Anonym (f) skrev 2023-07-17 19:20:03 följande:
Hur menar du, att man inte faller inom LSS med psykisk ohälsa? Jag arbetar nästan enbart inom LSS med personer som har psykisk ohälsa.
Om du jobbar inom LSS borde du veta vilka tre grupper som är berättigade LSS.
Tredje gruppen om psykisk sjukdom är ovanlig. 3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen. Det är ovanligt med personer som har så svåra psykiska sjukdomar att man inte kan klä på sig, gå eller prata. Dessa personer med psykiska sjukdomar faller oftast inom SOL. Då jobbar du väl på ett av väldigt få renodlade LSS-boende för personer med enbart psykisk sjukdom. Oftast är det personer som faller under punkt 1 och 2 och som fått psykisk sjukdom som bor på LSS- boende med inriktning på psykisk sjukdom. Har du fler frågor kring detta, vänd dig till en biståndshandläggare. Det har jag gjort och skriver ut ifrån svar jag fått där ifrån.