• Anonym (Vera)

Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.

Hjälp henne att fixa ett läkarintyg. Det är akut, jag förstår inte hur du kunde låta det gå så långt. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 12:39:49 följande:
    Hur tusan ska jag göra det? HON VILL INTE ! Hon är vuxen jag kan inte tvinga henne. Enhetschefen frågade henne efter ett läkarintyg men hon vägrade ge ett
    Boka en läkartid, hämta henne när det är dags och acceptera inte ett nej. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 13:31:31 följande:
    Jag kan redan säga nu att det inte kommer funka !
    Du har inte ens försökt, vill man inte är det klart att det inte går. 
  • Anonym (Vera)
    RaYzLeR skrev 2023-07-12 18:28:20 följande:
    Man behöver inte ha en grav funktionsnedsättning för att bo på ett LSS-boende. Det kan räcka med att man behöver stöd med vissa rutiner som städ och matlagning etc.
    Jag skulle säga att man är gravt funktionsnedsatt om man bor på LSS boende, behövs bara lite stöd bor man i vanlig lägenhet och har boendestöd. TS dotter är definitivt gravt funktionshindrad eftersom hon inte förstår konsekvenserna av att inte betala hyran hon vill bli vräkt för att hon inte trivs men förstår inte ens intellektuellt vad det innebär. 
  • Anonym (Vera)
    RaYzLeR skrev 2023-07-12 18:42:18 följande:
    Ts dotter skulle behöva en god man som tar hand om hennes ekonomi, betalar hyran och övriga nödvändiga räkningar.
    Hon skulle behöva en förvaltare vilket är vad tråden handlar om. 
    Anonym (?) skrev 2023-07-12 18:55:00 följande:

Jag kan ha haft fel. Jag tror det är ett serviceboende hon bor på. Nu vet jag inte om det är någon skillnad på serviceboende/lss boende.  

Jag upplever min dotter som väldigt högfungerande faktiskt. Såvida jag vet har hon bara städ som stöd. Och inte ens det ville hon ha kvar men hon var tvungen att ha nåt form av stöd om hon ville bo kvar. Jag har även hört att hon avbokar städet många gånger 

min dotter har en egen lägenhet med egen ingång men det finns tillgång till personal dygnet runt 

Du är förnekelse. Bor man på ett serviceboende och behöver förvaltare för att betala räkningar är man inte väldigt högfungerande. Det är inget fel alls i att behöva den hjälpen och det är inget varken hon eller du ska skämmas för. 
    Anonym (g) skrev 2023-07-12 19:25:02 följande:
    TS känner sitt barn och sånt vet man tydligt om det fungerar. TS kan inte heller bara boka en tid åt henne. Skulle det ens gå faller det på att man inte kan tvinga vuxna personer och då får dottern ännu en räkning, utebliven tid. Detta är egentligen inte alls TS ansvar. En vuxen dotter där TS ändå verkar bry sig då hon frågar här. Du däremot, känns det bra att vara elak?
    Jag vet inte jag har inte varit elak mot någon. Läkarbesök går även att göra digitalt då behöver ts bara komma hem till dottern. Att skriva en tråd på FL skulle jag inte säga är att bry sig, fast dottern är vuxen bör man göra något och inte bara stå och titta på när hon riskerar att hamna på gatan. 
  • Anonym (Vera)

Du har alltså klarat skolan, har ett vanligt jobb, handlar och lagar mat själv, tvättar mm? 

RaYzLeR skrev 2023-07-12 20:45:13 följande:

Man behöver inte vara gravt funktionsnedsatt för att bo på ett LSS-boende. Jag bor på ett sådant boende och det enda jag får stöd med är att komma igång med städ. (Jag städar själv) Sen kontroll efteråt att jag verkligen har städat. Sen så får jag skjuts till läkarbesök, det är det enda.

Jag hade själv problem med att betala hyrorna och elräkningarna, men jag fick en god man. En förvaltare ska vara sista utvägen.

Svar på tråden Hjälp! Jag är orolig för att min dotter kommer att bli vräkt.