• Carol123

Letrozol 2023

Hej! Undrar om det finns några som vill följas åt. Har precis börjat med min första kur Letrozol. Har pco och ett barn sen innan som blev till på 12:e kuren pergotime. Finns det några där ute med erfarenheter av Letrozol? 

• Svar på tråden Letrozol 2023
  • Anonym (Z)

Lite ot men jag har också pco och undrar vart man kan vända sig för att få letrozol och ev. ägglossnigsspruta utskrivet? Kan man gå till vårdcentralen? Eller är det gynmottagningen på sjukhuset? De har ju extrem kötid där. Eller måste man annars betala och gå privat, kan man i så fall göra det på ?distans? eller måste man åka fram och tillbaka till kliniken i en annan stad för massa kontroller? Många frågor men jag har funderat på att testa detta ett bra tag men inte kommit till skott för vet inte vart man ska vända sig för att få hjälp.

• Carol123

Jag har tidigare gått till gynmottagning inom regionen och vet att det är lång väntan. Så den här gången vände jag mig till en privat mottagning som är ansluten till regionen och därmed har samma kostnad. Jag fick tid på bara några veckor. Efter det gjordes vul ett antal gånger för att se hur min menscykeln va eftersom det inte va länge sen jag slutade med preventivmedel och att jag nu blivit äldre och att då ägglossningen kan bli mer regelbunden. Men de kunde inte se att någon ägglossning var på g cd 35 och fick då provera för att få igång mensen. Min kille behövde även göra ett spermaprov. 

• Ellika123
    Jag följer gärna! Jag påbörjade min andra omgång Letrozol 3/4 och åt dubbeldos i 5 dagar. Förra cykeln åt jag enkeldos och fick positivt ägglossningstest på cykeldag 19, så nu testar jag från och med cykeldag 8 ifall ägglossning skulle ske tidigare denna cykelGlad
  • Carol123

Hej! vad kul att du hänger på, känt mig lite ensam här när ingen svarar. Hur gick det din första kur? 

Jag är inne på min första och cd 13, har haft otroligt ont tor, fre och igår men idag verkar det som att det släppt lite men känner mig fortfarande lite öm. Eftersom det är påsk så har jag ett vul på tisdag vilket känns lite sent då jag tror att jag har eller har/haft ägglossning redan och vet inte om jag ska avboka det och vänta och se vad blodprovet säger, men det är samtidigt spännande å se vad det visar. Jag har inte använt ägglossningstest då jag hört att det kan va missvisande när man har pcos men funkar det för dig? 

• Carol123

Men nu såg ja ju att du svarat på första kuren, hade du också ont runt ägglossning? fick du ta blodprov för att se om ägglossningen skett? 

• Ellika123

Förstår känslan, jag har själv letat efter forum/trådar som denna som är aktuell för nu nu, dvs så att man kan följas åt i realtid. Så kul om vi och kanske fler kan följas åt i detta!

Min första kur så hade jag kraftigt ont i ena äggstocken, huvudvärk och illamående emellanåt, under cd 9-14. Trodde därmed att jag hade ägglossning kring cd 12-14, men ägglossningstest visade att jag mest troligt hade ägglossning vid cd 19. Blodprov visade dock inte 100%-ig påvisad ägglossning, progesteronvärdet var aningen lågt. Men min läkare sa att det var uppenbar aktivitet i äggstockarna, men eftersom jag inte får uppföljning via vul under stimuleringsbehandlingen så kan jag inte med 100% veta om jag haft ägglossning. Har mailat min läkare igår och frågat om det är någon anledning till att jag i min behandling inte får vul för att kolla om ägglossning skett. Kan skriva sen när läkaren svarat vad anledningen är.

Jag har inte pco utan ?bara? oregelbunden cykel, dvs jag har cykler med ägglossning och blödning, cykler med blödning utan ägglossning och cykler utan varken ägglossning eller blödning. Vid vul såg allt fint ut och alla prover på mig och min sambo likaså, så min ?diagnos? är oregelbunden cykel. Så jag har fått Letrozol för att ?boosta? kropp och öka möjligheten att dels få mer beräknelig ägglossning men även att faktiskt ägglossning ska ske.

Denna cykel är första cykeln som vi ska prova oskyddat, så vi håller tummarna att det går vägen men ställer även in oss på att det kan ta tid. 

• Ellika123

Spännande att du ska på vul på tisdag, håller tummarna för din skull att de kan se att ägglossning skett/är på g att ske. Jag tänker att det kanske ändå kan vara bra att göra vul på tisdag. Tänkte eftersom blodprovet måste tas en vecka efter ägglossning för att det ska vara rättvisande, och då blir det ju svårt att pricka av en vecka efter ägglossning om man inte gör vul. Eller hur tänker du/vad säger din läkare? Och bekostar du vul själv och det är av den anledningen till att du tänker att du kanske ska avboka tiden?

• Carol123

Ja berätta gärna vad han säger att anledningen är att de inte kollar med vul. Anledningen till att jag funderade på att hoppa över denna gång var att jag är ganska säker på att jag haft ägglossning. Men efter det du berättat så har jag tänkt om. Hade ont samma dagar i cykeln som dig, så min ägglossning kanske också sker senare än vad jag tror och du har rätt vad det gäller blodprovet. Tycker att du också borde få vul, trodde att alla som tar Letrozol fick det och att det näst intill va ett måste för att se vad det ger för resultat och att man inte släpper för många ägg. Jag har tidigare gått på pergotime (12 kurer) och de kollade vid varje kur med vul. 

Sen har jag pratat med min läkare om ovitrell och visar det inte på någon ägglossning så ska vi testa det nästa omgång. Har ni pratat nått om det? Tänkte på att du ändå har ägglossning av dig själv ibland och att det kanske bara inte släpper vissa gånger? 

Är det ditt första barn?

Skriver efter vul imorgon! 

Svar på tråden Letrozol 2023