• Anonym (?)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Öfn) skrev 2023-07-12 00:14:16 följande:
    nej, hon verkar behöva just en förvaltare.

TS, överförmyndaren brukar se till att få läkarintyg om det inte finns, kontakta dem.
    Så som jag förstod det så kontaktade enhetschefen kommunens överförmyndare. Men de fick avslag eftersom läkarintyg saknades.
  • Anonym (?)
    Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-12 02:26:24 följande:

Då tycker jag att du snabbt ska hjälpa dottern att få fram ett läkarintyg. Jag trodde att det i princip var omöjligt att strunta i att betala hyra om man bodde på ett LSS-boende. Vad är det som gör att dottern bor på ett LSS-boende? Är hon medveten om konsekvenser av saker? 

Om hon inte förstår konsekvenserna av sitt handlande, så måste hon få en God man eller förmyndare. Jag tror att tålamodet hos uthyraren beror på vad det är som gör att din dotter inte betalar. Har hon pengar att betala för hyran hon ligger efter med?

Uppenbarligen inte omöjligt! 

Min dotter trivs inte med personalen på boendet. Hon säger att dem bara nonchalerar bort allt dem säger och har valt att strunta i betala hyran i hopp om att hoppas att bli vräkt från skit stället. 

Att betala all hyror hon ligger efter med kan jag lova dig att hon inte har. Alla har dessutom gått till inkasso.

• Anonym (?)
    Anonym (Ny) skrev 2023-07-12 11:44:41 följande:

Nyfiken på om du försökt hjälpa din dotter eller fick du reda på detta nyligen. Hade jag vetat om det långt innan så skulle jag själv försöka hjälpa till.  

Jag hjälper till så gott jag kan genom att tala om för henne att hyran är super viktig. Mer kan jag inte göra då hon sköter ekonomin själv.

Och betala hennes räkningar kan inte jag leva som lever på soc 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 12:28:17 följande:

Hjälp henne att fixa ett läkarintyg. Det är akut, jag förstår inte hur du kunde låta det gå så långt. 

Hur tusan ska jag göra det? HON VILL INTE ! Hon är vuxen jag kan inte tvinga henne. Enhetschefen frågade henne efter ett läkarintyg men hon vägrade ge ett
  • Anonym (?)
    Anonym (Öfn) skrev 2023-07-12 12:51:20 följande:
    Låter märkligt..att ens Överförmyndaren ger ärendet till rätten för att fatta beslut när de är fullt medvetna om att det är omöjligt att få Förvaltarskap eller ens god manskap utan ett läkarintyg. Mycket konstigt. och enhetschefen verkar ju också vara kass som lämnar ansökan om Förvaltarskap utan läkarintyg. Chefen borde också ha bra koll på vad som krävs.

Vet du vilken läkarkontakt din dotter har? Psykiatrin gissar jag? Finns det läkare knutet till boendet? Kontakta dessa i så fall och be dem skriva ett läkarintyg avseende ställföreträdare(särskilt läkarintyg).

Sen ansöka igen då om Förvaltarskap. Bra att trycka på hyresskulder och risk för avhysning med ansökan. Troligen blir det "bara" God manskap till att börja med. Det brukar inte beviljas Förvaltarskap utan att god manskap provats först eftersom det är en tvångsåtgärd och man blir fråntagen all rätthandlingsförmåga.

Ja psykiatrin går hon till en gång i veckan. Jag är väldigt orolig för hennes mående då hon är på hal is. Hon träffar män för sitt sexmissbruk och hanterar ångest genom allvarlig självskada. Just nu verkar hon skita i allting och alla. 

Kan jag som förälder få ett läkarintyg från psykiatrin bara så genom att ringa till dom?

• Anonym (?)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 13:07:50 följande:
    Boka en läkartid, hämta henne när det är dags och acceptera inte ett nej. 
    Jag kan redan säga nu att det inte kommer funka !
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2023-07-12 14:39:36 följande:

Man kan bli tilldelad förmyndare även om hon inte ger tillåtelse OM hon inte kan föra sin talan. Dvs. Om hon har en grav funktionsnedsättning eller om hon inte verkar vara i sådant tillstånd att hon kan värna om sin egen ekonomi. 

Kan man inte söka plats på ett annat boende om hon inte trivs?

Grav funktionsnedsättning har hon inte. Hon bryr sig inte bara.
  • Anonym (?)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2023-07-12 18:20:00 följande:

Vi har haft just denna diskussion med stadens enhetschefer/avgiftshandläggare att vi inte stöttar med god man /förvaltarprocesser vid obetalda hyror när de enskilda faktiskt har förmåga, men väljer att lägga pengar på annat.

Kommunen får väl precis som alla andra gå genom kronofogden för att få in hyra. Å då hamnar ju tyvärr din dotter i den där sitsen att hon kommer ha svårt att få ett annat boende, såväl i kommunen som av andra hyresvärdar.

Gällande vräkning så är det ju ofta så att kommunen inte vill vräka folk i behov av stöd. Detta är dock inte samma sak som att man iskallt kan räkna med att inte förlora kontraktet.

Men fråga till dig som är biståndshandläggare. Om hon fortsätter strunta i hyran och bara fortsätter. Kan kommunen kasta ut henne från boendet? Alla hennes hyror har gått till inkassobolag. Säkert även till kronofogden. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2023-07-12 18:20:00 följande:

Vi har haft just denna diskussion med stadens enhetschefer/avgiftshandläggare att vi inte stöttar med god man /förvaltarprocesser vid obetalda hyror när de enskilda faktiskt har förmåga, men väljer att lägga pengar på annat.

Kommunen får väl precis som alla andra gå genom kronofogden för att få in hyra. Å då hamnar ju tyvärr din dotter i den där sitsen att hon kommer ha svårt att få ett annat boende, såväl i kommunen som av andra hyresvärdar.

Gällande vräkning så är det ju ofta så att kommunen inte vill vräka folk i behov av stöd. Detta är dock inte samma sak som att man iskallt kan räkna med att inte förlora kontraktet.

Hon får pengar varje månad från försäkrinskassan 
    men väljer slösa dem på smink kläder och massa fester
  • Anonym (?)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 18:36:15 följande:
    Jag skulle säga att man är gravt funktionsnedsatt om man bor på LSS boende, behövs bara lite stöd bor man i vanlig lägenhet och har boendestöd. TS dotter är definitivt gravt funktionshindrad eftersom hon inte förstår konsekvenserna av att inte betala hyran hon vill bli vräkt för att hon inte trivs men förstår inte ens intellektuellt vad det innebär. 

Jag kan ha haft fel. Jag tror det är ett serviceboende hon bor på. Nu vet jag inte om det är någon skillnad på serviceboende/lss boende.  

Jag upplever min dotter som väldigt högfungerande faktiskt. Såvida jag vet har hon bara städ som stöd. Och inte ens det ville hon ha kvar men hon var tvungen att ha nåt form av stöd om hon ville bo kvar. Jag har även hört att hon avbokar städet många gånger 

min dotter har en egen lägenhet med egen ingång men det finns tillgång till personal dygnet runt 

• Anonym (?)

Jag var hemma hos min dotter idag och såg pappret som hon fick angående avskrivningsbeslutet. Jag ville inte fotografera hela pappret eftersom min dotters namn och personnummer finns med men ni kan läsa detta lilla.
  • Anonym (?)

Och jag hade fel angående hyrorna. Det var i 5 hon är efter med utan 7 stycken !! 

När jag påpekade att hon måste betala hyran blev hon sur och kastade ut mig.

Jag kan nog inte göra så mycket. Det jag är orolig för är att dem kastar ut henne på gatan 

• Anonym (?)

Inte 5 skulle det stå 

Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.