• Junibarn

Överviktig dotter

Min dotter fyller 17 i år och lider så av sin övervikt. Vi har varit på vårdcentralen och kollat att alla värden är bra och allt var ok. Hon har gått upp mycket senaste 2 åren och väger nu över 80 kg till sina 168 cm. Hon tränar 4-5 dagar i veckan och har ätit enligt vikt väktarna sedan 2 månader. 

MEN helt utan resultat. Hon är helt knäck, gråter och börjar dra sig undan sociala sammanhang. 

Jag är inte mycket för quick fix men skulle vilja hjälpa henne så något ?hände på vågen? så hon fick en kick att fortsätta och hålla i. 

Har själv aldrig bantat i hela mitt liv och kan inget om detta. Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Överviktig dotter
  • Anonym (J)

Är det något jag önskat mig när jag ser tillbaka är att känna att jag dög. Inte var fel, inte mindre värd pga övervikt och i själva verket bara marginellt överviktig.

• Anonym

Hon har inte gått på viktväktarnas diet i 2 månader om hon inte gått ner i vikt.
    Det är det första du måste inse.
    Hon är så pass gammal nu att detta måste drivas av hennes egen motivation.
    Be vårdcentralen att ni får komma till en dietist. Förmodligen behöver flickan även någon slags samtalsstöd. Det brukar finnas en anledning till att äta för mycket.
    Det finns inga genvägar till en sund vikt.

• Anonym (Nja)

Hon smygäter väl eller missköter sig på annat sätt. Kosten är iaf viktigast.

• Anonym

Du kan vara ett stöd, men du ska inte vara drivande i hennes viktnedgång. Försök inte stressa fram en snabb viktnedgång, det kommer inget positivt av det.
    Rensa hemmet från godis, glass och kakor så det inte går att förse sig i vardagen. (En liten godisbit på lördagen är tillåtet) 

• Spucks

Har hon tränat redan innan, eller började hon med det samtidig som viktväkterna? Om hon inte tränade innan och tränar (bland annat) styrketräning nu, då kan det helt enkelt vara så att hon ökade muskelmassa. Då gick hon ändå ner i fett, men inte i vikt.
    Eller s
    å fuskar hon.

Men jag h
    åller med att hon ska söka stöd - kanske inte just för viktnedgången, utan för sitt mående och för att få reda på varför hon gick upp.

• Junibarn

Jag försöker varje dag få henne att älska sig själv just så som hon är. Vi pratar mycket kring det. 

Men hon VILL inte väga som hon gör och Hon trivs inte med sin själv så jag vill såklart stötta henne till en något lägre vikt. 

Jag tänkte också det att något måste hon ätit som hon inte tagit med i vikt appen? hon påstår att hon inte gjort det men vad vet jag?. 

• Junibarn

Ja letat lite efter samtalskontakt. Får kanske se om kuratorn på skolan kan hjälpa till. 

Hennes pappa och faster har samma typ av grova kroppsbyggnad, är liksom lite mer bastanta. 

• Fjäril kär

Preventivmedel kan vara en bov. P-piller tex kan göra att man ökar i vikt samt har svårt att gå ner. 

Att träna för mycket kan ge stillastående vikt om man bara bygger muskler. Tränar hon på rätt sätt med fokus på att gå ner i vikt? 

Hur mycket är övervikten?

Hur äter hon? Vad äter hon? Ser du allt hon äter? Att inte gå ner i vikt kan ju vara så enkelt att hon fuskar och äter för stora portioner, småäter mellan måltiderna, äter godis, dricker läsk... 

• Anonym

Det är bättre att hon lär sig en sund kosthållning än går på viktväktarnas diet. Att hon lär sig hur hon ska äta för att må bra och inte vara överviktig. 

• Junibarn

Hon äter inga preventivmedel. Hon har tränat regelbundet sen ca 1 år och är väldigt stark. Men kanske inte 100% fokus på att träna för viktnedgång?. Bör hon kanske lägga om och fokusera på mer jobba/gå/kondition? 

Svar på tråden Överviktig dotter