Studentpappa skrev 2023-05-16 21:56:58 följande:
Att någon är stabbig är inte likställt med stor muskelmassa.
Sen undantag finns alltid men de är också just det. Växer du och bygger muskler trots ett underskott är du rätt unik.
Det jag vänder mig emot är att ge råd som är direkt felaktiga, som att säga att gym är dåligt och att man ska satsa på kondition som lösning (inte du som skrev det). Trivs dottern på gymmet ska hon givetvis gå dit det är ju det viktigaste.
Jag har cykling som min största hobby och det finns många män som tillbringar åtskilliga timmar per vecka i sadeln med en rejäl tempomage oavsett sitt cyklande, något däremot många cyklister saknar är muskler från gymmet. Vikten styr man med kosten inte ett par timmars träning per vecka.
Det är naturligtvis bäst med både muskler och bra kondition. Men att styrketräning isig skulle ge viktnedgång är en väl spridd myt. Jag har läst mycket kring den forskning som finns och det som ger mest viktnedgång är träning med högre puls. Tex lät man en grupp överviktiga träna 1h fyra gånger i veckan, en grupp fick promenera, en grupp fick cykla, en grupp fick simma. Cyklisterna gick ner flera kilo, promenerarna något kilo och simmarna gick upp i vikt.
Att dina manliga cykelvänner får mage av cyklandet beror antagligen på stress. Kortisol som man bildar mycket av vid stress dirigerar fett till magen. Där vill kroppen ha fett vid stress eftersom det är lätttillgöngligt. Stress betyder för kroppen fara, livet är väldigt farligt, akut. Då skall man inte lägga energi på att bygga muskler utan hellre ha en lätttillgönglig fettdepå på magen. Om dina cykelvänner stressar som dårar med jobb och familj på veckorna och sen cyklar som tokar på helgen, ja då kan ju kroppen lätt uppfatta signalerna att det är riktigt illa, typ krig eller tigrar överallt. De skulle antagligen börja på yoga, då tränar man mycket Core och slappnar av.