
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-17 20:27:56 följande:

Om du jobbar inom LSS borde du veta vilka tre grupper som är berättigade LSS. 

Tredje gruppen om psykisk sjukdom är ovanlig. 3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen. Det är ovanligt med personer som har så svåra psykiska sjukdomar att man inte kan klä på sig, gå eller prata. Dessa personer med psykiska sjukdomar faller oftast inom SOL. Då jobbar du väl på ett av väldigt få renodlade LSS-boende för personer med enbart psykisk sjukdom. Oftast är det personer som faller under punkt 1 och 2 och som fått psykisk sjukdom som bor på LSS- boende med inriktning på psykisk sjukdom. Har du fler frågor kring detta, vänd dig till en biståndshandläggare. Det har jag gjort och skriver ut ifrån svar jag fått där ifrån.

Jag har jobbat på nio olika LSS med enbart pk3, så skulle inte säga att det är ovanligt.
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 22:31:46 följande:
    Jag har jobbat på nio olika LSS med enbart pk3, så skulle inte säga att det är ovanligt.
    Vad bra! Då får jag informera biståndshandläggare om detta. Dessa måste helt klart missat vilka som ska få ett ja och vem som ska få ett nej.
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (f) skrev 2023-07-17 22:31:46 följande:
    Det är kanske skillnad på kommun till kommun? I min kommun har vi bara ett LSS-boende som det bor personer med psykiska problem. Detta är personer som även faller under punkt 1 och 2. Vi har inget boende inom LSS som bara har hand om personer med psykisk sjukdom. Dessa faller inom SOL. Härmed tackar jag för mig, för jag orkar inte tjafsa om det med dig.
Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.