flygrl skrev 2023-07-09 00:44:24 följande:
Hej Xenia,
Du är deffo ingen rasist det vet jag utan en vettig och bra person som jag ett antal gånger sett stå upp mot verklig inskränkthet och rasism. Ville svara dig tidigare men det tar sin lilla tid för mig att besvara allt jag vill besvara. Men det jag skrev till ClumsySmurf (inlägg #75) va det jag egentligen hade tänkt posta som svar till dig. För jag förstår verkligen dina synpunkter och du är en av dom här i tråden som fått mig bli mindre säker på va jag egentligen tänker och känner kring allt det här. Jag har ju tagit upp min kluvenhet även tidigare i den här tråden. Så läs det jag svarade ClumsySmurf vetja! 😉
När jag fått mer kunskap om typ N-ordet har det också lett fram till såna funderingar jag tog upp i inlägg #75. Det här är inga lätta frågor för mig då det berör min identitet men samtidigt är jag aldrig nån som bara okritiskt köper färdiga sanningar. Identitetspolitik är tex inte min grej då den inte låter mig eller nån annan få va unika individer och människor i första hand utan representanter för fyrkantiga kollektiv. :/
Samtidigt som ord kan va viktiga håller jag helt med att man förstås måste ändra mer än ord för komma till rätta med orättvisor. Ensidigt fokus på språket kan också släta över dom verkliga problemen. Lite som när man på arbetsplatser ger alla fancy titlar istf göra nåt åt dåliga arbetsförhållanden. 😮
Och visst är det ett problem när man översittaraktigt pekar finger åt folk som råkat uttrycka sig lite klumpigt och sen fryser ut dom för alltid.
Det där du beskrev om universitetsläraren som råkade så illa ut är ju helt absurt. Hon hade inte kunnat göra på nåt annat vis och dom som anmälde henne är i mina ögon idioter. Min syrra går på Uppsala universitet där det där hände och hon tyckte också det va så fkn kefft alltihop.
Samma med politikern du skrev om. Så idiotiskt av dom som hånade honom. Sån där självrättfärdig attityd "titta va fin och god jag är!!!" är ju bara så vidrig. Och att det inte finns varken förståelse eller nåd. För vissa iaf. Andra får som Fröken Allvar påpekade vräka ur sig vafan som helst utan att nån reagerar enbart för dom ses som goda anti-rasister mm. 😔
Jag fryser iaf inte ut människor bara sådär och hoppas jag inte själv ska bli utfrusen när jag uttrycker mig klumpigt. Vi ÄR ju alla bara människor. 😉
Peace out!
/flygrl
Tack, jag tycker du verkar vettig också. Intressant det där med
abd och
zurga. Är båda arabiska ord? Jag har hittat "abde" på google översätt men inte zurga. Finns det inget neutralt ord på arabiska som helt enkelt motsvarar "svart"?
Jag känner till att folk från Mena kan ha rasfördomar mot svarta. Visst var det en svart man med ett litet barn som utsattes för trakasserier av ett Menagäng när han gick över en gångbro i Malmö. De hängde ut honom över broräcket och hånade honom med glåpord. Men det var inte hatbrott enligt domstolen.
Att neger var ett helt neutralt och sakligt ord förut behöver man bara läsa tidningar och böcker från förr för att se. Diskuterade med en svart man som vägrade tro att "neger" någonsin varit ok. "Det har alltid varit ett nedsättande ord", påstod han lika envist som okunnigt. Arrgh! Inget provocerar mig som faktaresistens.
Jag tycker att svarta bundit ris åt sin egen rygg genom att påstå att "neger" är nedsättande. Därigenom hade de gett andra ett vapen att såra dem bara genom att använda ordet. Åas vet jag ju inte om de har hånats med ord som "negerjävel" etc, då förknippas ju ordet automatiskt med rasism.
Sen är det också så att vita brännmärks om de använder ordet "neger" medan svarta själva får kalla varandra "niggah".
Frågan är också om gamla böcker (inkl de som är skrivna av svarta) med ordet "neger" måste tvättas och ordet bytas ut. Eller om de i stället ska förpassas till ett giftskåp och aldrig tryckas om.
Betr universitetsläraren så var det värsta att institutionsledningen inte stöttade henne och avfärdade studenternas anmälan. Nej, ängsligt PK och rädda för att stöta sig med studenterna var de.
Inga ord ska vara förbjudna i sig, allt beror på sammanhanget. (Kommer att tänka på Harry Potter-böckerna där Harry var en av de få som våga säga Voldemorts namn.)