• Anonym (?)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Min dotter bor på ett LSS boende.

Och hon har struntat i att betala hyra 5 gånger. Alltså 5 månaders hyra.

Enhetschefen skickade in en ansökan angående förvaltarskap. Men fick avslag då hon saknade ett läkarintyg vilket rätten krävde.

Enligt min dotter ser hon sig som ?skyddad? eftersom hon bor på ett sådant boende. 

Men jag är så orolig för att de kommer och kastar ut henne om hon fortsätter så som hon gör.

Är det någon som vet hur sådant går till?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 18:36:15 följande:
    Jag skulle säga att man är gravt funktionsnedsatt om man bor på LSS boende, behövs bara lite stöd bor man i vanlig lägenhet och har boendestöd. TS dotter är definitivt gravt funktionshindrad eftersom hon inte förstår konsekvenserna av att inte betala hyran hon vill bli vräkt för att hon inte trivs men förstår inte ens intellektuellt vad det innebär. 

Jag kan ha haft fel. Jag tror det är ett serviceboende hon bor på. Nu vet jag inte om det är någon skillnad på serviceboende/lss boende.  

Jag upplever min dotter som väldigt högfungerande faktiskt. Såvida jag vet har hon bara städ som stöd. Och inte ens det ville hon ha kvar men hon var tvungen att ha nåt form av stöd om hon ville bo kvar. Jag har även hört att hon avbokar städet många gånger 

min dotter har en egen lägenhet med egen ingång men det finns tillgång till personal dygnet runt 

• Anonym (Biståndshandläggare)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 18:22:58 följande:
    Men fråga till dig som är biståndshandläggare. Om hon fortsätter strunta i hyran och bara fortsätter. Kan kommunen kasta ut henne från boendet? Alla hennes hyror har gått till inkassobolag. Säkert även till kronofogden. 
    Det är en otroligt svår fråga att svara på, eftersom hon ju har ett gynnande beslut på ett stödboende enligt LSS. Detta gör ju att hon bedömts ha behov av detta stöd.

Det är dock inte något som är skrivet i sten, eller för alltid. Det förekommer att personer som tidigare bedömts tillhöra målgruppen inte längre gör detta. Det förekommer alltså att saker omprövas, eller att kommunen hittar ett boende bättre anpassat....

Vidare så är det ju ovanligt att kommuner väljer att försöka vräka människor som bor på stödboende... Men precis som väldigt mycket arbete i kommunen så väljer ju kommuner att faktiskt ta vissa strider, p.g.a att problemen ökar och skickar märkliga signaler. Och om kommunen kan få igenom en sådan vräkning låter jag någon annan svara på. Att de kan komma att försöka, absolut!
  • Anonym (g)
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 16:33:17 följande:
    Du har inte ens försökt, vill man inte är det klart att det inte går. 
    TS känner sitt barn och sånt vet man tydligt om det fungerar. TS kan inte heller bara boka en tid åt henne. Skulle det ens gå faller det på att man inte kan tvinga vuxna personer och då får dottern ännu en räkning, utebliven tid. Detta är egentligen inte alls TS ansvar. En vuxen dotter där TS ändå verkar bry sig då hon frågar här. Du däremot, känns det bra att vara elak?
  • Blue Waffle

Varför lägger du/ni inte bara in hyran på autogiro så den dras direkt tan att hon behöver ansvara för den. Obetalt hyra och obetalt el är de främsta vräkningsskälen så det bör du väl kunna hjälpa din dotter med att ha ordnat.

• Anonym (Vera)
    RaYzLeR skrev 2023-07-12 18:42:18 följande:
    Ts dotter skulle behöva en god man som tar hand om hennes ekonomi, betalar hyran och övriga nödvändiga räkningar.
    Hon skulle behöva en förvaltare vilket är vad tråden handlar om. 
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 18:55:00 följande:

Jag kan ha haft fel. Jag tror det är ett serviceboende hon bor på. Nu vet jag inte om det är någon skillnad på serviceboende/lss boende.  

Jag upplever min dotter som väldigt högfungerande faktiskt. Såvida jag vet har hon bara städ som stöd. Och inte ens det ville hon ha kvar men hon var tvungen att ha nåt form av stöd om hon ville bo kvar. Jag har även hört att hon avbokar städet många gånger 

min dotter har en egen lägenhet med egen ingång men det finns tillgång till personal dygnet runt 

Du är förnekelse. Bor man på ett serviceboende och behöver förvaltare för att betala räkningar är man inte väldigt högfungerande. Det är inget fel alls i att behöva den hjälpen och det är inget varken hon eller du ska skämmas för. 
    Anonym (g) skrev 2023-07-12 19:25:02 följande:
    TS känner sitt barn och sånt vet man tydligt om det fungerar. TS kan inte heller bara boka en tid åt henne. Skulle det ens gå faller det på att man inte kan tvinga vuxna personer och då får dottern ännu en räkning, utebliven tid. Detta är egentligen inte alls TS ansvar. En vuxen dotter där TS ändå verkar bry sig då hon frågar här. Du däremot, känns det bra att vara elak?
    Jag vet inte jag har inte varit elak mot någon. Läkarbesök går även att göra digitalt då behöver ts bara komma hem till dottern. Att skriva en tråd på FL skulle jag inte säga är att bry sig, fast dottern är vuxen bör man göra något och inte bara stå och titta på när hon riskerar att hamna på gatan. 
  • RaYzLeR

Man behöver inte vara gravt funktionsnedsatt för att bo på ett LSS-boende. Jag bor på ett sådant boende och det enda jag får stöd med är att komma igång med städ. (Jag städar själv) Sen kontroll efteråt att jag verkligen har städat. Sen så får jag skjuts till läkarbesök, det är det enda.

Jag hade själv problem med att betala hyrorna och elräkningarna, men jag fick en god man. En förvaltare ska vara sista utvägen.

• Anonym (Vera)

Du har alltså klarat skolan, har ett vanligt jobb, handlar och lagar mat själv, tvättar mm? 

RaYzLeR skrev 2023-07-12 20:45:13 följande:

Man behöver inte vara gravt funktionsnedsatt för att bo på ett LSS-boende. Jag bor på ett sådant boende och det enda jag får stöd med är att komma igång med städ. (Jag städar själv) Sen kontroll efteråt att jag verkligen har städat. Sen så får jag skjuts till läkarbesök, det är det enda.

Jag hade själv problem med att betala hyrorna och elräkningarna, men jag fick en god man. En förvaltare ska vara sista utvägen.

• RaYzLeR
    Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 21:41:43 följande:

Du har alltså klarat skolan, har ett vanligt jobb, handlar och lagar mat själv, tvättar mm? 

Ja jag har klarat av skolan. Jag gick Fordonsprogrammet i gymnasiet men vidareutbildade mig till CNC-operatör/tekniker.

Jag handlar, lagar mat och tvättar själv.

LSS har varit på mig lite att jag skulle kunna flytta till en vanlig lägenhet, men just nu så är jag arbetslös och då är det svårt att hitta en egen lägenhet.

Jag ska få hjälp av Företagsplatser den 17:e augusti att komma ut på arbetsmarknaden igen.
  • Anonym (Knivigt)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 11:26:05 följande:

Uppenbarligen inte omöjligt! 

Min dotter trivs inte med personalen på boendet. Hon säger att dem bara nonchalerar bort allt dem säger och har valt att strunta i betala hyran i hopp om att hoppas att bli vräkt från skit stället. 

Att betala all hyror hon ligger efter med kan jag lova dig att hon inte har. Alla har dessutom gått till inkasso.

Vad är det som gör att dottern inte ber om att få flytta? I den sitsen hon sätter sig i genom att inte betala hyran är inte bra. Detta kommer bli dyrt för henne. Du svarade inte på om hon var medveten om konsekvenserna?
  • RaYzLeR

Jag tror inte att ts dotter kommer att bli vräkt. Det är ett LSS-boende, och förr eller senare så kommer hon att få hjälp med en god man eller en förvaltare.

När jag mådde dåligt så betalade jag inte hyran på sex månader på mitt LSS-boende, men jag blev inte vräkt. Jag fick hjälp att skaffa en god man till slut, och sen dess så har hon sett till att min hyra, elräkning och hemförsäkring har blivit betald.

Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.