Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 23:38:59 följande:
Ja, det är just därför jag är tveksam till att använda det ordet, men samtidigt kan jag ju inte kalla alla icke-vita för svarta heller så det blir svårt att hålla ordning på vilka termer som är ok, svårt att göra rätt. Mörkhyad är ett något mer inbegripande ord men stämmer inte alltid heller förstås, eftersom inte alla är särskilt mörka bara för att de råkar ha någon mörkare färg än vit. Sedan undrar jag av ren nyfikenhet vilken "färg" som verkligen är normen, alltså om det verkligen finns flest vita i världen eller om det bara är i västvärldens normbubbla det är så. Och vad är en vit person, egentligen, om man ska vara noga? Var går gränsen? Det talas ju om medelhavspersoners olivfärgade hy t ex, men om jag tittar på personer från det området så tycker då jag (antagligen med min vithetsnorm i bakhuvudet) att de är väldans vita. Intressant och lurigt område det här med hudfärger.
Ja jag insåg precis när jag hade skickat förra inlägget att det lät som att du var forumets "token black girl", men jag tänkte mest att du verkar bo på ett ställe med en väldig blandning av folkslag och grupperingar och därmed kanske hade lite mer hum än en generisk vit person som aldrig satt sin fot i någon förort :) Och sedan tänkte jag ett steg längre, att det faktiskt inte verkar finnas så många varken svarta eller annars färgade personer i forumet, så det kan vara lika bra att fråga ändå när man har chansen att åtminstone få tillstymmelsen till annat perspektiv, annars lär man sig väl aldrig något.
Ja, det är inte helt enkelt och jag tycker vi alla får försöka ha tålamod och överseende med varandra och inte va så dömande. 😉
Men asså alla icke-vita är ju inte svarta. Svarta är enligt mig vi som har subsahariskt svart ursprung och vi finns både i och utanför Afrika. Själv har jag afrolatinska föräldrar dvs. svarta från Latinamerika, ättlingar till dom afrikanska slavarna som togs dit för länge sen. Själv är jag född i Sverige.
Mörkhyade är för mig alla med mörkare hy så inte araber, perser, kineser osv. Men det är min definition. Mörkhyade är alltså inte enbart svarta utan även andra som ex. indier.
I Sverige verkar man ofta se enbart blonda blåögda nordbor som vita men egentligen är ju alla europeiska folk vita bara att dom varierar från väldigt ljusa till lite mörkare.
Sen är det ju deffo så att det finns väldigt många fler icke-vita än vita i världen. Så vitt är inte normen i det avseendet.
Jo, jag blir väl lätt lite talesperson men kan förstås bara tala för mig själv och lite va jag snappat upp bland familj och svarta vänner. Du och andra får ta det för va det är. Sen hur många svarta eller öht icke-vita som finns på FL är ju svårt att säga. Jag vet om några svarta, en som ofta syns och är av mixad härkomst och faktiskt ser sig som mulatt och en som jag enbart sett under typ helanonymt nick och brukar lyfta fram att hen är en svart WT. Men visst forumet känns väl rätt vitt ändå.
Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-09 11:15:30 följande:
Förfäder? Slaveri finns fortfarande i delar av världen och människosynen lever kvar i allra högsta grad där man anser att vissa är mindre värda eller underlägsna andra.
Visst är det så men jag tror ju Anastasia menade just det svenska slaveriet på S:t Barthelemy.