• Anonym (?)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vera)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 13:31:31 följande:
    Jag kan redan säga nu att det inte kommer funka !
    Du har inte ens försökt, vill man inte är det klart att det inte går. 
  • Anonym (Hmmm ....)

Kan hon bo hos dig?

• Anonym (xdjtyn)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 14:46:44 följande:
    Grav funktionsnedsättning har hon inte. Hon bryr sig inte bara.
    Om hon inte har grav funktionsnedsättning. varför bor hon då på ett LSS-boende?
  • Anonym (Biståndshandläggare)

Vi har haft just denna diskussion med stadens enhetschefer/avgiftshandläggare att vi inte stöttar med god man /förvaltarprocesser vid obetalda hyror när de enskilda faktiskt har förmåga, men väljer att lägga pengar på annat.

Kommunen får väl precis som alla andra gå genom kronofogden för att få in hyra. Å då hamnar ju tyvärr din dotter i den där sitsen att hon kommer ha svårt att få ett annat boende, såväl i kommunen som av andra hyresvärdar.

Gällande vräkning så är det ju ofta så att kommunen inte vill vräka folk i behov av stöd. Detta är dock inte samma sak som att man iskallt kan räkna med att inte förlora kontraktet.

• Anonym (?)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2023-07-12 18:20:00 följande:

Vi har haft just denna diskussion med stadens enhetschefer/avgiftshandläggare att vi inte stöttar med god man /förvaltarprocesser vid obetalda hyror när de enskilda faktiskt har förmåga, men väljer att lägga pengar på annat.

Kommunen får väl precis som alla andra gå genom kronofogden för att få in hyra. Å då hamnar ju tyvärr din dotter i den där sitsen att hon kommer ha svårt att få ett annat boende, såväl i kommunen som av andra hyresvärdar.

Gällande vräkning så är det ju ofta så att kommunen inte vill vräka folk i behov av stöd. Detta är dock inte samma sak som att man iskallt kan räkna med att inte förlora kontraktet.

Men fråga till dig som är biståndshandläggare. Om hon fortsätter strunta i hyran och bara fortsätter. Kan kommunen kasta ut henne från boendet? Alla hennes hyror har gått till inkassobolag. Säkert även till kronofogden. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2023-07-12 18:20:00 följande:

Hon får pengar varje månad från försäkrinskassan 
    men väljer slösa dem på smink kläder och massa fester
  • RaYzLeR
    Anonym (xdjtyn) skrev 2023-07-12 17:47:27 följande:
    Om hon inte har grav funktionsnedsättning. varför bor hon då på ett LSS-boende?
    Man behöver inte ha en grav funktionsnedsättning för att bo på ett LSS-boende. Det kan räcka med att man behöver stöd med vissa rutiner som städ och matlagning etc.
  • Anonym (Vera)
    RaYzLeR skrev 2023-07-12 18:28:20 följande:
    Man behöver inte ha en grav funktionsnedsättning för att bo på ett LSS-boende. Det kan räcka med att man behöver stöd med vissa rutiner som städ och matlagning etc.
    Jag skulle säga att man är gravt funktionsnedsatt om man bor på LSS boende, behövs bara lite stöd bor man i vanlig lägenhet och har boendestöd. TS dotter är definitivt gravt funktionshindrad eftersom hon inte förstår konsekvenserna av att inte betala hyran hon vill bli vräkt för att hon inte trivs men förstår inte ens intellektuellt vad det innebär. 
  • RaYzLeR
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 18:36:15 följande:
    Jag skulle säga att man är gravt funktionsnedsatt om man bor på LSS boende, behövs bara lite stöd bor man i vanlig lägenhet och har boendestöd. TS dotter är definitivt gravt funktionshindrad eftersom hon inte förstår konsekvenserna av att inte betala hyran hon vill bli vräkt för att hon inte trivs men förstår inte ens intellektuellt vad det innebär. 
    Ts dotter skulle behöva en god man som tar hand om hennes ekonomi, betalar hyran och övriga nödvändiga räkningar.
Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.