Inlägg från: Anonym (Biståndshandläggare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biståndshandläggare)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Vi har haft just denna diskussion med stadens enhetschefer/avgiftshandläggare att vi inte stöttar med god man /förvaltarprocesser vid obetalda hyror när de enskilda faktiskt har förmåga, men väljer att lägga pengar på annat.

Kommunen får väl precis som alla andra gå genom kronofogden för att få in hyra. Å då hamnar ju tyvärr din dotter i den där sitsen att hon kommer ha svårt att få ett annat boende, såväl i kommunen som av andra hyresvärdar.

Gällande vräkning så är det ju ofta så att kommunen inte vill vräka folk i behov av stöd. Detta är dock inte samma sak som att man iskallt kan räkna med att inte förlora kontraktet.

• Anonym (Biståndshandläggare)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 18:22:58 följande:
    Men fråga till dig som är biståndshandläggare. Om hon fortsätter strunta i hyran och bara fortsätter. Kan kommunen kasta ut henne från boendet? Alla hennes hyror har gått till inkassobolag. Säkert även till kronofogden. 
    Det är en otroligt svår fråga att svara på, eftersom hon ju har ett gynnande beslut på ett stödboende enligt LSS. Detta gör ju att hon bedömts ha behov av detta stöd.

Det är dock inte något som är skrivet i sten, eller för alltid. Det förekommer att personer som tidigare bedömts tillhöra målgruppen inte längre gör detta. Det förekommer alltså att saker omprövas, eller att kommunen hittar ett boende bättre anpassat....

Vidare så är det ju ovanligt att kommuner väljer att försöka vräka människor som bor på stödboende... Men precis som väldigt mycket arbete i kommunen så väljer ju kommuner att faktiskt ta vissa strider, p.g.a att problemen ökar och skickar märkliga signaler. Och om kommunen kan få igenom en sådan vräkning låter jag någon annan svara på. Att de kan komma att försöka, absolut!
Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.