• Carol123

Letrozol 2023

Hej! Undrar om det finns några som vill följas åt. Har precis börjat med min första kur Letrozol. Har pco och ett barn sen innan som blev till på 12:e kuren pergotime. Finns det några där ute med erfarenheter av Letrozol? 

• Svar på tråden Letrozol 2023
  • Carol123

Nu har jag varit på vu, hade en äggblåsa på 25mm som troligen ska släppa idag men senast imorgon. Hon sa att de oftast släpper vid 25 mm med Letrozo. Sen ska jag ta blodprov på onsdag till veckan.

Hur går det för dig Ellika?

• Ellika123

Vad bra att du inte avbokade tiden för vul för nu fick du ju som bekräftat att ett ägg mognat till riktigt fin storlek och att det borde släppa när som helst. Stort grattis för det ju! Håller tummarna för dig att blodprovet bekräftar att ägglossning skett, du får gärna hålla mig/andra som kanske läser uppdaterade, alltid kul att följa varandras process.

Jag fick svar av läkaren att alla regioner gör olika och att eftersom risken att flera äggblåsor mognar är så liten med letrozol, så har min region beslutat att de inte kör med vul vid stimulering av Letrozol, utan att man bara använder blodprov för att se om ägglossning skett eller inte. Märkligt om du frågar mig, för blodprov måste ju tas nästan exakt en vecka efter ägglossning skett för att det ska vara rättvisande, och utan vul är det ju omöjligt att veta om ägglossning skett över huvud taget och ännu mer omöjligt att veta när en vecka efter ägglossning är. Vilket i sig gör det oerhört svårt att veta exakt när man ska ta blodprovet för att det ska vara rättvisande.. Men men, är reglerna så i min region så är det väl bara att finna sig i det. Ska dock fråga om det finns möjlighet att få göra vul ändå, om vi inte hinner göra det den här cykeln och vi inte lyckas bli gravida, så är det ju bra att veta inför kommande cykel/cykler.

Testar du någonting med ägglossningstester/LH-tester? Eller kör du på vul, blodprov och kroppens egna signaler?

Det är vårt första barn, jag är 29 och min sambo 32. Jag har ätit minipiller sedan jag var 16 och inte haft en enda mensblödning under alla dessa år med minipiller, förutom några enstaka spottings. Så det var först nu när vi började göra oss redo att försöka som jag upptäckte att min menscykel är som den är och vi insåg att det kan sätta käppar i hjulet för oss att bli gravida. 

Hur gamla är ni och hur förstod du att du hade pco? Och hur mår du med Letrozol?

• Carol123

Ja det va bra att du peppade mig att gå iväg. Jag har inte testat med ägglossningstest eftersom det var så svårt för mig att tyda dem förra gången när jag försökte bli gravid + att det stressar mig och mina tankar. Jag vill inte bli som jag var då (i min egen bubbla) kändes som det var på liv och död. Märker av att jag har samma tendens till de tankar som jag hade då ibland men försöker dämpa dem och ta det lilla lugna och försöka njuta av den här tiden istället och hålla hoppet uppe. Lätt å säga när man är på första kuren, får se hur jag blir efter 6:e (Om jag inte blir gravid innan). Så jag går på vul, hade jag inte kommit iväg idag så hade jag nog trott att jag redan haft ägglossning då jag redan på dag 11 hade väldig smärta/ömhet i nedre delen av magen. ömheten håller fortfarande i sig men har idag känt av lite mer där det ska ( höger sida där äggblåsan är). vi blev beordrade att få till det idag, Tor samt lördag. Onsdag är det blodprov. 

Hur länge har du varit utan minipiller nu? Du kanske redan har skrivit det så förlåt om jag dubbelfrågar. 

Jag fick reda på att jag har pco när jag sökte till kvinnokliniken då min barnmorska på ungdomsmot tyckte att jag skulle göra det pga mina glesa menstruationer. Fick dock ingen info mer än att jag skulle söka hjälp när jag ville blir gravid. Efter det fick jag bättre info när jag försökt få första barnet. Då fick jag se på vul det clasiska pärlbandet. Sen har jag alltid haft problem med akne, har dock en normal vikt. 

Jag är 39 (fyllda igår :) ) och min nya partner är 37 och det är vårt första gemensamma som vi försöker få till. Var fast besluten att inte ha några fler barn både han och jag men allt känns så rätt och vi är upp över öronen förälskade så någon stans på vägen fick vi längtan. Jag skulle också vilja känna hur det känns när allt är som det ska. Min förra relation var allt utom bra! Fick inte njuta alls av tiden som gravid eller småbarnsmor. 

Av Letrozol mår jag faktiskt inte så bra, lätt illamåend, akne och gråtmild/irriterad. Är dock tacksam över att det verkar fungera. Hur mår du? 

Tycker som du, det borde va jättesvårt att få blodprovet på rätt dag.Men som du skriver så är det kanske som det är och ingen anledning att tänka så mycket på det och hoppas på att blodprovet visar på ägglossning.Hur har testen funkat för dig? Tempar du?

oj blev långt detta, sorry men hade lätt kunnat skriva ett par rader till ;)

• Carol123

Hej igen! Hur går det för dig Ellika? Har du fått nått utslag på stickorna? 

• Ellika123

Hej igen Carol, ber om ursäkt för avsaknaden av svar, efter påskledigheten har det varit full rulle med jobb och vardagsliv. Men jag har tänkt på dig och undrat hur det går för dig och hur du mår i allt detta (hur konstigt det kanske än kan låta eftersom vi är främlingar, men jag hoppas och du tror du förstår hur jag menar, från mitt perspektiv är det i varje fall skönt att ha någon att bolla detta med bortsett från min sambo).

Jag kan förstå vad du menar med testerna och stressen. Och som jag förstått det så provade du ägglossningsstimulerande behandling i 12 kurer innan ditt första barn kom till världen. Vilket jag som kvinna  som har stor längtan efter att bli gravid och få barn, kan förstå är mycket påfrestande både mentalt och fysiskt. Så det i kombination att vara i en relation med en person som inte verkar ha givit dig den stöttning som du förtjänar och behöver som gravid och nybliven mamma, det låter inte alls bra. Jag är ledsen för din skull att du behövde gå igenom en sådan relation, samtidigt som jag (tyvärr) kan relatera. Detta eftersom jag själv levde i en relation i 8 år med en man som inte behandlade mig bra varken psykiskt eller fysiskt. Där och då ville jag ändå ha barn med honom (i efterhand är det lätt att säga till mig själv ?hur fasen kunde jag vilja det??, men där och då tänkte jag helt annorlunda). Idag är jag också tillsammans med en oerhört fin karl sedan 3 år tillbaka. Väldigt tacksam över att det är vi och att det är vi som vill ha barn tillsammans. Eftersom jag vet hur stor skillnad det gör att leva med en partner som är bra, blir jag väldigt glad för din skull att du också träffat en man som är bra för dig och behandlar dig väl.

Stort grattis i efterskott också! 

Jag hoppas att blodprovet på onsdag visar att ägglossning skett och så håller jag alla tummar och tår att ni lyckats få till en befruktning nu under denna cykel och att allt går vägen. När förväntar du dig din nästa mens? Och hur tänker du kring att ta graviditetstest? Tänker du ta tidigt test eller vänta in mensen och se om den kommer eller om den är sen och testa då?

Jag slutade med minipiller i slutet av augusti, så det är inte så länge sedan. Därefter fick jag bara två mensblödningar, typ varannan månad och därefter blev det inget på två månader i rad och då sökte jag hjälp. Fick då komma på vul, göra hormonbristen och sambon gjorde spermaprov och eftersom allt såg bra ut fick vi ordinerat Letrozol.

Tråkigt att du inte mår så bra av Letrozol.. tyvärr verkar det ju vara väldigt vanligt och jag är inte ett undantag, även om jag inte skulle säga att jag mått överdrivet dåligt. Utöver de symtom av Letrozol som vi pratat om tidigare så är har jag haft några dagar med lätt illamående, sömnproblem (flera nätter då jag vaknat vid 01 och sen inte kunnat somna om) och riktigt ordentlig huvudvärk några dagar.

Jag fick positivt lh-test (både rfsu och clear blue) i förrgår 13/4, testade kl 16 och kl 22. Testade mig igen kl 15 igår och då var de negativa igen. Så även om det är omöjligt att veta om det faktiskt blev en ägglossning, så är det ju en indikation på att kroppen förberedde sig på ägglossning och om ägglossning skedde, så skedde den mellan kl 22 13/4 och kl 15 14/4. Vi fick till det den 12/4, 13/4 och 14/4, så det är bara att hoppas på det bästa. Mailade min läkare idag och frågade om hon bedömde att jag ska ta blodprovet på fredag 21/4 (en vecka efter potentiell ägglossning utifrån lh-testerna) eller på måndag 24/4, får se vad hon svarar och vad blodprovet visar  

• Ellika123

Missade att svara på frågan om jag tempar, och nej det gör jag inte. Jag är också lite rädd för att lägga till fler ?kontrollgrejer? utöver det jag redan gör idag. Men om det inte funkar denna cykel så kommer jag eventuellt att börja tempa, eftersom det är ett bra sätt i kombination med lh-stickor att själv se om ägglossning faktiskt sker eller inte.

Tempar du?

• Carol123

Hej! 

förstår hur du känner, har också tänkt på hur det går för dig. Känns bra att ha dig att prata med utöver min partner och som är i liknande situation. Ledsen för att du kan relatera till tidigare relationer men det positiva är att vi då kan förstå varandra bättre. Jag fattade till slut att jag inte borde skaffa barn med den killen men jag va rädd för att jag inte kunde få barn, kändes nästan som att jag va i nån slags psykos. Gu så glad jag blev nu när du svarade :). 

Va underbart att du fick utslag på stickorna och att ni också kunde få till det, ellerhur är det spännande! Jag har hört att det kan ta ett tag för kroppen att komma igång efter p-piller och minipiller, så din kropp behövde kanske bara en skjuts, en boost som du skrev! 

nu får vi se vad våra prover säger till veckan eller nästa måndag. Kul att vi är ganska lika i tid :). 

Jag tempar inte heller men jag har tänkt som dig att jag kör nästa, är lite för nyfiken för att hålla mig men tror samtidigt att jag bara blir fanatisk och analyserande (mer än vad jag redan är). 

något mer som jag tänkt på till nästa gång är att använda menskopp efter sex för att hålla kvar de små rackarna så bra som möjligt. Vet inte om det hjälper men en barnmorska skrev att det inte finns någon forskning på det men att det samtidigt inte kan skada om man följer instruktionerna och inte har inne den för länge. 

Vad det gäller gravtest så pendlar jag fram å tillbaka hur jag ska göra. den sista kuren då sonen kom till så väntade jag till några dagar efter bim då jag var så trött på att bli besviken. Men samtidigt så är det ju som det är och lyckan/besvikelsen kommer ju tids nog ändå. Jag har beräknad BIM den 26/4 tror jag och till helgen ska vi till Göteborg och gå på Koka där halva grejen är att dricka deras vinmeny till maten. Sååå kanske borde ta ett testa tidigt på lördag men känns ändå rätt tidigt. Ahhh va svårt jag vet inte! 

Hur tänker du göra? 

• Ellika123

Hej Carol!

Jag blev också väldigt glad när du svarade :) 
    Känns tryggt och fint på något vänster att bolla detta med dig.

Jag blev väldigt glad när jag fick utslag på stickorna. Samtidigt, eftersom jag förra cykeln också fick positivt utslag på lh-stickorna, så visade blodproven inte att jag hade haft ägglossning. Så oron är att det ska vara samma sak nu, att jag fått positiva lh-stickor men att ingen ägglossning skett.. Denna cykel är det dock lite annorlunda än den förra. Jag har svullna, ömma bröst, flytningar som är vita, tjocka, molande värk i nedre regionerna (främst höger sida) och illamående av och till. Dessa symptom hade jag inte förra cykeln. Så min förhoppning är att det innebär att jag faktiskt haft ägglossning denna cykel (och ännu bättre, att jag haft ägglossning och vi lyckats bli gravida, men så mycket vågar jag inte riktigt hoppas på).

Hur mår du nu? Har du några symptom som känns "avvikande" på ett positivt sätt, eller försöker du att inte tänka på det mer än vad jag misstänker att du redan gör?

Jättespännande att vi ligger rätt lika i tid! Jag fick besked från läkaren att jag ska ta blodprov både på fredag och måndag och få återkoppling när båda provsvaren kommit. Du får väldigt gärna säga till när du fått ditt provsvar, jag kommer då säga till direkt jag fått mitt :)

Angående tempningen så relaterar jag. Vill inte heller bli "fanatisk". Plus att det känns som att det krävs x antal cykler för att få till en rättmätig grund för att kunna göra en bra bedömning..

Angående menskopp så lät det som en bra idé ändå, skadar ju inte att prova tänker jag?

Åh jag relaterar angående testa tidigt eller inte.. Jag tror i dagsläget att jag kommer att avvakta och vänta in mensen, för att inte bli allt för besviken. Det kommer jag naturligtvis bli ändå om mensen kommer, men jag tror att om jag tar ett gravtest och det är negativt, det kommer ge mig falska förhoppningar och få mig att tänka "det kanske inte bara syns ännu". Därmed vil jag hellre vänta in den "slutgiltiga domen" (mensen) som ger ett konkret svar, eller bli positivt överraskad om den är sen och jag då tar ett gravtest som förhoppningsvis är positivt då. Så resonerar jag nu i varje fall, får se om jag har möjligheten att hålla mig borta från att testa om jag (hoppas hoppas) skulle få besked på provsvaren att de visar att ägglossning skett. Fortsättning följer tänker jag... :')

• Carol123

Men hade skrivit ett långt svar till dig men nu såg jag att det inte kommit med. 

så här kommer det igen men möjligen lite mer kortfattat 

Jag har en känsla av att vi båda haft ägglossning, jag har näst intill samma symtom som du och är nästan säker på att jag haft ägglossning. Det som är annorlunda från dina är att jag inte har ömma bröst utan bara bröstvårtor. De två senaste dagarna har jag varit trött och haft humörsvängningar. Den molande värken känner jag av lite svagt hela tiden nästan och ibland är den mer framträdande . 

analyserar mina symtom hela tiden så det är bara att jag har dig att prata med då jag känner mig tjatig om jag skulle säga allt jag tänker till min partner. 

det är svårt med symtom tycker jag eftersom det är så samma vid pms och graviditet. När jag gick på Pergotime innan jag fick sonen hade jag olika symtom varje månad och den månaden han kom till hade jag inget alls. 

Jag känner inte att det är negativt att jag har symtom nu för det är på nått sätt skönt att det känns att det händer nått och försöker intala mig att jag ska bli glad över om jag haft ägglossning vilket jag nästan är säker på att jag haft. 

vad bra att du får lämna prov två dagar, känns ju rätt när de inte gör vu. spännande! Jag lämnade mitt prov idag så hör av mig så fort jag fått svar. 

Följer ditt exempel gällande att testa. Har jag inte fått mensen innan torsdag till veckan så tar jag ett. Känns bättre att vänta för om mensen kommer så är det ju inte länge kvar till nästa kur Letrozol och nästa försök. Då kommer besvikelsen hålla i sig kortare tror jag. 
    och förhoppningsvis kan vi glädja oss åt att vi har haft ägglossning. Sen kan vi ju följas åt och testa att tempa, beställde hem en temp som ligger i postlådan och väntar på mig. (Om du vill såklart) 

Svar på tråden Letrozol 2023