Anastasia skrev 2023-07-11 01:09:46 följande:
Ja precis, håller med dig i allt som du skriver. ❤️
jag tror även att många är rädda för att bli oskyldigt anklagade för att vara en rasist. För nästan ingen vill ju vara en rasist. Men jag tror att många viktiga saker har tagits som gisslan, det är viktiga saker som behöver förändras men hur når vi dit?
jag tänker då främst på hedersrelaterade saker. unga flickor och pojkar som tvingas leva på ett sätt de kanske inte alls vill, bara för deras släkt säger det. Hur når man dem? Här skulle feministerna kunna göra mycket men det är väl rätt så tyst om den saken? Vart är jämlikheten för våra bröder och systrar som lever under sådana omständigheter?
jag måste även få ventilera mig här: varför kallas det ens för heder? EN hedersvärd person för mig är en person som är rättvis, som inte är partisk och någon som man kan lita på. Men de här personerna som säger att de måste upprätthålla hedern inom familjen genom att döda sitt barn tex. Hur kan man se det som heder? Jag antar att vi är många härinne som inte förstår.
Jo, så är det nog. Särskilt efter Robinson-grejen jag skrev om i ett tidigare inlägg slog det mig att sånt där kanske kan leda till att en del svenskar börjar undvika kontakt med svarta. Om den äldre mannen som enbart ville berömma en tjej för hennes tävlingsinsats men uttryckte sig lite klumpigt blev så utsatt kan jag tyvärr förstå det kan skapa osäkerhet. Väldigt trist isf. :/
Och visst har samtalet kring hederskultur/hedersvåld hämmats bl.a. av rädslan att stämplas som rasist. Anklagelser om rasism används tyvärr av somliga för tysta debatten om det och annat.
Sen ger ju Xenia en bra förklaring på va heder innebär i det här sammanhanget. Det är inom hederskulturen man ser det som heder att upprätthålla släktens/klanens heder genom att inte låta ex. döttrar få frihet välja pojkvän eller ens göra va dom vill på fritiden. 😔
Men visst kan jag förstå begreppet kan leda tanken fel.
Anastasia skrev 2023-07-11 15:04:12 följande:
Hej xenia och tack för ditt svar ❤️
ja, vad kan feministerna göra? Det finns nog mycket. Skydda de förtryckta. Ge mer pengar till polisen för att kunna skydda de som lever under förtryck.
Fast feminismen är en ideologi. Feminister får som alla andra försöka påverka samhället och politiken genom att göra sig hörda och förstås rösta når det är val.
Men sen behöver nog många feminister också ta av sig sina skygglappar va gäller just hederskultur/hedersvåld där dom tyvärr ofta bidragit till osynliggöra eller t o m förneka att det ens förekommer. Det har väl sä smått börjat bli bättre iaf men long way to go.