• Anonym (Aja baja)

Förbjudna ord?

Alla vettiga människor idag använder inte n-ordet, iallafall inte som ickesvart. Vilket är helt i sin ordning.

Dock har det på senare år "förbjudits" fler och fler ord.

Man ska inte säga e****å, man ska säga inuit.
    Man ska inte säga i****n, man ska säga amerikansk ursprungsbefolkning (hur lång och knöligt är inte det?
    Man ska inte säga z******e, man ska säga rom.

Det byts namn på fågelarter, som t ex kafferfygaren som döptes om till något jag för tillfället inte minns.

Följer ni alla dessa rekommendationer?
    Om nej, vilka struntar ni i?

Jag hoppas ni förstår vilka ord jag menar, vill inte skriva ut dem i sin fulla längd.

• Svar på tråden Förbjudna ord?
  • Anonym (Gubbe)
    flygrl skrev 2023-07-10 23:55:51 följande:
    Vi måste bekämpa rasism ja och all annan inskränkthet människor emellan. För det finns annan rasism än den mot svarta och annat förtryck än rasism. Tänk på hur man behandlade människor med IF i Nazityskland och inte bara där. Också hemskt så jag vill inte måla upp det som det enbart är svarta som haft det svårt.

Håller också med om att det gått inflation i att kalla det ena och andra för rasism. Det är inte bra dels för människor blir oskyldigt anklagade dels för man urholkar begreppet så ingen tar det på allvar längre. Du vet om man jämt ropar "vargen kommer!" kommer till slut ingen tro en när den verkligen kommer. 😮
    Vad betyder IF? 
  • Xenia
    Anastasia skrev 2023-07-11 01:09:46 följande:

Ja precis, håller med dig i allt som du skriver. ❤️

jag tror även att många är rädda för att bli oskyldigt anklagade för att vara en rasist.  För nästan ingen vill ju vara en rasist.   Men jag tror att många viktiga saker har tagits som gisslan, det är viktiga saker som behöver förändras men hur når vi dit?    

jag tänker då främst på hedersrelaterade saker.  unga flickor och pojkar som tvingas leva på ett sätt de kanske inte alls vill, bara för deras släkt säger det.  Hur når man dem?   Här skulle feministerna kunna göra mycket men det är väl rätt så tyst om den saken?   Vart är jämlikheten för våra bröder och systrar som lever under sådana  omständigheter?  

jag måste även få ventilera mig här: varför kallas det ens för heder?  EN hedersvärd person för mig är en person som är rättvis, som inte är partisk och någon som man kan lita på. Men de här personerna som säger att de måste upprätthålla hedern inom familjen genom att döda sitt barn tex. Hur kan man se det som heder? Jag antar att vi är många härinne som inte förstår.   

Feminister liksom alla vettiga människor är förstås emot hedersförtryck, hedersvåld och hedersmord. Förr vågade inte politiker och andra tala öppet om detta av rädsla för att anklagas för "rasism" och "islamofobi".

Men jag vet inte vad just feminister kan göra åt saken. Det är skolan, socialtjänsten och polisen som kan göra något. Men just socialtjänsten har ju blivit hotad, det påverkar förstås deras handlande.

Nu är det så att i vissa kulturer så är hedern viktig och den är lika med vad andra anser. Så att vi inte gillar ordet "heder" i detta sammanhang är oviktigt. T ex så förlorar hela familjen/släkten hedern om en flicka inte är oskuld när hon gifter sig och om en kvinna vill skilja sig. Likaså om en kille är öppet homosexuell. Då måste hedern återställas, i värsta fall genom att döda den som fläckat hedern. Det har egentligen inte med islam att göra utan är äldre än så. Även vissa kristna har samma hederstänkande.

Det är klart att det är svårt att förstå för svenskar som är typ världens mest individualistiska folk. För klankulturer är klanen viktigast, inte individen.

• Anastasia
    Xenia skrev 2023-07-11 12:32:09 följande:
    Feminister liksom alla vettiga människor är förstås emot hedersförtryck, hedersvåld och hedersmord. Förr vågade inte politiker och andra tala öppet om detta av rädsla för att anklagas för "rasism" och "islamofobi".

Men jag vet inte vad just feminister kan göra åt saken. Det är skolan, socialtjänsten och polisen som kan göra något. Men just socialtjänsten har ju blivit hotad, det påverkar förstås deras handlande.

Nu är det så att i vissa kulturer så är hedern viktig och den är lika med vad andra anser. Så att vi inte gillar ordet "heder" i detta sammanhang är oviktigt. T ex så förlorar hela familjen/släkten hedern om en flicka inte är oskuld när hon gifter sig och om en kvinna vill skilja sig. Likaså om en kille är öppet homosexuell. Då måste hedern återställas, i värsta fall genom att döda den som fläckat hedern. Det har egentligen inte med islam att göra utan är äldre än så. Även vissa kristna har samma hederstänkande.

Det är klart att det är svårt att förstå för svenskar som är typ världens mest individualistiska folk. För klankulturer är klanen viktigast, inte individen.

Hej xenia och tack för ditt svar ❤️

ja, vad kan feministerna göra?  Det finns nog mycket. Skydda de förtryckta.  Ge mer pengar till polisen för att kunna skydda de som lever under förtryck.   
  • Anastasia
    Anonym (Gubbe) skrev 2023-07-11 09:47:40 följande:
    Vad betyder IF? 
    Det betyder intellektuell funktionsnedsättning. ❤️
  • Anonym (T)

Självklart använder jag det ord folket/personen själv använder. Hur skulle du själv känna om någon insisterade på att till exempel kalla dig finländare när du är svensk?

Samtliga av de tidigare namnen som du tar upp har dessutom konnotationer av rasism och kolonialt förtryck. 

Jag är inte ett dugg politiskt korrekt. Jag har inga problem med att till exempel diskutera problemen med invandringen i Sverige men den här diskussionen har jag aldrig förstått. 

Det är ju en skitsak för oss att använda ord som inuit i stället för det tidigare felaktiga uttrycket. Det kostar oss ingenting och tycker man att det är så svårt att lära sig nya ord så ligger problemet hos en själv. 

Om man vill förstå varför det är viktigt att respektera personernas egna uttryck och namn så rekommenderar jag att man läser på om ursprungsbefolkningarnas historia. 

Det är för övrigt inte förbjudet att använda de felaktiga namnen utan det handlar om grundläggande respekt och artighet - hyfs helt enkelt. 

• Fröken Allvar
    Anonym (T) skrev 2023-07-11 15:34:26 följande:

Självklart använder jag det ord folket/personen själv använder. Hur skulle du själv känna om någon insisterade på att till exempel kalla dig finländare när du är svensk?

Samtliga av de tidigare namnen som du tar upp har dessutom konnotationer av rasism och kolonialt förtryck. 

Jag är inte ett dugg politiskt korrekt. Jag har inga problem med att till exempel diskutera problemen med invandringen i Sverige men den här diskussionen har jag aldrig förstått. 

Det är ju en skitsak för oss att använda ord som inuit i stället för det tidigare felaktiga uttrycket. Det kostar oss ingenting och tycker man att det är så svårt att lära sig nya ord så ligger problemet hos en själv. 

Om man vill förstå varför det är viktigt att respektera personernas egna uttryck och namn så rekommenderar jag att man läser på om ursprungsbefolkningarnas historia. 

Det är för övrigt inte förbjudet att använda de felaktiga namnen utan det handlar om grundläggande respekt och artighet - hyfs helt enkelt. 

Mycket väl uttryckt och sammanfattat. Tack för det. 
  • flygrl
    Anastasia skrev 2023-07-11 01:09:46 följande:

Ja precis, håller med dig i allt som du skriver. ❤️

jag tror även att många är rädda för att bli oskyldigt anklagade för att vara en rasist.  För nästan ingen vill ju vara en rasist.   Men jag tror att många viktiga saker har tagits som gisslan, det är viktiga saker som behöver förändras men hur når vi dit?    

jag tänker då främst på hedersrelaterade saker.  unga flickor och pojkar som tvingas leva på ett sätt de kanske inte alls vill, bara för deras släkt säger det.  Hur når man dem?   Här skulle feministerna kunna göra mycket men det är väl rätt så tyst om den saken?   Vart är jämlikheten för våra bröder och systrar som lever under sådana  omständigheter?  

jag måste även få ventilera mig här: varför kallas det ens för heder?  EN hedersvärd person för mig är en person som är rättvis, som inte är partisk och någon som man kan lita på. Men de här personerna som säger att de måste upprätthålla hedern inom familjen genom att döda sitt barn tex. Hur kan man se det som heder? Jag antar att vi är många härinne som inte förstår.   

Jo, så är det nog. Särskilt efter Robinson-grejen jag skrev om i ett tidigare inlägg slog det mig att sånt där kanske kan leda till att en del svenskar börjar undvika kontakt med svarta. Om den äldre mannen som enbart ville berömma en tjej för hennes tävlingsinsats men uttryckte sig lite klumpigt blev så utsatt kan jag tyvärr förstå det kan skapa osäkerhet. Väldigt trist isf. :/

Och visst har samtalet kring hederskultur/hedersvåld hämmats bl.a. av rädslan att stämplas som rasist. Anklagelser om rasism används tyvärr av somliga för tysta debatten om det och annat.

Sen ger ju Xenia en bra förklaring på va heder innebär i det här sammanhanget. Det är inom hederskulturen man ser det som heder att upprätthålla släktens/klanens heder genom att inte låta ex. döttrar få frihet välja pojkvän eller ens göra va dom vill på fritiden. 😔
    Men visst kan jag förstå begreppet kan leda tanken fel.
    Anastasia skrev 2023-07-11 15:04:12 följande:
    Hej xenia och tack för ditt svar ❤️

ja, vad kan feministerna göra?  Det finns nog mycket. Skydda de förtryckta.  Ge mer pengar till polisen för att kunna skydda de som lever under förtryck.   
    Fast feminismen är en ideologi. Feminister får som alla andra försöka påverka samhället och politiken genom att göra sig hörda och förstås rösta når det är val.
    Men sen behöver nog många feminister också ta av sig sina skygglappar va gäller just hederskultur/hedersvåld där dom tyvärr ofta bidragit till osynliggöra eller t o m förneka att det ens förekommer. Det har väl sä smått börjat bli bättre iaf men long way to go.

• flygrl
    Xenia skrev 2023-07-11 12:32:09 följande:

Kan bara instämma fast tyvärr har alltför många feminister bidragit till att tysta samtalet om hederskultur, släta över och t o m förneka det förekommer. Man har hävdat hederskultur skulle va en rasistisk myt och så brännmärkt dom som försökt prata om det och göra nåt åt saken. Eller så har man hävdat att hederskultur är lika utbredd bland svenskar. Bl.a. Sara Mohammad på GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime) har vittnat om det. :/

Fast feminister förstås borde stå upp mot hederskulturen liksom alla andra former av kvinnoförtryck och såna feminister finns deffo och kanske börjar det också lätta.
  • flygrl
    Anonym (Gubbe) skrev 2023-07-11 09:47:40 följande:
    Vad betyder IF? 
    Ja, du fick ju svar av Anastasia. 😉
  • Anonym (Aja baja)

Oj vilken fart det varit i min tråd!

Det hände lite saker här efter att jag skrev den som gjorde att jag glömde bort den. Och så kom jag på nu att jag ju faktiskt inte varit inloggad sedan if redags.

Nu ska jag läsa kommentarer!
    (Iallafall de som inte över ett par cm långa på skärmen.)

• flygrl
    Anonym (Aja baja) skrev 2023-07-11 21:30:34 följande:

Oj vilken fart det varit i min tråd!

Det hände lite saker här efter att jag skrev den som gjorde att jag glömde bort den. Och så kom jag på nu att jag ju faktiskt inte varit inloggad sedan if redags.

Nu ska jag läsa kommentarer!
    (Iallafall de som inte över ett par cm långa på skärmen.)

Jaha, några reaktioner på va som skrivits?
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-07-11 19:18:38 följande: #138
    Xenia skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #132

Kan bara instämma fast tyvärr har alltför många feminister bidragit till att tysta samtalet om hederskultur, släta över och t o m förneka det förekommer. Man har hävdat hederskultur skulle va en rasistisk myt och så brännmärkt dom som försökt prata om det och göra nåt åt saken. Eller så har man hävdat att hederskultur är lika utbredd bland svenskar. Bl.a. Sara Mohammad på GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime) har vittnat om det. :/

Fast feminister förstås borde stå upp mot hederskulturen liksom alla andra former av kvinnoförtryck och såna feminister finns deffo och kanske börjar det också lätta.
    Försök att tysta samtalet har inte bara handlat om hederskultur, det mesta av rasist, transfob, sexism, islamofob, homofob, misogyni verkar komma från samma personer/ideologi.
  • Anonym (Aja baja)
    flygrl skrev 2023-07-12 19:11:55 följande:
    Jaha, några reaktioner på va som skrivits?
    Många, diskussionerna där du var inblandad var välidgt intressanta. Dock har jag inget direkt att tillägga då det mesta redan är sagt.

Det var synd att jag inte kunde delta när tråden var aktuell, som sagt så kom det annat i vägen och sen föll det  glömska.
  • flygrl
    ClumsySmurf skrev 2023-07-12 19:32:05 följande:
    Försök att tysta samtalet har inte bara handlat om hederskultur, det mesta av rasist, transfob, sexism, islamofob, homofob, misogyni verkar komma från samma personer/ideologi.
    Jomen, så är det nog, ja.
  • flygrl
    Anonym (Aja baja) skrev 2023-07-12 20:56:31 följande:
    Många, diskussionerna där du var inblandad var välidgt intressanta. Dock har jag inget direkt att tillägga då det mesta redan är sagt.

Det var synd att jag inte kunde delta när tråden var aktuell, som sagt så kom det annat i vägen och sen föll det  glömska.
    Ja, synd att du missade vårat ändå sansade samtal. Men ibland blir det så att annat kommer i vägen, det förstår jag. 😉
Svar på tråden Förbjudna ord?