Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Överviktig dotter

Preventivmedel kan vara en bov. P-piller tex kan göra att man ökar i vikt samt har svårt att gå ner. 

Att träna för mycket kan ge stillastående vikt om man bara bygger muskler. Tränar hon på rätt sätt med fokus på att gå ner i vikt? 

Hur mycket är övervikten?

Hur äter hon? Vad äter hon? Ser du allt hon äter? Att inte gå ner i vikt kan ju vara så enkelt att hon fuskar och äter för stora portioner, småäter mellan måltiderna, äter godis, dricker läsk... 

• Fjäril kär
    Junibarn skrev 2023-05-16 19:56:25 följande:

Jag försöker varje dag få henne att älska sig själv just så som hon är. Vi pratar mycket kring det. 

Men hon VILL inte väga som hon gör och Hon trivs inte med sin själv så jag vill såklart stötta henne till en något lägre vikt. 

Jag tänkte också det att något måste hon ätit som hon inte tagit med i vikt appen? hon påstår att hon inte gjort det men vad vet jag?. 

Nu vet jag inte vilken app hon använder men det kan ju vara så att hon har en felaktig/skev syn på vad hon faktiskt äter? Dvs att hon tror att hon äter korrekt men att hon kanske faktiskt tar för stor portion, för mycket sås, tar mer protein än beräknat etc etc.. 
    En dietist skulle vara bra bra för att få hjälp med att förstå hur kalorier fungerar. 
  • Fjäril kär
    Junibarn skrev 2023-05-16 20:02:57 följande:

Hon äter inga preventivmedel. Hon har tränat regelbundet sen ca 1 år och är väldigt stark. Men kanske inte 100% fokus på att träna för viktnedgång?. Bör hon kanske lägga om och fokusera på mer jobba/gå/kondition? 

Muskler väger mer än fett och det är därför idrottare får felaktigt  BMI bland annat. 
    Träning är bra men även den måste ju anpassas till ändamålet.  Gå på gym och lyfta vikter av olika slag tex är ju kanske inte bästa sättet att gå ner i vikt på. Satsa mer på motion och kondition. 
Svar på tråden Överviktig dotter