• Junibarn

Överviktig dotter

Min dotter fyller 17 i år och lider så av sin övervikt. Vi har varit på vårdcentralen och kollat att alla värden är bra och allt var ok. Hon har gått upp mycket senaste 2 åren och väger nu över 80 kg till sina 168 cm. Hon tränar 4-5 dagar i veckan och har ätit enligt vikt väktarna sedan 2 månader. 

MEN helt utan resultat. Hon är helt knäck, gråter och börjar dra sig undan sociala sammanhang. 

Jag är inte mycket för quick fix men skulle vilja hjälpa henne så något ?hände på vågen? så hon fick en kick att fortsätta och hålla i. 

Har själv aldrig bantat i hela mitt liv och kan inget om detta. Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Överviktig dotter
  • Junibarn

Jag försöker varje dag få henne att älska sig själv just så som hon är. Vi pratar mycket kring det. 

Men hon VILL inte väga som hon gör och Hon trivs inte med sin själv så jag vill såklart stötta henne till en något lägre vikt. 

Jag tänkte också det att något måste hon ätit som hon inte tagit med i vikt appen? hon påstår att hon inte gjort det men vad vet jag?. 

• Junibarn

Ja letat lite efter samtalskontakt. Får kanske se om kuratorn på skolan kan hjälpa till. 

Hennes pappa och faster har samma typ av grova kroppsbyggnad, är liksom lite mer bastanta. 

• Junibarn

Hon äter inga preventivmedel. Hon har tränat regelbundet sen ca 1 år och är väldigt stark. Men kanske inte 100% fokus på att träna för viktnedgång?. Bör hon kanske lägga om och fokusera på mer jobba/gå/kondition? 

• Junibarn

Jag t r o r inte att hon döljer nåt för mig och hon för dagbok på det hon äter men hon är 16 år och såklart ser jag inte allt men hon är väldigt öppen mot mig.. Allt detta med vikten känns så känsligt och jag tassar på tå för att inte säga fel eller trigga nåt. Men märkt att hon ibland tar lite väl mycket av kolhydraterna till maten och det tog jag upp nu ikväll som en tänkbar orsak. 

Annars den mat dagbok jag sett har i mina ögon sett väldigt bra ut. Ingen läsk, godis och sånt förutom när hon varit på nån fest. 

om man har en sån festar kväll pajar det hela månadens bra ätande? Kanske ställer dumma frågor men själv är jag 43 och har aldrig tänkt på dieter/kalorier och bantning 

Svar på tråden Överviktig dotter