• Junibarn

Överviktig dotter

Min dotter fyller 17 i år och lider så av sin övervikt. Vi har varit på vårdcentralen och kollat att alla värden är bra och allt var ok. Hon har gått upp mycket senaste 2 åren och väger nu över 80 kg till sina 168 cm. Hon tränar 4-5 dagar i veckan och har ätit enligt vikt väktarna sedan 2 månader. 

MEN helt utan resultat. Hon är helt knäck, gråter och börjar dra sig undan sociala sammanhang. 

Jag är inte mycket för quick fix men skulle vilja hjälpa henne så något ?hände på vågen? så hon fick en kick att fortsätta och hålla i. 

Har själv aldrig bantat i hela mitt liv och kan inget om detta. Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Överviktig dotter
  • Fjäril kär
    Junibarn skrev 2023-05-16 19:56:25 följande:

Jag försöker varje dag få henne att älska sig själv just så som hon är. Vi pratar mycket kring det. 

Men hon VILL inte väga som hon gör och Hon trivs inte med sin själv så jag vill såklart stötta henne till en något lägre vikt. 

Jag tänkte också det att något måste hon ätit som hon inte tagit med i vikt appen? hon påstår att hon inte gjort det men vad vet jag?. 

Nu vet jag inte vilken app hon använder men det kan ju vara så att hon har en felaktig/skev syn på vad hon faktiskt äter? Dvs att hon tror att hon äter korrekt men att hon kanske faktiskt tar för stor portion, för mycket sås, tar mer protein än beräknat etc etc.. 
    En dietist skulle vara bra bra för att få hjälp med att förstå hur kalorier fungerar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Junibarn skrev 2023-05-16 20:02:57 följande:

Hon äter inga preventivmedel. Hon har tränat regelbundet sen ca 1 år och är väldigt stark. Men kanske inte 100% fokus på att träna för viktnedgång?. Bör hon kanske lägga om och fokusera på mer jobba/gå/kondition? 

Det är bra att hon tränat och har starka muskler.  Om hon byter ut hälften av styrketräningen mot kondition kommer hon garanterat gå ner i vikt. Testa cykling, långa sträckor och lite löpning med intervall. 
  • Junibarn

Jag t r o r inte att hon döljer nåt för mig och hon för dagbok på det hon äter men hon är 16 år och såklart ser jag inte allt men hon är väldigt öppen mot mig.. Allt detta med vikten känns så känsligt och jag tassar på tå för att inte säga fel eller trigga nåt. Men märkt att hon ibland tar lite väl mycket av kolhydraterna till maten och det tog jag upp nu ikväll som en tänkbar orsak. 

Annars den mat dagbok jag sett har i mina ögon sett väldigt bra ut. Ingen läsk, godis och sånt förutom när hon varit på nån fest. 

om man har en sån festar kväll pajar det hela månadens bra ätande? Kanske ställer dumma frågor men själv är jag 43 och har aldrig tänkt på dieter/kalorier och bantning 

• Fjäril kär
    Junibarn skrev 2023-05-16 20:02:57 följande:

Hon äter inga preventivmedel. Hon har tränat regelbundet sen ca 1 år och är väldigt stark. Men kanske inte 100% fokus på att träna för viktnedgång?. Bör hon kanske lägga om och fokusera på mer jobba/gå/kondition? 

Muskler väger mer än fett och det är därför idrottare får felaktigt  BMI bland annat. 
    Träning är bra men även den måste ju anpassas till ändamålet.  Gå på gym och lyfta vikter av olika slag tex är ju kanske inte bästa sättet att gå ner i vikt på. Satsa mer på motion och kondition. 
  • Anonym
    Junibarn skrev 2023-05-16 20:07:53 följande:

Jag t r o r inte att hon döljer nåt för mig och hon för dagbok på det hon äter men hon är 16 år och såklart ser jag inte allt men hon är väldigt öppen mot mig.. Allt detta med vikten känns så känsligt och jag tassar på tå för att inte säga fel eller trigga nåt. Men märkt att hon ibland tar lite väl mycket av kolhydraterna till maten och det tog jag upp nu ikväll som en tänkbar orsak. 

Annars den mat dagbok jag sett har i mina ögon sett väldigt bra ut. Ingen läsk, godis och sånt förutom när hon varit på nån fest. 

om man har en sån festar kväll pajar det hela månadens bra ätande? Kanske ställer dumma frågor men själv är jag 43 och har aldrig tänkt på dieter/kalorier och bantning 

Självklart ska du vara hennes stöd och hon behöver gå ner i vikt.
    Försök att se det långsiktigt, Att hon ska lägga om kosten (inte gå på diet)
    Jag reagerar dock på att du tar upp med henne vad du ser att hon äter och tar upp det.
    Jag förstår att du menar väl men jag tror inte det är rätt metod. 
    Prata om kost på ett generellt plan, gå inte in och peta i vad du ser att hon äter.
    Livet innehåller även enstaka festkvällar, så nej det pajar inte. Hon ska varken äta för mycket eller späka sig, hon måste hitta balansen. 
  • Anonym

Tänk också på att träna lagom. Det är inte så att det är bättre ju mer man tränar. Mycket och hård träning stressar kroppen.
    Lagom är bäst. 

• Studentpappa

Gym är hur bra som helst att träna även vid viktnedgång, går hon inte på steroider kommer inte musklerna flygande bara för att hon lyfter lite. 

Har ni besökt ett gym någon gång och sett en grov tjej som bara råkade bli det bara för att hon gymmat lite senaste året?

Ha tålamod två månader är ingen tid i sammanhanget. Ta hjälp av en dietist om ni inte ordnar det själv, det finns även möjlighet att själv skriva in sig på samtalsterapi via vägen in till bup, vi gjorde det med äldsta dottern och fick relativt fort en kontakt på vc. Innan din dotter är 18 gäller väl bup antar jag? Behöver ju iofs inte gälla i alla regioner.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

En text som passar bra.

Muskelmassa och förbränning
    Många hoppar över muskelbyggande träning för att de tror att man inte kan kombinera det med viktminskning. Men styrketräning är ett sätt att garantera att viktminskningen i största möjliga mån kommer från förbränning av fett och inte muskler. När man går ned i vikt och ligger på ett kaloriunderskott bryts nämligen även muskelmassan ned om man inte underhåller den med styrketräning. Konditionsträning ger förvisso en högre förbränning under själva passet, men efterförbränningen är betydligt större vid styrketräning. Energiförbrukningen kan vara förhöjd i så mycket som ett dygn efter styrketräningen, bland annat eftersom det är energikrävande för kroppen att bygga upp ny muskelvävnad. Till på köpet bränner underhållet av muskler mer energi än underhållet av fett. Detta innebär att styrketräning och en ökad muskelmassa höjer den totala förbränningen även de dagar man inte tränar.

Tung styrketräning
    Många, framför allt kvinnor, undviker tung styrketräning av rädsla för att få för stora muskler. Detta är dock inget som sker över en natt utan kräver intensivt slit på gymmet i flera år. Dessutom har kvinnor svårt att bygga stora muskler på grund av låga testosteronnivåer. Däremot blir man snabbt starkare och får mer vältonade muskler med tung styrketräning. Andra fördelar är ökad uthållighet, insulinkänslighet, bentäthet, balans och rörlighet. De flesta upplever också förbättrad psykisk hälsa och färre problem med till exempel rygg- och axelsmärtor till följd av ett stillasittande arbete. I början är det viktigt att använda lätta vikter för att vänja kroppen vid övningarna, men ganska snart kan man öka motståndet till mer utmanande nivåer. Det är viktigt att fortsätta utmana sig själv med allt tyngre vikter efterhand som man blir starkare. Med för lätta vikter får man inte samma effekt i form av fettförbränning och muskelstyrka och det är stor risk att man investerar mycket tid och energi utan att få några större resultat. En vikt som man inte orkar lyfta mer än åtta gånger brukar vara lagom.

Ride it like you stole it
  • Lynx123

Jag är ingen expert men det låter som att något hamnat på sniskan. Skulle rekommendera att din dotter fick komma till dietist och träningsexpert, men också att hon fick prata med någon generellt. Tänker att hon inte har ett tillräckligt kaloriunderskott och/eller inte tränar progressivt - men det är upp till sakkunniga att avgöra. Hon kommer fixa det om hon vill men det krävs både tålamod och expertis eftersom det i grunden handlar om livsstilsförändringar. Lycka till.

• TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2023-05-16 20:37:04 följande:

Gym är hur bra som helst att träna även vid viktnedgång, går hon inte på steroider kommer inte musklerna flygande bara för att hon lyfter lite. 

Har ni besökt ett gym någon gång och sett en grov tjej som bara råkade bli det bara för att hon gymmat lite senaste året?

Ha tålamod två månader är ingen tid i sammanhanget. Ta hjälp av en dietist om ni inte ordnar det själv, det finns även möjlighet att själv skriva in sig på samtalsterapi via vägen in till bup, vi gjorde det med äldsta dottern och fick relativt fort en kontakt på vc. Innan din dotter är 18 gäller väl bup antar jag? Behöver ju iofs inte gälla i alla regioner.

TS beskriver ju sin dotters kroppsbuyggnad som lite av  grova typen , det finns visst kvinnor som har det och lätt bygger muskler. Jag tex bygger lätt muskler, behöver knappt träna något, för att få synliga muskler. Men har jättesvårt för att gå ner i vikt. 
Svar på tråden Överviktig dotter