• Carol123

Letrozol 2023

Hej! Undrar om det finns några som vill följas åt. Har precis börjat med min första kur Letrozol. Har pco och ett barn sen innan som blev till på 12:e kuren pergotime. Finns det några där ute med erfarenheter av Letrozol? 

• Svar på tråden Letrozol 2023
  • Carol123

hade Fått svar på 1177 men läkaren har inte kollat på det ännu. Det visade ett värde på 66, tror att det ska ligga över ca 20-28 så det borde ju vara ett fint ett Glad

Nu väntar jag med spänning på ditt Glad

• Ellika123

Först och främst - SÅ kul att du haft ägglossning! 66 är ju ett riktigt högt värde. Stort grattis till det! Läste ditt meddelande igår två gånger om och stod och log för mig själv. Blir riktigt glad för din skull. Att få bekräftat att du haft ägglossning är ju ett enormt stort kliv fram, nu börjar "nästa väntan". Spännande (och väldigt nervöst kan jag tänka mig). Är det på torsdag nästa vecka som du har din bim? 

Angående att analysera alla symptom så känner jag igen mig skarpt. Jag loggar alla olika tecken i en menscykel-app. Då snackar vi allt; hur brösten känns, hur nedre regionerna känns, eventuell akne, flytningar, humör, illamående etc. Jag har försökt förklara för min sambo hur mycket tid och energi detta tar och han är väldigt stöttande och uttrycker ofta att han vill hjälpa till på alla sätt han kan, vilket jag verkligen uppskattar. Samtidigt tror jag inte att han riktigt förstår fullt ut. Vilket är förståeligt. Det är min kropp och jag som bär på den och det är jag som "måste" lära mig hur min kropp reagerar/fungerar, för att få förståelse för hur min cykel fungerar, för att på så sätt öka våra möjligheter att få barn. Vet inte om jag uttrycker mig tillräckligt väl för att du ska förstår hur jag tänker och om du kan relatera. Hur tänker och känner du kring det?

Jag håller alla tummar och tår att jag också haft ägglossning. Men ju närmare jag kommer blodprovstagningen desto mer kommer jag på mig själv att tänka "nja jag kanske inte har haft ägglossning, inte lönt att få upp falska förhoppningar. Letrozol kan ge ökade ägglossningssymptom så det kanske bara är det som spökar". Känns som om jag försöker bygga upp en form av "mur" för att inte bli allt för besviken. Men men, lönar sig egentligen inte att älta (lätt att säga, svårare att efterleva). Jag borde få provsvaren på tisdag eller onsdag nästa vecka, så jag skriver direkt jag fått veta :) 

Det låter väldigt klokt det du skriver angående att vänta med att testa, för precis som du säger - om mensen nu skulle komma (hoppas inte, för någon av oss) så blir ju den starkaste besvikelsen lite mer kortvarig, eftersom nästa kur med Letrozol snart börjar. Jag ska påminna mig själv det om det är så att jag hamnar i den sitsen att testning blir aktuell. Tack för att du delar med dig av det tankesättet, det kommer mest troligt vara till hjälp för mig om jag hamnar där :)

• Ellika123

Glömde svara angående tempningen. Spännande att du ska börja tempa! Jag tänker att jag inväntar provresultaten och så får jag se om jag beställer hem en temp efter att jag fått dem. Om jag börjar tempa så följs jag mer än gärna åt! Och om jag inte börjar tempa (dock tror jag att jag kommer göra det om jag får negativt resultat denna cykel) så följer jag jag mer än gärna din upplevelse av tempning :) 

• Carol123

Tack för att du blir så glad för min skull. Väntar med spänning på ditt svar vilket jag tror är positiv, lite läskigt att säga så för vill inte få upp några förhoppningar men jag tror verkligen att du har det. 

Vad skönt att han är så stöttande och att ni verkar kunna prata om allt. Men jag förstår vad du menar, tror inte heller att det riktigt går att förstå för någon som inte försöker bli gravid. Man lär sig iaf mycket om sin kropp med hormoner och allt där till, ibland tycker jag att det är konstigt att vi kvinnor vet så lite om våra kroppar och hur de fungerar med tanke på hur mycket det ändå påverkar vårt liv. Inte bara graviditeten utan hormoner över lag.

känner igen mig mycket när du skriver om att sätta upp murar, jag gör det med, inför ägglossning och nu innan bim. Har bim på onsdag tror jag men tänker torsdag för att jag inte ska bli allt för hoppfull om mensen skulle dröja en dag.

Vad känner du för symtom nu? Intressant med appen, vad heter den? 

För några dagar sen kände jag mig mycket illamåend, det kom och gick i vågor. Hade humörsvängningar och det hettade i ansiktet. Tänkte att jag är nog fasiken gravid i ena stunden och i andra? nja jag har bara sovit och ätit dåligt, säkert därför.

Nu de senaste dagarna har jag inte känt av det alls nästan och sen har jag fått ökad sexlust vilket är ovanligt för att va mig tyvärr. Men då gogglade jag såklart och läst att det är många som får det innan mens. Eftersom jag inte har mens i normala fall så vet jag ju inte vad som är vad. Tankesnurr!

Mitt svar dröjde lite eftersom vi varit i göteborg, ville ha lite lugn och ro när jag skriver till dig. 

• Ellika123

Känns som en självklarhet att bli glad för din skull. På samma sätt som att jag vill mig själv det bästa så vill jag andra i liknande situation det bästa.

Jag hoppas också att jag får beskedet att jag haft det, jag uppdaterar tråden så fort jag fått återkoppling om provsvaren och läkarens utlåtande. Mina bröst är fortsatt svullna och lite ömma och jag har små känningar som mensvärk lite då och då, men annars inga symptom. Så jag vet inte, om jag räknar på samma antal dagar som min förra cykel var så har jag bim 30/4. Bara att vänta och se om mensen kommer innan dess eller den dagen, annars blir det ett test. Jag inväntar med spänning att du tar ett test på torsdag, jag håller alla tummar och tår att det visar positivt. 

Jag känner igen mig i det du skriver i att man får symptom och tänker "jaa men kanske?" och i nästa sekund kommer man på någon motivering till att det säkert inte är så. Känns som en del av den "mur" som både du och jag (och många andra) bygger upp för att minska besvikelsen så gott det går.

Som du säger är det intressant att man som kvinna egentligen vet så lite om sin kropp, hormoner och hur saker och ting fungerar. Jag ser mig själv ändå som en intelligent och allmänbildad person och ändå visste jag så lite om hur dessa saker fungerar innan jag försattes i situationen att jag blev "tvungen" att lära mig för att kroppen inte fungerade som jag trott att den skulle. Jag tror personligen att det kan vara bra om sådant här inkluderas i sexualundervisning/biologin i skolan, skulle nog minska känslan av ensamhet/"det är mig det är fel på" hos många kvinnor som finner sig själv i en liknande situation när de önskar bli gravida.

Appen jag använder heter "Min cykel". Den är väldigt basic men den är gratis och man kan logga alla vanliga symptom och skriva in egna anteckningar samt lite annat. Så jag tycker den funkar alldeles prima att använda för att jag ska kunna se eventuella mönster och liknande. Använder du något hjälpmedel för att registrera symptom/liknande som har att göra med din cykel?

Vad kul med besök i Göteborg! Jag förstår dig fullt ut i att svaret dröjde någon dag, våra meddelanden är ju inte direkt superkorta och något man skriver ihop bara så där i förbifarten, båda vi verkar ha en förkärlek i att skriva längre meddelanden (vilket jag gillar) :)

• Anonym (Kd)

Hej!

Hoppar in här. Den 17/4 var jag på VUL där dem såg 4 ägg och dem sa att jag blev överstimuletat och att jag behövde avbryta behandling för den här gången. Jag fick plus på stickan samma dag. Ska nämna att jag tog letrozol från dag 5 till 9. 

• Carol123

Hej!
    Ja tycker att information och kunskap angående kvinno kroppen i stort borde utökas i samhället både i skolan och inom vården. Många som får rådet att behandla klimakteriebesvär med tex antidepressiva vilket jag tycker är fruktansvärt då det finns andra alternativ som läker och inte bara lindrar, men ska inte gå in på det förmycket nu för då finns det inget stopp här?

jag laddade ner appen, jag gillar den. Enkel och inte mer eller mindre än vad jag behöver. Tack för tips! 

De senaste dagarna har jag haft mer mensliknande känningar och känner på mig att den är på g. Kan inte sluta känna efter och det påverkar mig mer än vad jag vill. Deppig här! 

Blir så trött på mig själv, vet ju att det bara är första försöket men det kommer tillbaka en massa känslor från tidigare. Min partner försöker hålla mitt hop och humör uppe vilket jag uppskattar men inte riktigt kan ta till mig stundtals. 

Hoppas dina provsvar kommer snart! Väntar fortfarande med spänning! 

Hej (KD)
    vad kul att du vill hänga på här. Är det din första kur Letrozol? 

• Ellika123

Du har rätt, en sådan dialog om ökad spridning av kunskap kring kvinnokroppen är en större dialog som får ta plats i något annat forum.

Kul att du gillar appen, jag är också nöjd med den, den fyller sin funktion bra.

Jag fick tillbaka provsvaren som visade följande; på provet som togs 21/4 var värdet 33 och på provet som togs 24/4 var värdet 36. Så du hade rätt känsla - ägglossning har skett för mig denna cykel! Vilket känns som en jättestor vinst, samtidigt som jag är försiktigt positiv. Nu vet jag i varje fall att möjligheten att det kan bli något denna cykel finns, men nu återstår bara frågan om vi träffade rätt och om det blev något. Det återstår att se, denna förbaskade väntan och ovisshet är minst sagt påfrestande.

Jag förstår hur du menar, det är lika för mig.. Ibland kommer tankar i stil med "det kanske kan vara något ändå?" men jag slår bort dem lika fort som de kommer, vågar inte hoppas. Utan jag tänker också i stället att det är mensen som är på g, som för att förbereda mig på det så gott jag kan ifall det blir så. Men jag hoppas innerligt att det inte kommer någon mens.. Jag har också fortsatt samma symptom som jag beskrivit tidigare. D.v.s. större lite ömma bröst, illamående, svullen. Ska försöka hålla mig att testa fram till söndag/måndag, känns svårare och svårare att låta bli att testa ju närmare jag kommer dock.

Hur går det/hur känns det för dig?

• Ellika123
    Anonym (Kd) skrev 2023-04-23 20:01:30 följande:

Hej!

Hoppar in här. Den 17/4 var jag på VUL där dem såg 4 ägg och dem sa att jag blev överstimuletat och att jag behövde avbryta behandling för den här gången. Jag fick plus på stickan samma dag. Ska nämna att jag tog letrozol från dag 5 till 9. 

Välkommen!

Frågar som Carol123 - är det din första kur Letrezol? Jag håller tummarna för dig att du kan fortsätta behandlingen nästa cykel.
  • Anonym (Kd)

Hej!

Det är mitt första kur med letrozol.
    Jag fick en dubbel kur och hade inte haft men på 6 månader.
    Fick först provera för att framkalla mens och sedan letrozol. Jag fick 4 ägg, 2 på 14 och 2 på 12 och slemhinnan på 9.

Svar på tråden Letrozol 2023