Inlägg från: Anastasia |Visa alla inlägg
  • Anastasia

    Förbjudna ord?

    ClumsySmurf skrev 2023-07-08 01:54:39 följande:
    n-ordet och neger betyder samma sak så jag förstår inte varför n-ordet skulle vara bättre när man pratar om ordet neger.

    Jag förstår hur du menar och jag håller med.  men jag tror att de flesta av oss talar om själva ordet när vi säger N ordet. Och inte att vi såg en ?N ordet? på stan idag, tex.  

  • Anastasia
    Odd Even skrev 2023-07-08 14:18:17 följande:
    Förbjudna ord?

    Man misstar sig om man tror att rasism, diskriminering och sånt ska minska bara för att man byter ord på grupper av människor. Om rasismen finns kvar så kommer så småningom ordet "svart" också att anses nedsättande.

    Eller ett annat tydligt exempel:

    En gång i tiden fanns det människor som kallades "idioter" (som kliniskt begrepp, inte som skällsord). 
    Med tiden kom ordet "idiot" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "sinnesslöa" istället.
    Med tiden kom ordet "sinnesslö" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "efterblivna" istället.
    Med tiden kom ordet "efterbliven" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "förståndshandikappade" istället.
    Med tiden kom ordet "förståndshandikappad" att uppfattas som nedsättande, därför började man kalla dem "mentalt funktionshindrade" istället.

    Jag tror att med tiden kommer uttrycket "mentalt funktionshindrad" att uppfattas som nedsättande, och man kommer att hitta något annat att kalla dem, som man återigen får byta ut efter ett tag, osv. Detta kommer att fortsätta så länge mentalt funktionshindrade diskrimineras och ses ned på, och i vilken grad detta minskar och till slut upphör beror knappast på vilket ord man använder. 


    Håller med dig men vill bara flika in en sak.  idag kallas det för funktions variation. ❤️
  • Anastasia

    på tal om rasism! 

    När jag var barn så spelade jag och mina vänner ett kortspel som kallades för neger och president.  Den som förlorar blev då neger och skulle ge sina sämsta kort till vinnaren som då blev president, och presidenten skulle ge sina sämsta kort till negern.    Idag så verkligen ser jag rasism i detta, men då så tänkte man verkligen aldrig på det sättet.    usch så hemskt, och detta var ändå på 90 talet.  

    Det är bra att vi idag lever i en tid där vi tänker på ordens betydelse.  

  • Anastasia
    Anonym (Gubbe) skrev 2023-07-08 18:21:06 följande:

    Är gubbe ett nedsättande ord?


    oj, bra fråga.  Jag kallar min katt för tröllgöbben, så gubbe i mina ögon är inget nedsättande.   förr i tiden sa man farbror, har jag för mig.   Om du tex ser det ordet nedsättande, och jag vet om det, då skulle jag aldrig kalla dig för Gubbe.  Utan en man i sina bästa år <3
  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-08 22:12:29 följande:

    Fast då handlar det ju om att personen med fötter på sätet kan tänkas bli hotfull eller rent av våldsam om man säger till, inte det skulle va fel i sig att säga till att den ska ta ner fötterna. Det är ju en avvägning man får göra innan man ingriper förstås.

    Hittade faktiskt en gammal Flashback-tråd om arabers mfl. rasism mot svarta. Där finns en del intressant, bl.a. lite länkar. Där nämns också arabiska ordet zurga som jag också får höra ofta. Det anspelar mer på man som svart person är smutsig. För mig är dom här orden alltså abd och zurga ett betydligt större problem än N-ordet. Dom orden får mig verkligen att rysa. :/

    P1-programmet som nämns i Flashback-trådstarten får du också länken till. En svart tjej från orten intervjuas och jag känner igen så mycket även om programmet är gammalt (2008). Inslaget börjar typ 18:00 minuter in.


    https://www.flashback.org/t693584p1

    https://sverigesradio.se/play/avsnitt/89726





    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 15:17:05 följande:
    Rasister och andra som diskriminerar eller har en avvikande människosyn kommer alltid ha sin inställning oavsett ord och de människorna lär fortsätta använda n-ordet mm. De här nya sätten att uttrycka sig är mer för den stora massan av människor som inte tänker så och är ett sätt för dem att visa respekt för olika grupperingar, istället för att använda nedsättande ordalag. Genom att använda bättre termer bidrar man till ett mer tillåtande klimat istället för att upprätthålla olika koloniala, patriarkala och på andra sätt olikvärderande ideologier.

    Jag håller med det är bra när vi försöker uttrycka oss respektfullt om varandra och så bidra till ett bättre klimat medmänniskor emellan. Säger vi här då det gäller alla. För det får inte bli så att det enbart handlar om att vita inte får säga det ena eller det till/om icke-vita samtidigt som icke-vita får häva ur sig nedlåtande saker mot vita. Eller att icke-vita får kränka andra icke-vita. Eller att det sägs nedlåtande saker om HBTQ eller fattiga, sjukskrivna, psyksjuka, kvinnor, män eller annan grupp för den delen.


    Då blir det tyvärr inget tillåtande klimat utan nya former av fkn översitteri. 
    I mitt idealsamhälle är vi alla jämlika med samma rättigheter OCH skyldigheter. 😊


     


    jag verkligen älskar dina inlägg och vill bara sporra dig till att fortsätta skriva.   ❤️❤️❤️ 

  • Anastasia
    felicityporter skrev 2023-07-08 23:02:08 följande:
    Kul att se att någon annan också säger det, har tänkt samma sak om flygrrl i flera år! ❤️ Tycker alltid flygrrl har så förnuftiga, välbalanserade och kloka inlägg och verkar dessutom vara en oerhört sympatisk tjej som jag önskar att jag hade lyckan att känna. ❤️

    ja jag håller med dig.  Hon verkar vara väldigt rättvis och jag ser upp till rättvisa människor, som även kan ha två bollar i luften samtidigt.  Jag ska hålla utkik efter dig också här på forumet. ❤️ 

  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-08 23:25:39 följande:
    Anastasia skrev 2023-07-08 23:08:30 följande:

    ja jag håller med dig.  Hon verkar vara väldigt rättvis och jag ser upp till rättvisa människor, som även kan ha två bollar i luften samtidigt.  Jag ska hålla utkik efter dig också här på forumet. ❤️ 



    Men åhhh fina ni, va gulliga ni är mot mig. Tack snälla! 😊❤️🍀

    Det är bra att ge beröm tycker jag, när det behövs.  Tyvärr är det alldeles för mycket klagningar ?stavning??  i vårat samhälle idag.   Det behövs mer beröm ❤️  


     

  • Anastasia
    Xenia skrev 2023-07-08 23:32:09 följande:

    Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"

    Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.

    Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.

    Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?

    Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?

    När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på  att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!


    När jag ändå är igång med beröm här, så måste jag säga att du också ger tänkvärda inlägg.  


    ang det här med ras, så tror jag personligen att det bara finns en ras och det är Människan.  Men vi kan se olika ut, precis som norska skogskatter kan ha olika färger, men ändå vara norsk skogskatt.  Som Kristen tror ju jag att vi alla kommer från Adam och Eva och därmed är människor på samma sätt oacsett härstamning.  ❤️
    m

  • Anastasia
    ClumsySmurf skrev 2023-07-08 23:38:41 följande:
    Jag har ingen koll på ordet neger men med antirasistisk etymologi (vet inte vad det heter) kan man göra nästan vilket ord som helst till något dåligt.
    Har det med kolonialism och slaveri att göra så är hela planeten skyldig till det sistnämnda.
    Slaveriet på S:t Barthélemy var något som inte bara tolererades, utan också aktivt upprätthölls av den svenska kolonialadministrationen. Även om det förekom att svenska resenärer uttryckte förfäran över den grymma behandlingen av slavarna var det lika många som såg slaveriet som något nödvändigt, och som baserade sin uppfattning på tanken att svarta människor utgjorde en underlägsen ras, som stod nära de vilda djuren. Så skrev skolläraren på ön, Carl Adolf Carlsson, år 1830 att "negern" var "knappt till hälften menniska; resten är apa och tiger". Och Olof Erik Bergius, som deltog i styret av ön, skrev i en bok från år 1819 att "negern känne-tecknas af dumhet" och att varje försök att "civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva Natu-ren".503 Dessa extremt nedvärderande föreställningar fick också konkreta uttryck i den slavpolitik som den svenska kolonialadministrationen bedrev.
    [...]
    Nordisk Familjebok i sin första upplaga år 1887 slå fast att "negern" intellektuellt sett stod på barnets nivå och kännetecknades av livlig fantasi och glatt humör men med liten uthållighet och utan egentliga moraluppfattningar, idéer som i stort sett oförändrade upprepades i andra upplagan år 1913

    www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/historisk_forskning_om_rasism_och_framlingsfientlighet_i_sverige.pdf
    usch vad ont det gör i hjärtat när jag läste om slaveriet på st. Barthalamu, tänk vad rasism förstör och har förstört under historiens lopp.  Så många vänskapsband som gått förlorade, så många kärlekshistorier, likaså.  Så mycket förståelser för varandra.   Det är tragiskt att många av våra förfäder sannolikt hade en sådan männisosyn.
  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-09 19:45:50 följande:

    Oavsett att även jag som svart tycker rasismen i dagens samhälle överdrivs har ju svarta deffo historiskt utsatts för otroligt mycket förakt och brutalt förtryck och det där spelet är ju liksom bara logiskt utifrån det. Svarta längst ner, presidenten högst upp och det fattar ju alla att presidenten inte kan va svart. Och att det vart så och fortfarande somliga ser på en sådär det fattade man tidigt. Och det gjorde och gör en sorgsen. 😢

    Men samhället förändras. Trots allt. Och både du och jag är en del av det. 😉


    Anastasia skrev 2023-07-08 23:34:18 följande:

    Det är bra att ge beröm tycker jag, när det behövs.  Tyvärr är det alldeles för mycket klagningar ?stavning??  i vårat samhälle idag.   Det behövs mer beröm ❤️  


     


    Tack igen. Och jag håller med. Man ska kunna visa uppskattning med om nån gör nåt bra och inte bara kritisera när samma person gjort nåt mindre bra. 😊❤️

    Jag uppskattar också Xenia. 👍🏿


    Sen tyckte jag det va så gullig liknelse med norska skogkatter. Kattälskare som jag ju är. 🐈
    Och oavsett man är kristen eller inte borde det va en självklarhet att vi alla är människor, tillhör en och samma art oavsett vi är vita eller svarta eller nåt annat.
    (Men jag är också som du kristen. 😉)


    Anastasia skrev 2023-07-08 23:56:10 följande:
    usch vad ont det gör i hjärtat när jag läste om slaveriet på st. Barthalamu, tänk vad rasism förstör och har förstört under historiens lopp.  Så många vänskapsband som gått förlorade, så många kärlekshistorier, likaså.  Så mycket förståelser för varandra.   Det är tragiskt att många av våra förfäder sannolikt hade en sådan männisosyn.
    Rasism är ett gift som förstör individer och samhällen, helt klart. Men som sagt världen utvecklas och dagens Sverige tror jag faktiskt är ett av dom minst rasistiska samhällen som finns på Jorden. Jag är tacksam att jag fått födas i Sverige 👍🏿



    Tack för dina svar flygrl!  Jag funderar faktiskt på att börja läsa på mer om det här med rasism. Det är verkligen ett gift.  

    Tänk hur folk tänkte om andra människor fört i tiden. Jag blev till genom otrohet, så jag hade kallats både för oäkting, horbarn och sedan säkerligen idiot, pga min diagnos.  Jag har en psykisk funktionsnedsättning.  Har gått i särskolan under hela mitt liv, och är nu på daglig verksamhet.  Jag trivs väldigt bra, men jag hade nog inte mått så bra om jag levde för 100 sedan.  

    Jag håller med i allt som du skriver, syster.  Oavsett vad vi tror på så är ju ändå övertygelsen den att vi alla kommer från samma håll.  ❤️. Och vi alla är lika mycket värda Oavsett vart
    på jorden vi härstammar ifrån eller tror på.  Jag kan slå vad på en femhundring: om vi blev invaderade av utomjordingar, så skulle de alla se oss alla som lika mycket människor. De skulle inte tänka att killen i norra Sverige där är mer människa än den afrikanska kvinnan i Uganda. 

  • Anastasia
    Anonym ("rasifierad") skrev 2023-07-09 21:09:03 följande:
    De enda jag någonsin hört säga ordet "rasifierad" är rasister långt ut på högerkanten, som skällsord, och en eller två här på fl.

    I USA handlar allt om "ras". Där får du fylla i din etnicitet på allt, röstningsområden ritas för att mörkhyade och natives ska ha så svårt att rösta som möjligt, skolområden ritas så att områden med många som inte är vita och rika får sämre skolor osv. Det växte jag upp i.

    En gång på tidiga 1900-talet blev en svart flicka väldigt rik då hennes familj tilldelats en "värdelös" markplätt som de sedan hittade olja på, så staten hon bodde i gav henne äran att få anses vara en vit person. 
    Det där är intressant, att de i USA använder sig utav termer som raser.  Rasism från början var väl att man ansåg att den ena rasen var mer värd än andra raser?    Och ja, det är fortfarande rasism.  Men jag har ändå blivit lärd att om man tror på flera raser, då är man rasist?  Hur är det egentligen?
  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-09 21:49:30 följande:

    Tack, Xenia!
    Men asså jag fattar inte varför jag skrev "zurga"  när jag skulle skriva "zinji" som är ordet jag menade. Tror det smög sig in från Flashback-tråden jag länkade till. Zinji är ett arabiskt nedsättande ord om svarta. 😮
    Aswad = svart går att använda och är neutralt. Men jag är ju inte arabisktalande utan snappar upp ett och annat arabiskt då jag levat hela mitt liv i Norra Botkyrka där arabiska hörs överallt och även förekommer i ortensvenskan.

    Men abd eller abeed används helt oproblematiskt av arabisktalande. Snacka om institutionaliserad rasism!

    Och jo, det va en ung svart pappa som ett gäng kurder misshandlade och försökte kasta från en gångbro i Malmö inför ögonen på hans lilla son. Så fruktansvärt och det nämndes bara kort i media. Tror det hade blivit helt annan uppmärksamhet om det fkn gänget vart svenskar i stället. 😔

    Jo, vi kanske bundit ris åt våra egna ryggar och jag har väl också bidragit antar jag. Det finns förresten äldre svarta som säger n***r även i Sverige. Känner mig ärligt talat sjukt förvirrad och osäker i den här frågan nu. Har inte funderat klart. 😮🤔

    Jo, vita brännmärks men så gör inte jag om jag förstår personen inte menar nåt ont med det. Även om jag som sagt tycker ordet är fult och oftast hört det sägas respektlöst, ja rent av avhumaniserande. Men jag fattar det inte måste användas så.

    Jag reagerade starkt när en äldre deltagare i Robinson berömde en deltagare i motståndarlaget en svart tjej då för hennes insats i en lagtävling. När han senare pratade med sina lagkamrater om det kom han inte på hennes namn (det va alldeles i början av säsongen) och dom fattade inte när han försökte beskriva så han sa "hon, n****ssen". För det blev han hemskickad. 


    Han har sen flera gånger försökt be om ursäkt och förklarat att han inte menat nåt nedsättande utan tvärtom tyckte hon va stark och duktig. Men den här tjejen har vart helt oförsonlig. Hade det vart jag vet jag att jag kunnat reda ut det där genom ett snack och så hade det fan vart ur världen.


    Sen visade det sig att samma tjej va med i en pakt som såg sig själva som åh så goda och fina och moraliserade över andra men utan problem mobbade en väldigt stark tjej som inte va med i pakten och kallade henne "falsk f***a". Hans klumpiga men inte illa menta sätt att uttrycka sig va inte alls ok men däremot att illvilligt kalla en tjej för f***a. Typexempel på pk-hyckleri imho. Jag slutade följa Robinson efter det. 🤬

    Böcker kan ju behöva språkliga moderniseringar med tiden men för min del behöver man inte ta bort alla böcker som innehåller N-ordet. 


    Och ja, universitetsläraren fick ingen uppbackning. Fegt absolut. :/


    Xenia skrev 2023-07-08 23:32:09 följande:

    Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"

    Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.

    Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.

    Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?

    Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?

    När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på  att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!


    Måste lägga det där med "breed" på minnet för jag hade förmodligen sagt just "race" i den situationen haha. :D

    I Sverige är ras ett kontroversiellt begrepp men i USA menar man det är rasistiskt att inte använda det inom ex. medicinsk forskning då olika raser drabbas av olika sjukdomar osv. Själv använder jag begreppet ibland.

    Sen att många egentligen är blandade så är det ju samtidigt så att white supremacy i USA funkade så att hade du en droppe svart eller annat underlägset blod kunde du inte räknas som vit enligt Jim Crow-lagen. Det rena vita arvet typ besudlades av "svart blod". 😔Jag tycker begreppet ras är okej så länge det inte används rasistiskt. Och jag vill deffo inte ha sån där rasregistrering som i USA. Somliga s.k. antirasister vill ju att man inför det t o m på EU-nivå. I antirasismens namn förstås. Kefft som fan! 🤬
    Och nope, jag ser mig inte som rasifierad.

    (Det blev lååångt det här... 😮)

    Jag skulle vilja bolla lite tankar med dig och er andra här ang om en intressant punkt som du tog upp o det är rasism bland andra grupperingar vid sidan av den etniske svensken.  Jag tycker mig se en sorts rasism bland de ickerastiska, de som menar på att en etnisk svensk tex inte kan bli utsatt för rasism, för det vet jag att både du och jag tror att man kan, eller hur flygirl?  


    men det som jag tycker mig se är en överlägsenhet som säger att den etniske svensken kan inte bli utsatt för rasism därför att han eller hon då är vit.  Medans andra människor som inte är vita då kan bli offer för det.   

    jag personligen ser det så här: alla människor, oavsett hudfärg och härkomst kan bli både offer och förövare.  Bilden många har är att endast den vita människan kan vara rovdjuret i detta fallet, och när rovdjuret då visar sig vara en etnisk kurd, då faller det mellan fingrarna och därför tar inte massmedia upp detta.   


    och det finns ju verkligen rasism inom andra grupper också, och inom den etniske svenska gruppen, och det är bra att
    det granskas, men att blunda för alla andra grupper som har rasister inom sig, det är verkligen inte bra. 

  • Anastasia
    Anonym (Förvirring) skrev 2023-07-09 22:40:33 följande:

    Jag har pratat om tillgänglighetsanpassad toalett till människor? problemet är att det inte är typ någon som förstår vad jag menar. Man får ju inte säga handikapp och då kan man ju inte säga handikappstoalett. Den är ju tillgänglighetsanpassad. 


    Däremot avskyr jag att människor säger funktionsvariation idag som en synonym till funktionsnedsättning. Det är ingen synonym utan funktionsvariation är ett bra uttryck och det är något alla människor har. 


    Jag har aldrig riktigt sett ordet handikappad som något nervärderande, för mig skulle man lika gärna kunna ha kvar det ordet, men det finns kanske en anledning till varför det togs bort.  Ordet Utvecklingsstörd har jag lite svårare för. just detta att man är störd i huvudet, känns ju inte så roligt direkt.  


    men funktionsvariation är ju mer inkluderande, för vi alla har ju en funktionsvariation, på vårt egna sätt.  


    men det kvittar egentligen vad man säger om oss som har handikapp och psykiska funktionsnedsättningar, för så länge människor har en lägre bild av oss så kvittar det
    vad vi kallas för.   Jag har nära vänner som har down syndrom och än idag så är det helt okej att abortera ett foster bara för att han eller hon har ds.  för 200 år sedan användes vi på Freakshows,  idag använd vi på TV.  Lyxfällan tex. Där många människor med just ADHD blir nervärderade på bästa sändningstid.  Visst de får hjälp, och lyxfällan är bra, men har man problem med just det impulsiva och koncentrationen osv, så har man ju alla oddsen emot sig.   De skulle ha fått hjälp utan att bli sedda av hela svenska folket.  

    det jag skriver nu, är inte specifikt till dig förvirring, utan mer tankar som jag har gått och burit på ett tag och inte riktigt fått ventilera med någon. ❤️

  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-09 22:54:35 följande:

    Tack för du är med i tråden och delar dina tankar med mig och alla andra i tråden. 😉

    Jo, det fanns mycket inskränkthet förr och inte bara kring etnicitet utan också mycket kring sexualmoralen. Det är fruktansvärt hur kyrkan bidragit till förtryck mot människor enbart för dom fick ett barn utanför äktenskapet och att även barnet drabbades som ju inte haft nån möjlighet påverka situationen. 😔


    Och visst fanns det säkert mycket inskränka attityder mot personer med psykiska funktionsnedsättningar. Att personer med IF ofta behandlades respektlöst har jag läst om och upprörts över. :/

    Förtryck handlar inte bara om rasism utan även om annat och det är lika viktigt att ta upp imho. Jag tror både du och jag har det bättre i dagens Sverige än vi hade haft det i typ 1800-talets Sverige. Fast det gäller nog alla egentligen. Vanligt folk hade det det tufft på den tiden med fattigdom, svält, förtryck från överheten osv.


    Sen inser jag att jag kanske sårat dig när jag använt uttrycket "idioter" i ett tidigare inlägg. Men det handlade ju inte om personer med diagnoser öht utan personer som agerat sjukt dumt mot den där universitetsläraren som nämndes i tråden. Jag hoppas du förstod det och inte tog illa upp för jag säger ALDRIG idiot om människor med ex. IF. Annars får du säga till mig! 😮

    Självklart är vi alla delar av samma mänsklighet och lika mycket värda. Absolut!
    Intressant tanke det där med utomjordingarna. Undrar hur det skulle sluta förresten? Kommer dom behandla oss sjysst? Blir vi vänner? Eller blir vi allihop förslavade? Hmm...det får vi kanske ta i en annan tråd... 🤔😉

    Ska besvara ditt andra inlägg med alldeles strax. 😉


    Hej älskade flygir!  


    håller med, det var nog inte lätt för någon över huvudtaget för 200 år sedan, många barn här i Sverige såldes till bönderna som dräng och piga under slutet av 1800 talet, det gav mig faktiskt en helt ny bild av Emil i Lönneberga.  Sannolikt så köpte Alma och Anton Alfred och Lina, om man ska vara historiskt korrekt.   Sedan fanns ju fattighjon och liknande saker.    Det är nog bäst för oss alla, att tiderna förändras.  


    ang, detta att du kallade någon för idiot, jag tog inte illa upp. Jag vet att du inte ser Oss som idioter, utan att du mer ser elaka människor som idioter. Att idiot är något som alla kan bli och inte att man föds till det. 🥰

    jag tror att ett yttre hot mot mänskligheten och allt liv här på jorden skulle förena oss till en kraft, att då skulle vi se varann som medbröder och medsystrar.  Ungefär som i sagan om de två tornen, när hundratals alver kommer till rohans undsättning.precis innan krigets början, älskar den scenen. ❤️

  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-09 23:28:40 följande:

    Sho syster (så säger vi i Alby!),
    Jomen självklart menar jag att alla kan va inskränka och rasister och förtrycka andra och det oavsett hudfärg, kön, sexuell läggning osv. Och alla kan bli utsatta för förtryck med. 


    Jag tycker det är dumt och sorgligt att man målat upp en så fyrkantig bild där enbart vita kan utöva rasism mot andra och inte fattar att dels vita kan utsättas för rasism av icke-vita dels att icke-vita t.ex. kan utsätta andra icke-vita för rasism. Jag har fått känna på rasism från både vita, folk från Mellanöstern och från lightskinned svarta dvs. svarta med ljusare hudfärg som ser ner på darkskinned svarta som mig. Ibland blir jag så trött på mänskligheten öht. Riktigt trött. Blir du också det ibland, Anastasia? 😔


    Vi är så smarta och kan bota svåra sjukdomar, bygga kärnkraftverk och åka till månen men så håller vi på med sån här primitiv fkn skit. Inte undra på vi står på randen av att orsaka våran egen undergång med kärnvapenkrig. Blä! 😔

    Men jaaa, vi är alla människor. På gott och ont. 


    Shoo syster!  


    Ja, jag blir väldigt trött på mänskligheten ibland. Men vi båda tror ju ändå på Jesus, så vi kan då alltid gå till Honom och få kraft till uthållighet och tålamod och kärlek för alla människor. ❤️

    Det vi gör mot varann är ungefär som att stå och hålla en apelsin i handen och fundera kring färgen istället för att skala apelsinen o smaka att den är god.  Vi alla bär på samma röda
    blod i våra ådror, och det säger mer än hudfärgen. ❤️

  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-10 00:51:59 följande:

    Ja, det är inte helt enkelt och jag tycker vi alla får försöka ha tålamod och överseende med varandra och inte va så dömande. 😉


     


    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-09 11:15:30 följande:
    Förfäder? Slaveri finns fortfarande i delar av världen och människosynen lever kvar i allra högsta grad där man anser att vissa är mindre värda eller underlägsna andra.
    Visst är det så men jag tror ju Anastasia menade just det svenska slaveriet på S:t Barthelemy. 

    jag kortade ner ditt inlägg lite, och kände att jag ville kommentera detta.  Ja det var bland annat det som jag tänkte på, deras synsätt på afrikaner.  Att de såg afrikanerna som djur och inte människor.  och den som försökte undervisa en afrikan gick emot naturen - har jag för mig att det stod. 


    men självklart finns det rasism kvar som vi alla borde bekämpa. ❤️

  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-10 16:33:53 följande:
    Jo, det va en fruktansvärd syn dom hade på svarta. Och även om jag tycker svenskar överlag inte är särskilt rasistiska finns det ju dom som har såna åsikter än idag. Och även om jag inte alls känner igen mig i det eller mina nära & kära för den delen gör det ont att höra/läsa sånt. 😔

    Och riktigt brutal rasism och t o m slaveri finns kvar i Mellanöstern och delar av Afrika. :/
    Ja jag förstår att det gör ont, det gör ont i mig också.  Det var okunskap blandat med Ondska i de här människorna.  Den här typen av rasism måste vi verkligen beskämpa för den är så full av ondska.  Det är farligt att rasism på många sätt enligt mig har blivit så suddig,  det räcker med att om man är emot för stor invandring så blir man kallad för rasist, av
    vissa.   
  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-10 23:55:51 följande:
    Vi måste bekämpa rasism ja och all annan inskränkthet människor emellan. För det finns annan rasism än den mot svarta och annat förtryck än rasism. Tänk på hur man behandlade människor med IF i Nazityskland och inte bara där. Också hemskt så jag vill inte måla upp det som det enbart är svarta som haft det svårt.

    Håller också med om att det gått inflation i att kalla det ena och andra för rasism. Det är inte bra dels för människor blir oskyldigt anklagade dels för man urholkar begreppet så ingen tar det på allvar längre. Du vet om man jämt ropar "vargen kommer!" kommer till slut ingen tro en när den verkligen kommer. 😮

    Ja precis, håller med dig i allt som du skriver. ❤️

    jag tror även att många är rädda för att bli oskyldigt anklagade för att vara en rasist.  För nästan ingen vill ju vara en rasist.   Men jag tror att många viktiga saker har tagits som gisslan, det är viktiga saker som behöver förändras men hur når vi dit?    


    jag tänker då främst på hedersrelaterade saker.  unga flickor och pojkar som tvingas leva på ett sätt de kanske inte alls vill, bara för deras släkt säger det.  Hur når man dem?   Här skulle feministerna kunna göra mycket men det är väl rätt så tyst om den saken?   Vart är jämlikheten för våra bröder och systrar som lever under sådana  omständigheter?  

    jag måste även få ventilera mig här: varför kallas det ens för heder?  EN hedersvärd person för mig är en person som är rättvis, som inte är partisk och någon som man kan lita på. Men de här personerna som säger att de måste upprätthålla hedern inom familjen genom att döda sitt barn tex. Hur kan man se det som heder? Jag antar att vi är många härinne som inte förstår.   

  • Anastasia
    Xenia skrev 2023-07-11 12:32:09 följande:
    Feminister liksom alla vettiga människor är förstås emot hedersförtryck, hedersvåld och hedersmord. Förr vågade inte politiker och andra tala öppet om detta av rädsla för att anklagas för "rasism" och "islamofobi".

    Men jag vet inte vad just feminister kan göra åt saken. Det är skolan, socialtjänsten och polisen som kan göra något. Men just socialtjänsten har ju blivit hotad, det påverkar förstås deras handlande.

    Nu är det så att i vissa kulturer så är hedern viktig och den är lika med vad andra anser. Så att vi inte gillar ordet "heder" i detta sammanhang är oviktigt. T ex så förlorar hela familjen/släkten hedern om en flicka inte är oskuld när hon gifter sig och om en kvinna vill skilja sig. Likaså om en kille är öppet homosexuell. Då måste hedern återställas, i värsta fall genom att döda den som fläckat hedern. Det har egentligen inte med islam att göra utan är äldre än så. Även vissa kristna har samma hederstänkande.

    Det är klart att det är svårt att förstå för svenskar som är typ världens mest individualistiska folk. För klankulturer är klanen viktigast, inte individen.


    Hej xenia och tack för ditt svar ❤️

    ja, vad kan feministerna göra?  Det finns nog mycket. Skydda de förtryckta.  Ge mer pengar till polisen för att kunna skydda de som lever under förtryck.   
  • Anastasia
    Anonym (Gubbe) skrev 2023-07-11 09:47:40 följande:
    Vad betyder IF? 
    Det betyder intellektuell funktionsnedsättning. ❤️
Svar på tråden Förbjudna ord?