• nigl

Letrozol och ägglossning

Är det någon som tagit Letrozol och vill dela sina erfarenheter?

Jag fick Letrozol utskrivet av läkare för att trigga ägglossning för jag försöker bli gravid och min mens är heeelt galen så det är helt omöjligt att följa. 

Spotting senaste halvåret som jag aldrig tidigare haft
    Utebliven mens flertal gånger 
    Långa cyklar

Ska enligt läkare ha ägglossning CD 12-17 men hade ingen temperaturhöjning då och har alltid negativa ägglossningstest så det är ingen idé att ta. Är på CD 22 nu. Ska jag tolka det som att det inte blev någon ägglossning den här månaden då? 

Hämtade ut mina Letrozol i april och började först nu. Märkte att tabletterna går ut redan i augusti!? Brukar det vara så kort livslängd på dem eller har jag fått en riktigt gammal uppsättning bara?

• Svar på tråden Letrozol och ägglossning
  • nigl
    Nomen123 skrev 2023-08-13 18:23:11 följande:
    Testar då ska det stå 🙂
    Känner mig förvånansvärt lugn med att inte testa, bara det är knepigt 🙈
    Är du fortfarande lugn eller har du testat än? 😍
    två månader i rad har jag testat på samma morgon som mensen dyker upp på kvällen. Ska verkligen försöka vara lugnare den här månaden. Ägglossning beräknad om 3 dagar, tempen går bara nedåt. 
  • Nomen123
    nigl skrev 2023-08-14 13:46:18 följande:
    Är du fortfarande lugn eller har du testat än? 😍
    två månader i rad har jag testat på samma morgon som mensen dyker upp på kvällen. Ska verkligen försöka vara lugnare den här månaden. Ägglossning beräknad om 3 dagar, tempen går bara nedåt. 
    Jag har inte testat än, är helt inställd på att mensen kommer innan helgen.. Bara har en känsla, så att testa känns heller inte aktuellt.. Besvikelsen blir bara jobbigare då 🙈 
    Men mår knepigt och har gjort sen efter ÄL.. Det gör mig lite fundersam.. 

Det är en konst att låta bli, så är det ju 🙏

Hoppas du får en rejäl ägglossning som släpper ägg som kan befruktats 💛
  • nigl
    Nomen123 skrev 2023-08-14 14:13:27 följande:
    Jag har inte testat än, är helt inställd på att mensen kommer innan helgen.. Bara har en känsla, så att testa känns heller inte aktuellt.. Besvikelsen blir bara jobbigare då 🙈 
    Men mår knepigt och har gjort sen efter ÄL.. Det gör mig lite fundersam.. 

Det är en konst att låta bli, så är det ju 🙏

Hoppas du får en rejäl ägglossning som släpper ägg som kan befruktats 💛

Åh hoppas inte. Håller tummarna för ingen mens till helgen! 😊 knepigt på vilket sätt? 

Ja tack hoppas det också!😍
    Hur många dagar efter avslutad letrozol-kur kom din ägglossning? När jag läser på nätet ska den komma ca 7 dagar efter avslutad vilket var igår för mig. Dock har mina ägglossningstest varit väldigt negativa de senaste tre dagarna. Har däremot fertila flytningar senaste dagarna. Beräknad ÄL i övermorgon? 

• Nomen123
    nigl skrev 2023-08-15 13:24:49 följande:

Åh hoppas inte. Håller tummarna för ingen mens till helgen! 😊 knepigt på vilket sätt? 

Ja tack hoppas det också!😍
    Hur många dagar efter avslutad letrozol-kur kom din ägglossning? När jag läser på nätet ska den komma ca 7 dagar efter avslutad vilket var igår för mig. Dock har mina ägglossningstest varit väldigt negativa de senaste tre dagarna. Har däremot fertila flytningar senaste dagarna. Beräknad ÄL i övermorgon? 

Den kom exakt 7 dagar om NC räknat ut rätt och de är den dagen jag tror på själv också.. Men fick inte heller sådär super positivt på ägglossningstesten.. Men känslan säger ägglossning den dagen.
  • Nomen123
    Här kom mensen nu på morgonen, började ana de lite smått redan igår.. Hur känner ni som kämpar med att fortsätta kämpa månad för månad och hur håller ni hoppet uppe?
    Lusten för sex är ju mer eller mindre helt bortblåst efter allt försökande men vet heller inte hur man tar en paus? 💛

Hur många omgångar letrozol körde ni och va det den månaden de tog sig? 
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-17 06:40:21 följande:
    Här kom mensen nu på morgonen, började ana de lite smått redan igår.. Hur känner ni som kämpar med att fortsätta kämpa månad för månad och hur håller ni hoppet uppe?
    Lusten för sex är ju mer eller mindre helt bortblåst efter allt försökande men vet heller inte hur man tar en paus? 💛

Hur många omgångar letrozol körde ni och va det den månaden de tog sig? 
    När man vill något så mycket så ger man bara inte upp hoppet på något konstigt vis ❤️ tog oss 2 år att få vårt första pluss någonsin och det har verkligen varit en berg och dalbana. Sex blir ett måste och inte kul alls. Men likt förbannat försöker man månad efter månad. Tillslut fick vi helt enkelt bara köra dom dagarna de var störst chans att bli gravid och pausa resten för att orka ❤️ man behöver ju inte maniskt ha sex varje dag men varannan/var tredje dag den veckan man är fertil.

Vet inte om de var detta som gjorde mig gravid tillslut men hade tagit 3 letrozol behandlingar utan resultat, gjorde en spolning och månaden efter de tog jag min fjärde omgång Letrozol och så bara hände de äntligen? Kvinnokroppen är ett mysterium 🙈
  • Nomen123
    Rödluvan93 skrev 2023-08-17 17:46:01 följande:
    När man vill något så mycket så ger man bara inte upp hoppet på något konstigt vis ❤️ tog oss 2 år att få vårt första pluss någonsin och det har verkligen varit en berg och dalbana. Sex blir ett måste och inte kul alls. Men likt förbannat försöker man månad efter månad. Tillslut fick vi helt enkelt bara köra dom dagarna de var störst chans att bli gravid och pausa resten för att orka ❤️ man behöver ju inte maniskt ha sex varje dag men varannan/var tredje dag den veckan man är fertil.

Vet inte om de var detta som gjorde mig gravid tillslut men hade tagit 3 letrozol behandlingar utan resultat, gjorde en spolning och månaden efter de tog jag min fjärde omgång Letrozol och så bara hände de äntligen? Kvinnokroppen är ett mysterium 🙈
    Nej men eller hur, det är verkligen så det är.. En känsla som infinner sig hos mig när mensen kommer månad efter månad är "nä nu orkar jag inte mera".. Men sen är man där igen..
    Den bergodalbanan är tuff och det väcker så mycket jobbiga känslor i kroppen.. 
    Jag blir som avstängd i några dagar, stackars min sambo.. Men jag kan liksom inte hjälpa det, besvikelsen tar liksom över hela mitt mående.. Han tycker ju givetvis att det är tråkigt också att de inte tar sig.. Men han visar endå inget större så sätt, och de borde jag väl egentligen vara tacksam över, för jag själv är nog verkligen inte särskilt rolig att hantera.. 

Jag funderar på att köra letrozol igen, antingen dubbel eller enkel.. Samtidigt som jag ju egentligen har egen ägglossning, så samtidigt är jag rädd att den påverkar min egna negativt.. Fick inget sådär starkt positivt på ägglossningstesten denna cykeln.. Vet inte om det har med letrozolen att göra? Hur har de varit för er?

Jag gjorde spolning i april, är de någon idé att göra det igen? :/

Hoppas det går bra för dig ❤️
  • nigl

Så himla tråkigt att mensen dök upp.. Det är tufft det här när man längtar så mycket. Vi har egentligen inte försökt jättelänge men det blir så frustrerande när första gången tog sig på första försöket utan ägglossningstest eller tempning, bara helt naturligt. Trodde nog på något sätt att det skulle vara likadant den här gången men nej nej. 

Det här är min första ordentliga månad med Letrozol och idag CD 17 fick jag positivt ägglossningstest på det digitala - det får jag ALDRIG. Alla mina tester har alltid varit negativa så första månaden jag ger det ett försök igen. Tycker däremot att det är väldigt sent med CD 17 då jag tog letrozol CD 3-7 så då borde ju ägglossningen kommit CD 15 typ (då hade jag fertila flytningar) men det har ju inte varit någon temperaturökning än att bekräfta ÄL?

Det som är konstigt är att jag tog en RFSU sticka som visade negativt egentligen men ändå relativt mycket starkare linje än igår så jag testade CB digitalt test och fick där en glad gubbe! Ska jag lita på det digitala mer än stickan då?? Åh vad jobbigt det här är.. 

Tar det sig inte den här månaden kommer jag köra dubbel dos Letrozol nästa månad. ❤️

• Nomen123
    nigl skrev 2023-08-18 11:55:09 följande:

Så himla tråkigt att mensen dök upp.. Det är tufft det här när man längtar så mycket. Vi har egentligen inte försökt jättelänge men det blir så frustrerande när första gången tog sig på första försöket utan ägglossningstest eller tempning, bara helt naturligt. Trodde nog på något sätt att det skulle vara likadant den här gången men nej nej. 

Det här är min första ordentliga månad med Letrozol och idag CD 17 fick jag positivt ägglossningstest på det digitala - det får jag ALDRIG. Alla mina tester har alltid varit negativa så första månaden jag ger det ett försök igen. Tycker däremot att det är väldigt sent med CD 17 då jag tog letrozol CD 3-7 så då borde ju ägglossningen kommit CD 15 typ (då hade jag fertila flytningar) men det har ju inte varit någon temperaturökning än att bekräfta ÄL?

Det som är konstigt är att jag tog en RFSU sticka som visade negativt egentligen men ändå relativt mycket starkare linje än igår så jag testade CB digitalt test och fick där en glad gubbe! Ska jag lita på det digitala mer än stickan då?? Åh vad jobbigt det här är.. 

Tar det sig inte den här månaden kommer jag köra dubbel dos Letrozol nästa månad. ❤️

Ja det är så trist alltså, det känns som en evighet tills nästa gång samtidigt som det bara är 2 veckor bort ca.. Men jag är så rädd för att få upp hoppet för att sen sänkas igen några dagar.. Igår var jag helt upp och ner, känslor mer utanpå än innanför.. Tårar som kom kors och tvärs.. Hujedamej vilken bergodalbana detta är.

Hur länge har ni försökt?

Jag vet ju inte om jag fick en kemisk graviditet i juni som jag svagt såg på test i början på juli.. På ett sätt de positivt, för då funkar det ju.. Men endå inte positivt ändå såklart.

Jag tvivlar lite på letrozolen denna månaden, om jag ska köra på med den eller bara gå på min egen ägglossning.. Samtidigt som jag bara vill gå all in och köra dubbeldos.. 🤯
    Svårt svårt.. 

Mensen kom ju igår, men är redan typ borta.. Är så trött på det också, att den är så kort.. 

Ska nog också köpa digitala.. Dem känns säkrare på något vis.. 

Jag fick min ägglossning om det stämmer exakt 7 dagar efter avslutad kur.. Och hade rejäl värk mellan ÄL och mensen.. 
  • nigl
    Nomen123 skrev 2023-08-18 12:53:48 följande:
    Ja det är så trist alltså, det känns som en evighet tills nästa gång samtidigt som det bara är 2 veckor bort ca.. Men jag är så rädd för att få upp hoppet för att sen sänkas igen några dagar.. Igår var jag helt upp och ner, känslor mer utanpå än innanför.. Tårar som kom kors och tvärs.. Hujedamej vilken bergodalbana detta är.

Jag vet ju inte om jag fick en kemisk graviditet i juni som jag svagt såg på test i början på juli.. På ett sätt de positivt, för då funkar det ju.. Men endå inte positivt ändå såklart.

Jag tvivlar lite på letrozolen denna månaden, om jag ska köra på med den eller bara gå på min egen ägglossning.. Samtidigt som jag bara vill gå all in och köra dubbeldos.. 🤯
    Svårt svårt.. 

Mensen kom ju igår, men är redan typ borta.. Är så trött på det också, att den är så kort.. 

Ska nog också köpa digitala.. Dem känns säkrare på något vis.. 

Jag fick min ägglossning om det stämmer exakt 7 dagar efter avslutad kur.. Och hade rejäl värk mellan ÄL och mensen.. 

Jag förstår, jag håller med. En otrolig bergochdalbana?

Vi slutade skydda oss i januari. Men precis i samband med det spårade min cykel ut totalt, fick spottings hela tiden, utebliven mens, kort mens. Inte alls som jag haft tidigare så jag har inte alls kunnat följa min cykel för att veta när ägglossningen kan inträffa förrän senaste två månaderna Då jag började med Provera för att få igång mensen. 

Brukar din mens vara kort? Förstår att det är stressande också. Fick du ett pluss i juni som sedan försvann eller hur fungerar det? 
    Körde du enkeldos Letrozol den här månaden? Jag tänker att jag iallafall vill prova mig på dubbeldos för det har jag aldrig gjort.. 

Svar på tråden Letrozol och ägglossning