• Carol123

Letrozol 2023

Hej! Undrar om det finns några som vill följas åt. Har precis börjat med min första kur Letrozol. Har pco och ett barn sen innan som blev till på 12:e kuren pergotime. Finns det några där ute med erfarenheter av Letrozol? 

• Svar på tråden Letrozol 2023
  • Carol123

Jag har tidigare gått till gynmottagning inom regionen och vet att det är lång väntan. Så den här gången vände jag mig till en privat mottagning som är ansluten till regionen och därmed har samma kostnad. Jag fick tid på bara några veckor. Efter det gjordes vul ett antal gånger för att se hur min menscykeln va eftersom det inte va länge sen jag slutade med preventivmedel och att jag nu blivit äldre och att då ägglossningen kan bli mer regelbunden. Men de kunde inte se att någon ägglossning var på g cd 35 och fick då provera för att få igång mensen. Min kille behövde även göra ett spermaprov. 

• Carol123

Hej! vad kul att du hänger på, känt mig lite ensam här när ingen svarar. Hur gick det din första kur? 

Jag är inne på min första och cd 13, har haft otroligt ont tor, fre och igår men idag verkar det som att det släppt lite men känner mig fortfarande lite öm. Eftersom det är påsk så har jag ett vul på tisdag vilket känns lite sent då jag tror att jag har eller har/haft ägglossning redan och vet inte om jag ska avboka det och vänta och se vad blodprovet säger, men det är samtidigt spännande å se vad det visar. Jag har inte använt ägglossningstest då jag hört att det kan va missvisande när man har pcos men funkar det för dig? 

• Carol123

Men nu såg ja ju att du svarat på första kuren, hade du också ont runt ägglossning? fick du ta blodprov för att se om ägglossningen skett? 

• Carol123

Ja berätta gärna vad han säger att anledningen är att de inte kollar med vul. Anledningen till att jag funderade på att hoppa över denna gång var att jag är ganska säker på att jag haft ägglossning. Men efter det du berättat så har jag tänkt om. Hade ont samma dagar i cykeln som dig, så min ägglossning kanske också sker senare än vad jag tror och du har rätt vad det gäller blodprovet. Tycker att du också borde få vul, trodde att alla som tar Letrozol fick det och att det näst intill va ett måste för att se vad det ger för resultat och att man inte släpper för många ägg. Jag har tidigare gått på pergotime (12 kurer) och de kollade vid varje kur med vul. 

Sen har jag pratat med min läkare om ovitrell och visar det inte på någon ägglossning så ska vi testa det nästa omgång. Har ni pratat nått om det? Tänkte på att du ändå har ägglossning av dig själv ibland och att det kanske bara inte släpper vissa gånger? 

Är det ditt första barn?

Skriver efter vul imorgon! 

• Carol123

Nu har jag varit på vu, hade en äggblåsa på 25mm som troligen ska släppa idag men senast imorgon. Hon sa att de oftast släpper vid 25 mm med Letrozo. Sen ska jag ta blodprov på onsdag till veckan.

Hur går det för dig Ellika?

• Carol123

Ja det va bra att du peppade mig att gå iväg. Jag har inte testat med ägglossningstest eftersom det var så svårt för mig att tyda dem förra gången när jag försökte bli gravid + att det stressar mig och mina tankar. Jag vill inte bli som jag var då (i min egen bubbla) kändes som det var på liv och död. Märker av att jag har samma tendens till de tankar som jag hade då ibland men försöker dämpa dem och ta det lilla lugna och försöka njuta av den här tiden istället och hålla hoppet uppe. Lätt å säga när man är på första kuren, får se hur jag blir efter 6:e (Om jag inte blir gravid innan). Så jag går på vul, hade jag inte kommit iväg idag så hade jag nog trott att jag redan haft ägglossning då jag redan på dag 11 hade väldig smärta/ömhet i nedre delen av magen. ömheten håller fortfarande i sig men har idag känt av lite mer där det ska ( höger sida där äggblåsan är). vi blev beordrade att få till det idag, Tor samt lördag. Onsdag är det blodprov. 

Hur länge har du varit utan minipiller nu? Du kanske redan har skrivit det så förlåt om jag dubbelfrågar. 

Jag fick reda på att jag har pco när jag sökte till kvinnokliniken då min barnmorska på ungdomsmot tyckte att jag skulle göra det pga mina glesa menstruationer. Fick dock ingen info mer än att jag skulle söka hjälp när jag ville blir gravid. Efter det fick jag bättre info när jag försökt få första barnet. Då fick jag se på vul det clasiska pärlbandet. Sen har jag alltid haft problem med akne, har dock en normal vikt. 

Jag är 39 (fyllda igår :) ) och min nya partner är 37 och det är vårt första gemensamma som vi försöker få till. Var fast besluten att inte ha några fler barn både han och jag men allt känns så rätt och vi är upp över öronen förälskade så någon stans på vägen fick vi längtan. Jag skulle också vilja känna hur det känns när allt är som det ska. Min förra relation var allt utom bra! Fick inte njuta alls av tiden som gravid eller småbarnsmor. 

Av Letrozol mår jag faktiskt inte så bra, lätt illamåend, akne och gråtmild/irriterad. Är dock tacksam över att det verkar fungera. Hur mår du? 

Tycker som du, det borde va jättesvårt att få blodprovet på rätt dag.Men som du skriver så är det kanske som det är och ingen anledning att tänka så mycket på det och hoppas på att blodprovet visar på ägglossning.Hur har testen funkat för dig? Tempar du?

oj blev långt detta, sorry men hade lätt kunnat skriva ett par rader till ;)

• Carol123

Hej igen! Hur går det för dig Ellika? Har du fått nått utslag på stickorna? 

Svar på tråden Letrozol 2023