Xenia skrev 2023-07-09 13:06:30 följande:
Tack, jag tycker du verkar vettig också. Intressant det där med abd och zurga. Är båda arabiska ord? Jag har hittat "abde" på google översätt men inte zurga. Finns det inget neutralt ord på arabiska som helt enkelt motsvarar "svart"?
Jag känner till att folk från Mena kan ha rasfördomar mot svarta. Visst var det en svart man med ett litet barn som utsattes för trakasserier av ett Menagäng när han gick över en gångbro i Malmö. De hängde ut honom över broräcket och hånade honom med glåpord. Men det var inte hatbrott enligt domstolen.
Att neger var ett helt neutralt och sakligt ord förut behöver man bara läsa tidningar och böcker från förr för att se. Diskuterade med en svart man som vägrade tro att "neger" någonsin varit ok. "Det har alltid varit ett nedsättande ord", påstod han lika envist som okunnigt. Arrgh! Inget provocerar mig som faktaresistens.
Jag tycker att svarta bundit ris åt sin egen rygg genom att påstå att "neger" är nedsättande. Därigenom hade de gett andra ett vapen att såra dem bara genom att använda ordet. Åas vet jag ju inte om de har hånats med ord som "negerjävel" etc, då förknippas ju ordet automatiskt med rasism.
Sen är det också så att vita brännmärks om de använder ordet "neger" medan svarta själva får kalla varandra "niggah".
Frågan är också om gamla böcker (inkl de som är skrivna av svarta) med ordet "neger" måste tvättas och ordet bytas ut. Eller om de i stället ska förpassas till ett giftskåp och aldrig tryckas om.
Betr universitetsläraren så var det värsta att institutionsledningen inte stöttade henne och avfärdade studenternas anmälan. Nej, ängsligt PK och rädda för att stöta sig med studenterna var de.
Inga ord ska vara förbjudna i sig, allt beror på sammanhanget. (Kommer att tänka på Harry Potter-böckerna där Harry var en av de få som våga säga Voldemorts namn.)
Tack, Xenia!
Men asså jag fattar inte varför jag skrev "zurga" när jag skulle skriva "zinji" som är ordet jag menade. Tror det smög sig in från Flashback-tråden jag länkade till. Zinji är ett arabiskt nedsättande ord om svarta. 😮
Aswad = svart går att använda och är neutralt. Men jag är ju inte arabisktalande utan snappar upp ett och annat arabiskt då jag levat hela mitt liv i Norra Botkyrka där arabiska hörs överallt och även förekommer i ortensvenskan.
Men abd eller abeed används helt oproblematiskt av arabisktalande. Snacka om institutionaliserad rasism!
Och jo, det va en ung svart pappa som ett gäng kurder misshandlade och försökte kasta från en gångbro i Malmö inför ögonen på hans lilla son. Så fruktansvärt och det nämndes bara kort i media. Tror det hade blivit helt annan uppmärksamhet om det fkn gänget vart svenskar i stället. 😔
Jo, vi kanske bundit ris åt våra egna ryggar och jag har väl också bidragit antar jag. Det finns förresten äldre svarta som säger n***r även i Sverige. Känner mig ärligt talat sjukt förvirrad och osäker i den här frågan nu. Har inte funderat klart. 😮🤔
Jo, vita brännmärks men så gör inte jag om jag förstår personen inte menar nåt ont med det. Även om jag som sagt tycker ordet är fult och oftast hört det sägas respektlöst, ja rent av avhumaniserande. Men jag fattar det inte måste användas så.
Jag reagerade starkt när en äldre deltagare i Robinson berömde en deltagare i motståndarlaget en svart tjej då för hennes insats i en lagtävling. När han senare pratade med sina lagkamrater om det kom han inte på hennes namn (det va alldeles i början av säsongen) och dom fattade inte när han försökte beskriva så han sa "hon, n****ssen". För det blev han hemskickad.
Han har sen flera gånger försökt be om ursäkt och förklarat att han inte menat nåt nedsättande utan tvärtom tyckte hon va stark och duktig. Men den här tjejen har vart helt oförsonlig. Hade det vart jag vet jag att jag kunnat reda ut det där genom ett snack och så hade det fan vart ur världen.
Sen visade det sig att samma tjej va med i en pakt som såg sig själva som åh så goda och fina och moraliserade över andra men utan problem mobbade en väldigt stark tjej som inte va med i pakten och kallade henne "falsk f***a". Hans klumpiga men inte illa menta sätt att uttrycka sig va inte alls ok men däremot att illvilligt kalla en tjej för f***a. Typexempel på pk-hyckleri imho. Jag slutade följa Robinson efter det. 🤬
Böcker kan ju behöva språkliga moderniseringar med tiden men för min del behöver man inte ta bort alla böcker som innehåller N-ordet.
Och ja, universitetsläraren fick ingen uppbackning. Fegt absolut. :/
Xenia skrev 2023-07-08 23:32:09 följande:
Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"
Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.
Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.
Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?
Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?
När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!
Måste lägga det där med "breed" på minnet för jag hade förmodligen sagt just "race" i den situationen haha. :D
I Sverige är ras ett kontroversiellt begrepp men i USA menar man det är rasistiskt att inte använda det inom ex. medicinsk forskning då olika raser drabbas av olika sjukdomar osv. Själv använder jag begreppet ibland.
Sen att många egentligen är blandade så är det ju samtidigt så att white supremacy i USA funkade så att hade du en droppe svart eller annat underlägset blod kunde du inte räknas som vit enligt Jim Crow-lagen. Det rena vita arvet typ besudlades av "svart blod". 😔
Xenia skrev 2023-07-09 13:52:43 följande:
Det är ju enklare att säga "ras" än "etnicitet", "ursprung" m m. Jag anser att det fanns raser förr. Dvs folk såg olika ut pga var de bodde och de träffades aldrig så de blandades aldrig.
Men idag så reser folk hej vilt (de afrikanska slavarna reste ofrivilligt till Amerika), så det känns meningslöst att prata om raser. Man kan ha alla möjliga ursprung i sina gener. Det enda folk ser är utseendet.
Vi tillhör alla samma art eftersom vi kan få barn med varandra. Fast å andra sidan har vår art (homo sapiens) blandat oss med en annan människoart (neandertalarna) och fått barn tillsammans.
Så idag säger man inte "rasdiskriminerad" utan "rasifierad"?
I vissa länder kan man uppge sin "ras", även "mixed". Det skulle nog anses konstigt i Sverige. Tänk om nazisterna tog över och lätt fick se vilka de skulle utrota. //
Jag tycker begreppet ras är okej så länge det inte används rasistiskt. Och jag vill deffo inte ha sån där rasregistrering som i USA. Somliga s.k. antirasister vill ju att man inför det t o m på EU-nivå. I antirasismens namn förstås. Kefft som fan! 🤬
Och nope, jag ser mig inte som rasifierad.
(Det blev lååångt det här... 😮)