-
Man behöver inte ha en grav funktionsnedsättning för att bo på ett LSS-boende. Det kan räcka med att man behöver stöd med vissa rutiner som städ och matlagning etc.Anonym (xdjtyn) skrev 2023-07-12 17:47:27 följande:Om hon inte har grav funktionsnedsättning. varför bor hon då på ett LSS-boende?
-
Ts dotter skulle behöva en god man som tar hand om hennes ekonomi, betalar hyran och övriga nödvändiga räkningar.Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 18:36:15 följande:Jag skulle säga att man är gravt funktionsnedsatt om man bor på LSS boende, behövs bara lite stöd bor man i vanlig lägenhet och har boendestöd. TS dotter är definitivt gravt funktionshindrad eftersom hon inte förstår konsekvenserna av att inte betala hyran hon vill bli vräkt för att hon inte trivs men förstår inte ens intellektuellt vad det innebär.
-
Man behöver inte vara gravt funktionsnedsatt för att bo på ett LSS-boende. Jag bor på ett sådant boende och det enda jag får stöd med är att komma igång med städ. (Jag städar själv) Sen kontroll efteråt att jag verkligen har städat. Sen så får jag skjuts till läkarbesök, det är det enda.
Jag hade själv problem med att betala hyrorna och elräkningarna, men jag fick en god man. En förvaltare ska vara sista utvägen. -
Ja jag har klarat av skolan. Jag gick Fordonsprogrammet i gymnasiet men vidareutbildade mig till CNC-operatör/tekniker.Anonym (Vera) skrev 2023-07-12 21:41:43 följande:
Du har alltså klarat skolan, har ett vanligt jobb, handlar och lagar mat själv, tvättar mm?
Jag handlar, lagar mat och tvättar själv.
LSS har varit på mig lite att jag skulle kunna flytta till en vanlig lägenhet, men just nu så är jag arbetslös och då är det svårt att hitta en egen lägenhet.
Jag ska få hjälp av Företagsplatser den 17:e augusti att komma ut på arbetsmarknaden igen. -
Jag tror inte att ts dotter kommer att bli vräkt. Det är ett LSS-boende, och förr eller senare så kommer hon att få hjälp med en god man eller en förvaltare.
När jag mådde dåligt så betalade jag inte hyran på sex månader på mitt LSS-boende, men jag blev inte vräkt. Jag fick hjälp att skaffa en god man till slut, och sen dess så har hon sett till att min hyra, elräkning och hemförsäkring har blivit betald. -
Jag har haft två riktiga jobb. Det ena var på ett företag som heter ETP Transmission, där jag jobbade som CNC-svarvare, det andra jobbet var på XXL där jag jobbade som cykelmontör.Anonym (A) skrev 2023-07-13 23:43:33 följande:Du gick ju på daglig verksamhet? Knepig sysselsättning för en fullt normal bilmek/CNC-operatör?
Jag jobbade övertid på bägge dessa jobb och gick in i väggen till slut.
Efter dessa två jobb så har jag mycket riktigt jobbat på en daglig verksamhet, men meningen är att jag ska ut på den riktiga arbetsmarknaden igen den 17:e augusti.
Det kommer att börja som en daglig verksamhet, men kan leda till jobb om det går bra. 🙂 -
Tja. Jag har Aspergers syndrom, eller Autismspektrumtillstånd som det heter nu, samt OCD. Jag bor i Linköping och jag tror att Linköpings kommun är rätt så generösa med LSS-boenden. Det finns många LSS-boenden i Linköping.Anonym (Knivigt) skrev 2023-07-15 00:40:25 följande:Vad har du för diagnoser? Bor du i en kommun som är generösa med LSS-boenden? Du svarar naturligtvis bara om du vill. Men av vad du skriver, hade du troligtvis aldrig fått LSS-boende i min kommun. Du hade fått boendestöd. Är det så att du gått på särgymnasiet? Har du mer omfattande problem än vad som framgår här. Jag får uppfattningen av att du haft ?riktiga? jobb. Gått i ?vanlig? skola och endast behöver hjälp för att komma igång.
Jag gick på ett vanligt gymnasium, jag hade inte fått mina diagnoser då. Jag fick mina diagnoser när jag var 24 år gammal.
Jag utredde när jag var barn också, 1992 tror jag, men på den tiden så uppfyllde jag inga diagnoskriterier.
Jag har haft mer omfattande problem än vad som framgår här, jag hamnade i ett alkoholmissbruk och hamnade på behandlingshem i ett år. När jag kom hem så mådde jag bra i ett års tid ungefär, men sen åkte jag på en psykos.. Jag trodde att alla var var ute efter att skada mig. Jag fick för mig att folk varit inne i min lägenhet och flyttat på saker för att mindfucka mig. Jag blev inskriven på psyk i en månads tid.
Min OCD var värre förr med, därav LSS-boende. Hade jag ansökt idag så hade jag nog blivit nekad LSS-boende. Jag blir medicinerad och mår mycket bättre. Jag hade lika gärna kunnat bo i en vanlig lägenhet med boendestöd.