• Momof4soon

Gravid med bf Mars

Hejsan! Denna grupp är för gravida bf mars

• Svar på tråden Gravid med bf Mars
  • sandrabeerg
    Minaälsklingar skrev 2023-07-25 21:09:33 följande:

Hej och grattis vad roligt att det äntligen tog sig!

Jag har själv problem med fruktansvärt illamående och vet inte hur jag ska stå ut, har tyvärr inga förslag på vad man kan göra eftersom jag inte själv har hittat något som hjälper!
    Jag har också fått lergigan comp utskrivet men jag vet inte om det hjälper, jag vågar inte sluta med dom heller för jag är rädd att det ska bli ännu värre. 

Berätta gärna om du hittar något som funkar på illamåendet för jag vet inte hur jag ska orka må så här?

Råkade hamna här av dn slump men har du fått prova xonvea?
  • myownworstenemy

Hej alla! Är det bara jag som är extremt trött och liksom behöver en siesta varje dag?! Är verkligen orimligt trött. Kommer inte ihåg att jag var så trött i början förra graviditeten men det kanske jag har förträngt. Hoppas att detta går över innan jag börjar mitt nya jobb om några veckor. 

Angående illamående hjälper det ofta att äta något litet, till exempel salta kex eller så. Postafen kan funka men tar ju en timme innan den börjar verka. Mitt illamående var som värst från vecka 10 och framåt förra gången. Då behövde jag äta något innan jag gick ur sängen på morgonen (typ ett kex), annars kräktes jag. Hoppas på mindre illamående denna gång men vi får se! Är bara i vecka 6+2 än så länge. 

• alltidpositiv
    myownworstenemy skrev 2023-07-25 21:27:49 följande:

Hej alla! Är det bara jag som är extremt trött och liksom behöver en siesta varje dag?! Är verkligen orimligt trött. Kommer inte ihåg att jag var så trött i början förra graviditeten men det kanske jag har förträngt. Hoppas att detta går över innan jag börjar mitt nya jobb om några veckor. 

Angående illamående hjälper det ofta att äta något litet, till exempel salta kex eller så. Postafen kan funka men tar ju en timme innan den börjar verka. Mitt illamående var som värst från vecka 10 och framåt förra gången. Då behövde jag äta något innan jag gick ur sängen på morgonen (typ ett kex), annars kräktes jag. Hoppas på mindre illamående denna gång men vi får se! Är bara i vecka 6+2 än så länge. 

Nej verkligen inte, mitt går upp och ner men sover typ en halvtimma fyrtio min på lunchen på jobbet. 

Vad bra idé med kex! Har spytt redan otaligt många gånger på jobbet, gick in i vecka 8 idag (7+0) mitt blev värre från i helgen så hoppas de inte ökar massor. Är så jobbigt när man är på jobbet och behöver akut springa på toa. 

• myownworstenemy
    alltidpositiv skrev 2023-07-26 09:22:25 följande:

Nej verkligen inte, mitt går upp och ner men sover typ en halvtimma fyrtio min på lunchen på jobbet. 

Vad bra idé med kex! Har spytt redan otaligt många gånger på jobbet, gick in i vecka 8 idag (7+0) mitt blev värre från i helgen så hoppas de inte ökar massor. Är så jobbigt när man är på jobbet och behöver akut springa på toa. 

Usch, låter inte kul! Jag jobbar som lärare så det funkar sådär att springa ut från klassrummet och kräkas. Hoppas som sagt att illamåendet inte blir så svårt den här gången. Hoppas också att du snart mår bättre!
  • Birdiz
    Minaälsklingar skrev 2023-07-25 21:09:33 följande:

Hej och grattis vad roligt att det äntligen tog sig!

Jag har själv problem med fruktansvärt illamående och vet inte hur jag ska stå ut, har tyvärr inga förslag på vad man kan göra eftersom jag inte själv har hittat något som hjälper!
    Jag har också fått lergigan comp utskrivet men jag vet inte om det hjälper, jag vågar inte sluta med dom heller för jag är rädd att det ska bli ännu värre. 

Berätta gärna om du hittar något som funkar på illamåendet för jag vet inte hur jag ska orka må så här?

Jag mådde otroligt illa med min första dotter, från v7 till v13 ungefär. Var som en magsjuka dygnet runt. Det som var positivt för mig vad att jag pluggade under tiden och skrev mitt exjobb hemifrån så jag kunde ligga hemma och kräkas hur mkt som helst utan att det påverkade så mkt.. Med min andra dotter mådde jag inte alls lika illa, kräktes kanske 5 gånger totalt under hela graviditeten så det kan verkligen vara olika :D 

Mitt främsta tips är lergigan, det hjälpte mig supermkt så fortsätt ta det! Något annat som hjälpte mig var att alltid ha en flaska dricka med mig, gärna kolsyrat och smaksatt :) 
  • BaraVara55

Hoppas illamåendet går över snart, och kontakta barnmorskan och stå på er om de inte känns som en hållbar situation längre {#emotions_dlg.flower} Känns inbland som man behöver stå på sig för  att få rätt vård. 

Nu har jag fått inbokat tidigt ultraljud den 15/8 och moderkaksprov den 28/8 vilket känns skönt, dämpar min oro något att redan kunnat boka in de med tanke på min historik. Har varit i kontakt med samma läkare i Lund och hon är duktig så jag hoppas på ett bra besked i slutet av augusti.
    Så nu ska jag fira detta med en semesterglass och rensa ogräs i trädgården. Ta hand om er! 

• Minaälsklingar
    BaraVara55 skrev 2023-07-26 16:14:22 följande:

Hoppas illamåendet går över snart, och kontakta barnmorskan och stå på er om de inte känns som en hållbar situation längre {#emotions_dlg.flower} Känns inbland som man behöver stå på sig för  att få rätt vård. 

Nu har jag fått inbokat tidigt ultraljud den 15/8 och moderkaksprov den 28/8 vilket känns skönt, dämpar min oro något att redan kunnat boka in de med tanke på min historik. Har varit i kontakt med samma läkare i Lund och hon är duktig så jag hoppas på ett bra besked i slutet av augusti.
    Så nu ska jag fira detta med en semesterglass och rensa ogräs i trädgården. Ta hand om er! 

Så skönt att du redan har fått besked på när du får göra moderkaksprov.
    Jag hoppas också på att få besked på att jag ska få göra ett så fort det går. Jag fick också dåliga besked på kub min förra graviditet ( om man bortser från mitt mf förra månaden) allt såg jättebra ut på kub ända tills dom la in blodprovsvaren , där något var helt galet, fick göra moderkaksprov och det var en väldigt ovanlig kromosomavvikelse triploidi som man inte kan överleva så jag hade inget annat val än att avbryta i v 15 det värsta jag varit med om Gråter
  • Minaälsklingar
    sandrabeerg skrev 2023-07-25 21:13:04 följande:
    Råkade hamna här av dn slump men har du fått prova xonvea?
    Tack snälla, jag var faktiskt hos läkaren idag och fick den utskriven så jag ska ta 2 tabletter ikväll innan jag lägger mig och så hoppas jag verkligen att det hjälper tills imorgon, hade varit så skönt.
  • Minaälsklingar

Hej allihopa 

jag var hos läkaren idag och fick utskrivet en ny medicin xonvea mot illamående som jag nu verkligen hoppas ska hjälpa. 

jag fick också en snabbtitt i magen och allt såg bra ut än så länge och ett litet hjärta som pickade på, så skönt att se Hjärta

Svar på tråden Gravid med bf Mars