• Anonym (Aja baja)

Förbjudna ord?

Alla vettiga människor idag använder inte n-ordet, iallafall inte som ickesvart. Vilket är helt i sin ordning.

Dock har det på senare år "förbjudits" fler och fler ord.

Man ska inte säga e****å, man ska säga inuit.
    Man ska inte säga i****n, man ska säga amerikansk ursprungsbefolkning (hur lång och knöligt är inte det?
    Man ska inte säga z******e, man ska säga rom.

Det byts namn på fågelarter, som t ex kafferfygaren som döptes om till något jag för tillfället inte minns.

Följer ni alla dessa rekommendationer?
    Om nej, vilka struntar ni i?

Jag hoppas ni förstår vilka ord jag menar, vill inte skriva ut dem i sin fulla längd.

• Svar på tråden Förbjudna ord?
  • Odd Even
    Anonym (Gubbe) skrev 2023-07-08 18:21:06 följande:

Är gubbe ett nedsättande ord?

Kanske inte alltid, men ofta.
  • Anastasia

oj, bra fråga.  Jag kallar min katt för tröllgöbben, så gubbe i mina ögon är inget nedsättande.   förr i tiden sa man farbror, har jag för mig.   Om du tex ser det ordet nedsättande, och jag vet om det, då skulle jag aldrig kalla dig för Gubbe.  Utan en man i sina bästa år <3
  • ClumsySmurf
    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 17:41:55 följande: #57
    ClumsySmurf skrev 2023-07-08 17:27:20 följande:
    Jag förstår inte heller koloniala begrepp.
    Det är väl betydelsen av ord i nutid som ska räknas?
    Om folk tar illa vid sig för att det fortfarande bär med sig en viss konnotation så kan man väl vara snäll nog att inte använda sådana ord? Eller för att vända på det, varför använda ord som man vet att andra mår dåligt av när det är så lätt att säga något annat? Den historiska betydelsen, även om den är inaktuell, kommer alltid att hänga med som en parentes hur mycket vi än skulle önska något annorlunda.
    Hur vet man att folk mår dåligt av ordet indian?
    Hur stor andel indianer ska vara mot användandet av indian för att man ska byta ordet?
    Är det individuellt?
    Ska man fråga först?
    Gäller det vissa ord eller alla ord?
    Gäller det vissa grupper eller alla grupper?

Ord som bög, feminist, queer har också historisk betydelse.
    Ska man läsa in historisk betydelse i ett ord kan ordets innebörd förändras och man riskerar att tolka på fel sätt. Det skulle bli antifeministiskt att kalla en självutnämnd feminist för feminist och homofobiskt att säga bög men rätt att säga idiot till någon med downs syndrom.
  • Xenia

Och varför anses "neger" vara nedsättande idag när det inte var det förr? Vad är det för "konnotation" (så fina ord använder inte underklassare som jag) som gör att ordet inte längre får användas? Varför mår man dåligt av att höra det? 

Jag misstänker att allt beror på ett missförstånd. Amerikaner använde "N-word" istf "nigger". Ivriga att ta efter allt amerikanskt började svenskar också säga "n-ordet" men eftersom vi inte brukade använda "nigger" här så var det "neger" som åsyftades. När man sagt så tillräckligt längre så var det bestämt att "neger" inte kunde användas längre utan någon närmare motivation.

Den enda orsak jag läst var att "neger" påminde om "negerslav" och de ville inte påminnas om att de härstammade från slavar. Fast det är ju löjligt, man kan inte skriva om historien och ordet "slav" finns ju fortfarande.

Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 17:41:55 följande:
    Om folk tar illa vid sig för att det fortfarande bär med sig en viss konnotation så kan man väl vara snäll nog att inte använda sådana ord? Eller för att vända på det, varför använda ord som man vet att andra mår dåligt av när det är så lätt att säga något annat? Den historiska betydelsen, även om den är inaktuell, kommer alltid att hänga med som en parentes hur mycket vi än skulle önska något annorlunda.
  • Anonym (Försöker inte använda nyspråk)

Det dör med att ändra språkbruk är inte så mycket för att inte kränka minoriteter utan för att inte proxykränka vänstermänniskor.

• Fröken Allvar
    Anonym (Försöker inte använda nyspråk) skrev 2023-07-08 20:00:27 följande:

Det dör med att ändra språkbruk är inte så mycket för att inte kränka minoriteter utan för att inte proxykränka vänstermänniskor.

Det kan ju du inbilla dig, om det får dig att sova bättre om natten. Trots det förstår jag vad du menar. På grund av det du menar så har ord som "ickevit" och "antirasist" för mig blivit ord jag gärna undviker. Jag var under några år "vit antirasist". Nu är jag bara vit och liksom innan 2014 inte någon rasist. 

Nej ett kärleksfullt uttryck för en söt make/pojkvän som är äldre än en själv. "Min gubbe".
    Fröken Allvar skrev 2023-07-08 20:08:03 följande:
    Det kan ju du inbilla dig, om det får dig att sova bättre om natten. Trots det förstår jag vad du menar. På grund av det du menar så har ord som "ickevit" och "antirasist" för mig blivit ord jag gärna undviker. Jag var under några år "vit antirasist". Nu är jag bara vit och liksom innan 2014 inte någon rasist. 
    Antirasist är nyspråk för antivit.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Försöker inte använda nyspråk) skrev 2023-07-08 20:13:29 följande:
    Antirasist är nyspråk för antivit.
    För mig betyder antirasist att man får bete sig precis hur som helst mot vem som helst, vit eller inte, som inte fullt ut förstår intersektionell och postkolonial teori, och om man då är en inte särskilt rasistisk men inte heller en särskilt teoretisk person kunde man under några år råka väldigt illa ut. Jag tror och hoppas att många vill glömma hur de betedde sig i önskan om att utvidga bajspalatset med brunsmetning och språklig uppfostran i form av ord som ickevit och nysvensk. Tror flykting och invandrare/invandrarbakgrund är okej igen men vet inte. Håller mig långt ifrån aktiva "antirasister". 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Förbjudna ord?