flygrl skrev 2023-07-08 23:16:30 följande:
Tycker inte jag stöter på det ordet så ofta och va jag förstått ses det som negativt av somliga. Typ "men är inte alla människor färgade för alla har ju en färg" och att man menar att det utgår från att vit är normen medans andra hudtoner är avvikelser. Äh, jag vet inte...för mig är det helt ok. Fast jag antar det kan användas om andra icke-vita med så det har kanske lite annan betydelse då än svart.
Tycker det blir lite fel när man tycks tro man inte får säga "svart" och då byter ut det mot "mörkhyad". Jag tar inte illa upp bara att begreppet ju omfattar många fler än bara svarta aka personer av subsahariskt svart ursprung som indier, aboriginer osv.
Meeen...obs!...jag är förstås ingen talesperson utan talar typ bara för mig själv. 😉
Ja, det är just därför jag är tveksam till att använda det ordet, men samtidigt kan jag ju inte kalla alla icke-vita för svarta heller så det blir svårt att hålla ordning på vilka termer som är ok, svårt att göra rätt. Mörkhyad är ett något mer inbegripande ord men stämmer inte alltid heller förstås, eftersom inte alla är särskilt mörka bara för att de råkar ha någon mörkare färg än vit. Sedan undrar jag av ren nyfikenhet vilken "färg" som verkligen är normen, alltså om det verkligen finns flest vita i världen eller om det bara är i västvärldens normbubbla det är så. Och vad är en vit person, egentligen, om man ska vara noga? Var går gränsen? Det talas ju om medelhavspersoners olivfärgade hy t ex, men om jag tittar på personer från det området så tycker då jag (antagligen med min vithetsnorm i bakhuvudet) att de är väldans vita. Intressant och lurigt område det här med hudfärger.
Ja jag insåg precis när jag hade skickat förra inlägget att det lät som att du var forumets "token black girl", men jag tänkte mest att du verkar bo på ett ställe med en väldig blandning av folkslag och grupperingar och därmed kanske hade lite mer hum än en generisk vit person som aldrig satt sin fot i någon förort :) Och sedan tänkte jag ett steg längre, att det faktiskt inte verkar finnas så många varken svarta eller annars färgade personer i forumet, så det kan vara lika bra att fråga ändå när man har chansen att åtminstone få tillstymmelsen till annat perspektiv, annars lär man sig väl aldrig något.