• Anonym

Överviktig dotter

Hon har inte gått på viktväktarnas diet i 2 månader om hon inte gått ner i vikt.
    Det är det första du måste inse.
    Hon är så pass gammal nu att detta måste drivas av hennes egen motivation.
    Be vårdcentralen att ni får komma till en dietist. Förmodligen behöver flickan även någon slags samtalsstöd. Det brukar finnas en anledning till att äta för mycket.
    Det finns inga genvägar till en sund vikt.

• Anonym

Du kan vara ett stöd, men du ska inte vara drivande i hennes viktnedgång. Försök inte stressa fram en snabb viktnedgång, det kommer inget positivt av det.
    Rensa hemmet från godis, glass och kakor så det inte går att förse sig i vardagen. (En liten godisbit på lördagen är tillåtet) 

• Anonym

Det är bättre att hon lär sig en sund kosthållning än går på viktväktarnas diet. Att hon lär sig hur hon ska äta för att må bra och inte vara överviktig. 

• Anonym
    Junibarn skrev 2023-05-16 20:07:53 följande:

Jag t r o r inte att hon döljer nåt för mig och hon för dagbok på det hon äter men hon är 16 år och såklart ser jag inte allt men hon är väldigt öppen mot mig.. Allt detta med vikten känns så känsligt och jag tassar på tå för att inte säga fel eller trigga nåt. Men märkt att hon ibland tar lite väl mycket av kolhydraterna till maten och det tog jag upp nu ikväll som en tänkbar orsak. 

Annars den mat dagbok jag sett har i mina ögon sett väldigt bra ut. Ingen läsk, godis och sånt förutom när hon varit på nån fest. 

om man har en sån festar kväll pajar det hela månadens bra ätande? Kanske ställer dumma frågor men själv är jag 43 och har aldrig tänkt på dieter/kalorier och bantning 

Självklart ska du vara hennes stöd och hon behöver gå ner i vikt.
    Försök att se det långsiktigt, Att hon ska lägga om kosten (inte gå på diet)
    Jag reagerar dock på att du tar upp med henne vad du ser att hon äter och tar upp det.
    Jag förstår att du menar väl men jag tror inte det är rätt metod. 
    Prata om kost på ett generellt plan, gå inte in och peta i vad du ser att hon äter.
    Livet innehåller även enstaka festkvällar, så nej det pajar inte. Hon ska varken äta för mycket eller späka sig, hon måste hitta balansen. 
  • Anonym

Tänk också på att träna lagom. Det är inte så att det är bättre ju mer man tränar. Mycket och hård träning stressar kroppen.
    Lagom är bäst. 

Svar på tråden Överviktig dotter