TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-17 08:35:13 följande:
Det är naturligtvis bäst med både muskler och bra kondition. Men att styrketräning isig skulle ge viktnedgång är en väl spridd myt. Jag har läst mycket kring den forskning som finns och det som ger mest viktnedgång är träning med högre puls. Tex lät man en grupp överviktiga träna 1h fyra gånger i veckan, en grupp fick promenera, en grupp fick cykla, en grupp fick simma. Cyklisterna gick ner flera kilo, promenerarna något kilo och simmarna gick upp i vikt.
Att dina manliga cykelvänner får mage av cyklandet beror antagligen på stress. Kortisol som man bildar mycket av vid stress dirigerar fett till magen. Där vill kroppen ha fett vid stress eftersom det är lätttillgöngligt. Stress betyder för kroppen fara, livet är väldigt farligt, akut. Då skall man inte lägga energi på att bygga muskler utan hellre ha en lätttillgönglig fettdepå på magen. Om dina cykelvänner stressar som dårar med jobb och familj på veckorna och sen cyklar som tokar på helgen, ja då kan ju kroppen lätt uppfatta signalerna att det är riktigt illa, typ krig eller tigrar överallt. De skulle antagligen börja på yoga, då tränar man mycket Core och slappnar av.
Nja, det beror på att de äter för mycket och att träning inte är lösningen på att hålla vikten. Sen visst kan stress addera, men kosten avgör hur du ser ut viktmässigt tillsammans med gener.
Jag påstod väl aldrig att styrketräning skulle ge viktnedgång? Kaloriunderskott ger viktnedgång, styrketräning bygger muskler och motverkar att du förlorar muskler under din viktnedgång eller i livet i övrigt. Jag håller med dig att göra både och är bäst, både konditionsträna och gymma.