Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Förbjudna ord?

Självklart använder jag det ord folket/personen själv använder. Hur skulle du själv känna om någon insisterade på att till exempel kalla dig finländare när du är svensk?

Samtliga av de tidigare namnen som du tar upp har dessutom konnotationer av rasism och kolonialt förtryck. 

Jag är inte ett dugg politiskt korrekt. Jag har inga problem med att till exempel diskutera problemen med invandringen i Sverige men den här diskussionen har jag aldrig förstått. 

Det är ju en skitsak för oss att använda ord som inuit i stället för det tidigare felaktiga uttrycket. Det kostar oss ingenting och tycker man att det är så svårt att lära sig nya ord så ligger problemet hos en själv. 

Om man vill förstå varför det är viktigt att respektera personernas egna uttryck och namn så rekommenderar jag att man läser på om ursprungsbefolkningarnas historia. 

Det är för övrigt inte förbjudet att använda de felaktiga namnen utan det handlar om grundläggande respekt och artighet - hyfs helt enkelt. 

Svar på tråden Förbjudna ord?