• Ellika123

Letrozol 2023

Jag följer gärna! Jag påbörjade min andra omgång Letrozol 3/4 och åt dubbeldos i 5 dagar. Förra cykeln åt jag enkeldos och fick positivt ägglossningstest på cykeldag 19, så nu testar jag från och med cykeldag 8 ifall ägglossning skulle ske tidigare denna cykelGlad
  • Ellika123

Förstår känslan, jag har själv letat efter forum/trådar som denna som är aktuell för nu nu, dvs så att man kan följas åt i realtid. Så kul om vi och kanske fler kan följas åt i detta!

Min första kur så hade jag kraftigt ont i ena äggstocken, huvudvärk och illamående emellanåt, under cd 9-14. Trodde därmed att jag hade ägglossning kring cd 12-14, men ägglossningstest visade att jag mest troligt hade ägglossning vid cd 19. Blodprov visade dock inte 100%-ig påvisad ägglossning, progesteronvärdet var aningen lågt. Men min läkare sa att det var uppenbar aktivitet i äggstockarna, men eftersom jag inte får uppföljning via vul under stimuleringsbehandlingen så kan jag inte med 100% veta om jag haft ägglossning. Har mailat min läkare igår och frågat om det är någon anledning till att jag i min behandling inte får vul för att kolla om ägglossning skett. Kan skriva sen när läkaren svarat vad anledningen är.

Jag har inte pco utan ?bara? oregelbunden cykel, dvs jag har cykler med ägglossning och blödning, cykler med blödning utan ägglossning och cykler utan varken ägglossning eller blödning. Vid vul såg allt fint ut och alla prover på mig och min sambo likaså, så min ?diagnos? är oregelbunden cykel. Så jag har fått Letrozol för att ?boosta? kropp och öka möjligheten att dels få mer beräknelig ägglossning men även att faktiskt ägglossning ska ske.

Denna cykel är första cykeln som vi ska prova oskyddat, så vi håller tummarna att det går vägen men ställer även in oss på att det kan ta tid. 

• Ellika123

Spännande att du ska på vul på tisdag, håller tummarna för din skull att de kan se att ägglossning skett/är på g att ske. Jag tänker att det kanske ändå kan vara bra att göra vul på tisdag. Tänkte eftersom blodprovet måste tas en vecka efter ägglossning för att det ska vara rättvisande, och då blir det ju svårt att pricka av en vecka efter ägglossning om man inte gör vul. Eller hur tänker du/vad säger din läkare? Och bekostar du vul själv och det är av den anledningen till att du tänker att du kanske ska avboka tiden?

• Ellika123

Vad bra att du inte avbokade tiden för vul för nu fick du ju som bekräftat att ett ägg mognat till riktigt fin storlek och att det borde släppa när som helst. Stort grattis för det ju! Håller tummarna för dig att blodprovet bekräftar att ägglossning skett, du får gärna hålla mig/andra som kanske läser uppdaterade, alltid kul att följa varandras process.

Jag fick svar av läkaren att alla regioner gör olika och att eftersom risken att flera äggblåsor mognar är så liten med letrozol, så har min region beslutat att de inte kör med vul vid stimulering av Letrozol, utan att man bara använder blodprov för att se om ägglossning skett eller inte. Märkligt om du frågar mig, för blodprov måste ju tas nästan exakt en vecka efter ägglossning skett för att det ska vara rättvisande, och utan vul är det ju omöjligt att veta om ägglossning skett över huvud taget och ännu mer omöjligt att veta när en vecka efter ägglossning är. Vilket i sig gör det oerhört svårt att veta exakt när man ska ta blodprovet för att det ska vara rättvisande.. Men men, är reglerna så i min region så är det väl bara att finna sig i det. Ska dock fråga om det finns möjlighet att få göra vul ändå, om vi inte hinner göra det den här cykeln och vi inte lyckas bli gravida, så är det ju bra att veta inför kommande cykel/cykler.

Testar du någonting med ägglossningstester/LH-tester? Eller kör du på vul, blodprov och kroppens egna signaler?

Det är vårt första barn, jag är 29 och min sambo 32. Jag har ätit minipiller sedan jag var 16 och inte haft en enda mensblödning under alla dessa år med minipiller, förutom några enstaka spottings. Så det var först nu när vi började göra oss redo att försöka som jag upptäckte att min menscykel är som den är och vi insåg att det kan sätta käppar i hjulet för oss att bli gravida. 

Hur gamla är ni och hur förstod du att du hade pco? Och hur mår du med Letrozol?

• Ellika123

Hej igen Carol, ber om ursäkt för avsaknaden av svar, efter påskledigheten har det varit full rulle med jobb och vardagsliv. Men jag har tänkt på dig och undrat hur det går för dig och hur du mår i allt detta (hur konstigt det kanske än kan låta eftersom vi är främlingar, men jag hoppas och du tror du förstår hur jag menar, från mitt perspektiv är det i varje fall skönt att ha någon att bolla detta med bortsett från min sambo).

Jag kan förstå vad du menar med testerna och stressen. Och som jag förstått det så provade du ägglossningsstimulerande behandling i 12 kurer innan ditt första barn kom till världen. Vilket jag som kvinna  som har stor längtan efter att bli gravid och få barn, kan förstå är mycket påfrestande både mentalt och fysiskt. Så det i kombination att vara i en relation med en person som inte verkar ha givit dig den stöttning som du förtjänar och behöver som gravid och nybliven mamma, det låter inte alls bra. Jag är ledsen för din skull att du behövde gå igenom en sådan relation, samtidigt som jag (tyvärr) kan relatera. Detta eftersom jag själv levde i en relation i 8 år med en man som inte behandlade mig bra varken psykiskt eller fysiskt. Där och då ville jag ändå ha barn med honom (i efterhand är det lätt att säga till mig själv ?hur fasen kunde jag vilja det??, men där och då tänkte jag helt annorlunda). Idag är jag också tillsammans med en oerhört fin karl sedan 3 år tillbaka. Väldigt tacksam över att det är vi och att det är vi som vill ha barn tillsammans. Eftersom jag vet hur stor skillnad det gör att leva med en partner som är bra, blir jag väldigt glad för din skull att du också träffat en man som är bra för dig och behandlar dig väl.

Stort grattis i efterskott också! 

Jag hoppas att blodprovet på onsdag visar att ägglossning skett och så håller jag alla tummar och tår att ni lyckats få till en befruktning nu under denna cykel och att allt går vägen. När förväntar du dig din nästa mens? Och hur tänker du kring att ta graviditetstest? Tänker du ta tidigt test eller vänta in mensen och se om den kommer eller om den är sen och testa då?

Jag slutade med minipiller i slutet av augusti, så det är inte så länge sedan. Därefter fick jag bara två mensblödningar, typ varannan månad och därefter blev det inget på två månader i rad och då sökte jag hjälp. Fick då komma på vul, göra hormonbristen och sambon gjorde spermaprov och eftersom allt såg bra ut fick vi ordinerat Letrozol.

Tråkigt att du inte mår så bra av Letrozol.. tyvärr verkar det ju vara väldigt vanligt och jag är inte ett undantag, även om jag inte skulle säga att jag mått överdrivet dåligt. Utöver de symtom av Letrozol som vi pratat om tidigare så är har jag haft några dagar med lätt illamående, sömnproblem (flera nätter då jag vaknat vid 01 och sen inte kunnat somna om) och riktigt ordentlig huvudvärk några dagar.

Jag fick positivt lh-test (både rfsu och clear blue) i förrgår 13/4, testade kl 16 och kl 22. Testade mig igen kl 15 igår och då var de negativa igen. Så även om det är omöjligt att veta om det faktiskt blev en ägglossning, så är det ju en indikation på att kroppen förberedde sig på ägglossning och om ägglossning skedde, så skedde den mellan kl 22 13/4 och kl 15 14/4. Vi fick till det den 12/4, 13/4 och 14/4, så det är bara att hoppas på det bästa. Mailade min läkare idag och frågade om hon bedömde att jag ska ta blodprovet på fredag 21/4 (en vecka efter potentiell ägglossning utifrån lh-testerna) eller på måndag 24/4, får se vad hon svarar och vad blodprovet visar  

• Ellika123

Missade att svara på frågan om jag tempar, och nej det gör jag inte. Jag är också lite rädd för att lägga till fler ?kontrollgrejer? utöver det jag redan gör idag. Men om det inte funkar denna cykel så kommer jag eventuellt att börja tempa, eftersom det är ett bra sätt i kombination med lh-stickor att själv se om ägglossning faktiskt sker eller inte.

Tempar du?

• Ellika123

Hej Carol!

Jag blev också väldigt glad när du svarade :) 
    Känns tryggt och fint på något vänster att bolla detta med dig.

Jag blev väldigt glad när jag fick utslag på stickorna. Samtidigt, eftersom jag förra cykeln också fick positivt utslag på lh-stickorna, så visade blodproven inte att jag hade haft ägglossning. Så oron är att det ska vara samma sak nu, att jag fått positiva lh-stickor men att ingen ägglossning skett.. Denna cykel är det dock lite annorlunda än den förra. Jag har svullna, ömma bröst, flytningar som är vita, tjocka, molande värk i nedre regionerna (främst höger sida) och illamående av och till. Dessa symptom hade jag inte förra cykeln. Så min förhoppning är att det innebär att jag faktiskt haft ägglossning denna cykel (och ännu bättre, att jag haft ägglossning och vi lyckats bli gravida, men så mycket vågar jag inte riktigt hoppas på).

Hur mår du nu? Har du några symptom som känns "avvikande" på ett positivt sätt, eller försöker du att inte tänka på det mer än vad jag misstänker att du redan gör?

Jättespännande att vi ligger rätt lika i tid! Jag fick besked från läkaren att jag ska ta blodprov både på fredag och måndag och få återkoppling när båda provsvaren kommit. Du får väldigt gärna säga till när du fått ditt provsvar, jag kommer då säga till direkt jag fått mitt :)

Angående tempningen så relaterar jag. Vill inte heller bli "fanatisk". Plus att det känns som att det krävs x antal cykler för att få till en rättmätig grund för att kunna göra en bra bedömning..

Angående menskopp så lät det som en bra idé ändå, skadar ju inte att prova tänker jag?

Åh jag relaterar angående testa tidigt eller inte.. Jag tror i dagsläget att jag kommer att avvakta och vänta in mensen, för att inte bli allt för besviken. Det kommer jag naturligtvis bli ändå om mensen kommer, men jag tror att om jag tar ett gravtest och det är negativt, det kommer ge mig falska förhoppningar och få mig att tänka "det kanske inte bara syns ännu". Därmed vil jag hellre vänta in den "slutgiltiga domen" (mensen) som ger ett konkret svar, eller bli positivt överraskad om den är sen och jag då tar ett gravtest som förhoppningsvis är positivt då. Så resonerar jag nu i varje fall, får se om jag har möjligheten att hålla mig borta från att testa om jag (hoppas hoppas) skulle få besked på provsvaren att de visar att ägglossning skett. Fortsättning följer tänker jag... :')

• Ellika123

Först och främst - SÅ kul att du haft ägglossning! 66 är ju ett riktigt högt värde. Stort grattis till det! Läste ditt meddelande igår två gånger om och stod och log för mig själv. Blir riktigt glad för din skull. Att få bekräftat att du haft ägglossning är ju ett enormt stort kliv fram, nu börjar "nästa väntan". Spännande (och väldigt nervöst kan jag tänka mig). Är det på torsdag nästa vecka som du har din bim? 

Angående att analysera alla symptom så känner jag igen mig skarpt. Jag loggar alla olika tecken i en menscykel-app. Då snackar vi allt; hur brösten känns, hur nedre regionerna känns, eventuell akne, flytningar, humör, illamående etc. Jag har försökt förklara för min sambo hur mycket tid och energi detta tar och han är väldigt stöttande och uttrycker ofta att han vill hjälpa till på alla sätt han kan, vilket jag verkligen uppskattar. Samtidigt tror jag inte att han riktigt förstår fullt ut. Vilket är förståeligt. Det är min kropp och jag som bär på den och det är jag som "måste" lära mig hur min kropp reagerar/fungerar, för att få förståelse för hur min cykel fungerar, för att på så sätt öka våra möjligheter att få barn. Vet inte om jag uttrycker mig tillräckligt väl för att du ska förstår hur jag tänker och om du kan relatera. Hur tänker och känner du kring det?

Jag håller alla tummar och tår att jag också haft ägglossning. Men ju närmare jag kommer blodprovstagningen desto mer kommer jag på mig själv att tänka "nja jag kanske inte har haft ägglossning, inte lönt att få upp falska förhoppningar. Letrozol kan ge ökade ägglossningssymptom så det kanske bara är det som spökar". Känns som om jag försöker bygga upp en form av "mur" för att inte bli allt för besviken. Men men, lönar sig egentligen inte att älta (lätt att säga, svårare att efterleva). Jag borde få provsvaren på tisdag eller onsdag nästa vecka, så jag skriver direkt jag fått veta :) 

Det låter väldigt klokt det du skriver angående att vänta med att testa, för precis som du säger - om mensen nu skulle komma (hoppas inte, för någon av oss) så blir ju den starkaste besvikelsen lite mer kortvarig, eftersom nästa kur med Letrozol snart börjar. Jag ska påminna mig själv det om det är så att jag hamnar i den sitsen att testning blir aktuell. Tack för att du delar med dig av det tankesättet, det kommer mest troligt vara till hjälp för mig om jag hamnar där :)

• Ellika123

Glömde svara angående tempningen. Spännande att du ska börja tempa! Jag tänker att jag inväntar provresultaten och så får jag se om jag beställer hem en temp efter att jag fått dem. Om jag börjar tempa så följs jag mer än gärna åt! Och om jag inte börjar tempa (dock tror jag att jag kommer göra det om jag får negativt resultat denna cykel) så följer jag jag mer än gärna din upplevelse av tempning :) 

• Ellika123

Känns som en självklarhet att bli glad för din skull. På samma sätt som att jag vill mig själv det bästa så vill jag andra i liknande situation det bästa.

Jag hoppas också att jag får beskedet att jag haft det, jag uppdaterar tråden så fort jag fått återkoppling om provsvaren och läkarens utlåtande. Mina bröst är fortsatt svullna och lite ömma och jag har små känningar som mensvärk lite då och då, men annars inga symptom. Så jag vet inte, om jag räknar på samma antal dagar som min förra cykel var så har jag bim 30/4. Bara att vänta och se om mensen kommer innan dess eller den dagen, annars blir det ett test. Jag inväntar med spänning att du tar ett test på torsdag, jag håller alla tummar och tår att det visar positivt. 

Jag känner igen mig i det du skriver i att man får symptom och tänker "jaa men kanske?" och i nästa sekund kommer man på någon motivering till att det säkert inte är så. Känns som en del av den "mur" som både du och jag (och många andra) bygger upp för att minska besvikelsen så gott det går.

Som du säger är det intressant att man som kvinna egentligen vet så lite om sin kropp, hormoner och hur saker och ting fungerar. Jag ser mig själv ändå som en intelligent och allmänbildad person och ändå visste jag så lite om hur dessa saker fungerar innan jag försattes i situationen att jag blev "tvungen" att lära mig för att kroppen inte fungerade som jag trott att den skulle. Jag tror personligen att det kan vara bra om sådant här inkluderas i sexualundervisning/biologin i skolan, skulle nog minska känslan av ensamhet/"det är mig det är fel på" hos många kvinnor som finner sig själv i en liknande situation när de önskar bli gravida.

Appen jag använder heter "Min cykel". Den är väldigt basic men den är gratis och man kan logga alla vanliga symptom och skriva in egna anteckningar samt lite annat. Så jag tycker den funkar alldeles prima att använda för att jag ska kunna se eventuella mönster och liknande. Använder du något hjälpmedel för att registrera symptom/liknande som har att göra med din cykel?

Vad kul med besök i Göteborg! Jag förstår dig fullt ut i att svaret dröjde någon dag, våra meddelanden är ju inte direkt superkorta och något man skriver ihop bara så där i förbifarten, båda vi verkar ha en förkärlek i att skriva längre meddelanden (vilket jag gillar) :)

• Ellika123

Du har rätt, en sådan dialog om ökad spridning av kunskap kring kvinnokroppen är en större dialog som får ta plats i något annat forum.

Kul att du gillar appen, jag är också nöjd med den, den fyller sin funktion bra.

Jag fick tillbaka provsvaren som visade följande; på provet som togs 21/4 var värdet 33 och på provet som togs 24/4 var värdet 36. Så du hade rätt känsla - ägglossning har skett för mig denna cykel! Vilket känns som en jättestor vinst, samtidigt som jag är försiktigt positiv. Nu vet jag i varje fall att möjligheten att det kan bli något denna cykel finns, men nu återstår bara frågan om vi träffade rätt och om det blev något. Det återstår att se, denna förbaskade väntan och ovisshet är minst sagt påfrestande.

Jag förstår hur du menar, det är lika för mig.. Ibland kommer tankar i stil med "det kanske kan vara något ändå?" men jag slår bort dem lika fort som de kommer, vågar inte hoppas. Utan jag tänker också i stället att det är mensen som är på g, som för att förbereda mig på det så gott jag kan ifall det blir så. Men jag hoppas innerligt att det inte kommer någon mens.. Jag har också fortsatt samma symptom som jag beskrivit tidigare. D.v.s. större lite ömma bröst, illamående, svullen. Ska försöka hålla mig att testa fram till söndag/måndag, känns svårare och svårare att låta bli att testa ju närmare jag kommer dock.

Hur går det/hur känns det för dig?

• Ellika123
    Anonym (Kd) skrev 2023-04-23 20:01:30 följande:

Hej!

Hoppar in här. Den 17/4 var jag på VUL där dem såg 4 ägg och dem sa att jag blev överstimuletat och att jag behövde avbryta behandling för den här gången. Jag fick plus på stickan samma dag. Ska nämna att jag tog letrozol från dag 5 till 9. 

Välkommen!

Frågar som Carol123 - är det din första kur Letrezol? Jag håller tummarna för dig att du kan fortsätta behandlingen nästa cykel.
  • Ellika123
    Jag går rakt på sak - jag är gravid!! Jag tror knappt det är sant, men efter två graviditetest tagna på kvällen och på morgonen som är otvetydigt positiva, så har jag nu landat i insikten att det faktiskt är sant. Jag är gravid?! Är i chock och oerhört glad, samtidigt som jag inte kan sticka under stolen att jag också är rädd, för det är så tidigt in i graviditeten och det känns så osäkert. Jag hoppas bara innerligt att allt går bra. Men för just nu ska jag försöka fokusera på glädjen och leva lite i den bubblan för att sen ta den oro som följer. För att göra en lång historia kort om varför jag valde att testa mig tidigare än tänkt så var det så här: Jag har ju som sagt mått illa av och till i 1,5 vecka och mina bröst har bara blivit större och större. Och mina få regelbundna cykler har varit allt mellan 26-30 dagar. Därför hade jag inte tänkt testa förrän tidigast på cd 30, vilket hade varit på söndag. Men igår så mådde jag så himla illa så jag tänka att ?vad fasen, det här är inte normalt för mensvärk,  jag går och köper en test och så tar jag det ikväll. Är det negativt så är det negativt och då får jag bara testa mig senare eller så kommer mensen?. Så jag testade mig igårkväll med ett clearblue digital och det visade snabbt ?Gravid?. Och i morse tog jag ett till test clear blue men inte digitalt och det blev direkt en stark blå linje som visar att jag är gravid. Kan du tänka dig, det gick?! :) 
    Nu håller jag alla tummar och tår att du får samma resultat då det är dags för dig att testa dig. Och du behöver absolut aldrig oroa dig att vara ?för privat?, sådant hör till denna resa om du frågar mig. Dina symptom låter ju onekligen intressanta. Och din mammas dröm var ju nästan kuslig! Har du vågat testa dig än eller väntar du fortsatt lite? :) 

Jag har inte berättat för min sambo än (jag vet, jag känner mig helt galet bra på att hålla mig) utan jag ska göra det ikväll. Fira in långhelg lite extra och som en tidig födelsedagspresent då han fyller år snart :) 
  • Ellika123

Nej men alltså vad är detta?! Jag blir på riktigt tårögd. Stort, stort grattis till dig Carol och stort grattis till oss! Hjärta Jag blir så oerhört glad för både din och min skull, samtidigt som jag inte kan låta bli att känna mig chockad. Liksom.. det gick för både dig och mig? Samma cykel? Med bara några dagar emellan oss? Overkligt men fantastiskt!

Jag följs mer än gärna åt under den fortsatta resan!

Anledningen till att jag inte svarat förrän nu är för att jag överraskade sambon med nyheten igårkväll. Jag hade gjort i ordning en "tidig födelsedagspresent" med lite ledtrådar som ledde fram till de positiva graviditetstesten. Han blev så oerhört glad, så det en himla fin stund (jag fick dessutom hela grejen på film, om allt går som vi vill så känns det som en kul/fin sak att göra något fint utav i efterhand). 

Kan inte riktigt smälta att vi båda är gravida, men nu ska vi njuta av denna lycka och så ser jag mer än gärna att vi stöttar varandra i den kommande resan Glad

• Ellika123

Hur mår ni nu? Känner ni av några symptom än? :)

Själv har jag som sagt varit illamående i snart 2 veckor. Illamåendet har kommit av och till de flesta dagar, men de senaste tre dagarna (idag inräknat) har jag varit illamående i princip konstant. Måste liksom fundera på vad jag känner att jag kan äta och dras till mat med knaprig konsistens, typ morötter känns hur gott som helst och tanken av pasta/mat med mjuk konsistens känns inte alls lockande. Känner även hur det drar/sticker där nere emellanåt.

Jag tänkte även ringa och skriva in mig hos MVC på tisdag. Har ni redan gjort det eller när tänkte ni göra det? :) 

• Ellika123

Ber om ursäkt för min frånvaro, skyller helt enkelt på vardagshjulet, jobb som går i 180 och att jag varit bortrest och nu är jag förkyld med feber och hela faderullan. 

Trots att jag varit frånvarande i tråden har jag tänkt på er, främst på dig Carol och Sam, eftersom vi hängt ihop ett tag. Men har även sett att det dykt in fler i tråden - varmt välkomna! Vad kul att vi kan vara flera som följs åt i denna resa Hjärta

Sam och Carol, som jag förstår det har ni eller ska ni båda gå på rutinultraljud eftersom ni tagit Letrozol. Om ni redan varit på ultraljudet - hur gick det för er? Och om ni gjort det nyligen och passerat vecka 6, kunde ni höra/se något hjärtljud? Och hur kändes det att göra det (alltså mer mentalt än fysiskt tänkte jag Tungan ute)?

Jag har ju inte fått göra några vul under min letreozolstimulering och har inte blivit erbjuden något ultraljud nu heller. Jag frågade om jag kunde få göra tidigt ultraljud men blev nekad, så jag har bokat in mig på tidigt ultraljud privat (kostar 800:- men det känns 100% värt det) i slutet av maj (om allt går som det ska då är jag i vecka 9 då).

Mitt illamående som jag hade från och med vecka 1 avtog i slutet av vecka 4 (men jag har fortsatt svullna, ömma bröst, molande värk, ökad trötthet och vita slemmiga flytningar). Eftersom jag vet att avbrottet från illamående kan vara ett tecken på tidigt missfall måste jag erkänna att jag är väldigt orolig. Jag försöker tänka att jag har ju fortsatt alla andra graviditetssymptomen, men jag tror ni förstår mig - oron är där ändå och jag tror den kommer sitta i fram tills vecka 12-13 och därefter kommer en ny form av oro att börja. Jag försöker fokusera på att vara glad och lycklig över att vara gravid, men jag tror att jag vill det här så så himla mycket vilket gör att jag inte kan låta bli att låta oron ta överhanden ibland.. Hur känner ni kring oron om att något ska gå snett? Rynkar på näsan Och om ni är oroliga (inte alls konstigt ifall ni inte är det dock) - hur gör ni för att hantera oron på ett bra sätt?

• Ellika123

Kom på att jag glömde svara om bf- mitt bf är likasom Sam den 6/1. Så himla kul att vi ligger så lika! Håller alla tummar och tår att det går hela vägen för alla våra graviditeterHjärta

• Ellika123

Hej på er här i tråden! Lite skralare aktivitet nu på senaste (mig inkluderad). Tänker ändå på er alla och hoppas det bästa för er. Hur är det med er? Och hur går det för er alla i era individuella resor/stadier där ni är?🥰

Svar på tråden Letrozol 2023