-
Det finns en allmän "svensson"-uppfattning om hur saker ska vara. I t.ex. USA är det vanligt med excentriska personligheter som vågar tänka utanför boxen. I USA vågar man utmana konventionella uppfattningar och vågar satsa mer på det man tror på, I Sverige är det mer som att alla ska stöpas i samma form, den som t.ex. satsar på personligt självförverkligande döms ut och får höra att "du kommer inte att lyckas" (jantelagen). Den "berömda" svenska avundsjukan har säkert satt käppar i hjulet för många som velat bryta ett invant livsmönster och prova nya saker.Värst är det väl i mindre samhällen där "alla känner alla". Den som sticker ut och anser att livet består av mer än sport, ätande och helgfylla samt att spela på tipset, döms ofta ut som udda.De som är tänkande och analyserande ses lite grann som "farliga" bara för att de har förmågan att tänka djupare.Hur har det blivit såhär?
-
Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?
-
Vet inte egentligen. Vi vill inte sticka ut? Det är hyfsat destruktivt iallafall, och tråkigt att döda alla debatter med ett facit över hur allt ska vara och hur man ska tycka.
-
Det finns mycket likriktning i USA, så det du skriver här är inte en sanning. Det finns i alla kulturer normer om hur man "bör" bete sig, så även i USA. USA är dock otroligt stort och det finns olika områden och många olika normsättningar.
Excentriska personer finns det i alla kulturer, även i Sverige.
Var får du det ifrån, att folk som kan analysera och tänker, skulle ses som "farliga"? -
Helt enkelt eftersom människor är likriktade.
-
Menar bl.a att när man presenterar egna tankar kring saker och ting, får man ofta frågan "Var har du läst det"? eller "Var har du hört det"?, som att man inte skulle ha förmågan att tänka och reflektera över saker själv.Hangout91 skrev 2023-03-25 19:11:55 följande:
Vet inte egentligen. Vi vill inte sticka ut? Det är hyfsat destruktivt iallafall, och tråkigt att döda alla debatter med ett facit över hur allt ska vara och hur man ska tycka.
-
Jag har ofta presenterat mina åsikter och uppfattningar om saker, och har då blivit stämplad som "konstig", för att jag inte har en konventionell uppfattning, och jag vet andra som stuckit ut från mängden som blivit betraktade som udda.Magical skrev 2023-03-25 19:18:15 följande:
Det finns mycket likriktning i USA, så det du skriver här är inte en sanning. Det finns i alla kulturer normer om hur man "bör" bete sig, så även i USA. USA är dock otroligt stort och det finns olika områden och många olika normsättningar.
Excentriska personer finns det i alla kulturer, även i Sverige.
Var får du det ifrån, att folk som kan analysera och tänker, skulle ses som "farliga"?
För att ta ett exempel: Om man inte gillar Elvis och ser honom som "The king of rockn roll" eller om man inte anser att ABBA är det bästa som hänt svensk musik, så ses man nästan som en "förrädare".
-
Jag håller med Magical. Det finns normer i alla kulturer och människor som ses som excentriska i alla kulturer.
Jag har förstått att du ofta uppfattats som udda, och som du vet uppfattas jag också så, så jag kan relatera till din känsla av att ditt tänkande blir avfärdat för att du är udda. Det är naturligtvis frustrerande om man önskar att människor fokuserade på vad man säger istället för vem som säger det.
Du berättar att det du säger inte är sådant du har källor på utan det är dina privata uppfattningar. Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning, men jag tror inte att det är något du vill göra? Du vill - väl - att människor tar dina egna privata uppfattningar i beaktande? Det kan man aldrig vara säker på att människor gör.
Om det är viktigt för en att inte uppfattas som udda så bör man följa gruppen. Inte heller detta tror jag är något som du vill?
Mitt råd till dig är att fortsätta "vara dig själv" som man säger, och acceptera att det kommer med vissa sociala kostnader. Hur mycket du än försöker kommer du med det liv du levt inte att bli accepterad som jämställd med dem som levt det liv du uppfattar som Svenssonliv. Det är åtminstone min gissning. Om du accepterar tanken på att aldrig bli accepterad av en Svensson som annat än udda och om du således accepterar tanken på att du alltid kommer att uppfattas som udda i sammanhang där människor följer norm, vad gör det med dig?
-
när man presenterar egna tankar kring saker och ting SOM FAKTA, får man ofta frågan...Carolatom07 skrev 2023-03-25 19:24:04 följande:Menar bl.a att när man presenterar egna tankar kring saker och ting, får man ofta frågan "Var har du läst det"? eller "Var har du hört det"?, som att man inte skulle ha förmågan att tänka och reflektera över saker själv.
-
Fröken Allvar skrev 2023-03-25 19:48:16 följande:
Jag håller med Magical. Det finns normer i alla kulturer och människor som ses som excentriska i alla kulturer.
Jag har förstått att du ofta uppfattats som udda, och som du vet uppfattas jag också så, så jag kan relatera till din känsla av att ditt tänkande blir avfärdat för att du är udda. Det är naturligtvis frustrerande om man önskar att människor fokuserade på vad man säger istället för vem som säger det.
Du berättar att det du säger inte är sådant du har källor på utan det är dina privata uppfattningar. Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning, men jag tror inte att det är något du vill göra? Du vill - väl - att människor tar dina egna privata uppfattningar i beaktande? Det kan man aldrig vara säker på att människor gör.
Om det är viktigt för en att inte uppfattas som udda så bör man följa gruppen. Inte heller detta tror jag är något som du vill?
Mitt råd till dig är att fortsätta "vara dig själv" som man säger, och acceptera att det kommer med vissa sociala kostnader. Hur mycket du än försöker kommer du med det liv du levt inte att bli accepterad som jämställd med dem som levt det liv du uppfattar som Svenssonliv. Det är åtminstone min gissning. Om du accepterar tanken på att aldrig bli accepterad av en Svensson som annat än udda och om du således accepterar tanken på att du alltid kommer att uppfattas som udda i sammanhang där människor följer norm, vad gör det med dig?
Udda människor är väldigt olika varandra, vissa har så mycket sunt förnuft att man nästan blir avundsjuk, andra har så lite att man nästan tycker synd om dem.
"Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning..."
Om man har en hypotes om något så saknas källor, om man då lägger fram det som en hypotes och är villig att diskutera hypotesen är det ju bara bra, det är ju så man tänker tillsammans och då kan det vara bra med udda funderingar men om t.e.x gör som TS gjorde i en av sina trådar där han ville baserat på en hypotes diskutera lösningar om svenskars relationer (med sin magkänsla som källa), i en annan tråd skulle jag kolla facebook (eller likande) när jag bad om källa.
Jag upplever som att han själv ofta inte vill tänka utanför den egna boxen -
Jag håller med om att man bör vara överens om vilken hypotes det är man diskuterar, och att det är först då man kan tänka tillsammans.ClumsySmurf skrev 2023-03-25 20:24:48 följande:
Udda människor är väldigt olika varandra, vissa har så mycket sunt förnuft att man nästan blir avundsjuk, andra har så lite att man nästan tycker synd om dem.
"Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning..."
Om man har en hypotes om något så saknas källor, om man då lägger fram det som en hypotes och är villig att diskutera hypotesen är det ju bara bra, det är ju så man tänker tillsammans och då kan det vara bra med udda funderingar men om t.e.x gör som TS gjorde i en av sina trådar där han ville baserat på en hypotes diskutera lösningar om svenskars relationer (med sin magkänsla som källa), i en annan tråd skulle jag kolla facebook (eller likande) när jag bad om källa.
Jag upplever som att han själv ofta inte vill tänka utanför den egna boxen
Det är mycket möjligt att TS själv inte velat eller kunnat tänka utanför boxen när ni haft kontakt i trådar tidigare.
I så fall är det här konstruktiv feedback till TS. Först vara överens om hypotes/premiss man diskuterar, sedan tänka tillsammans. -
Kan också störa ihjäl mig på fyrkantigheten hos de flesta svenskar. De flesta kan fan inte tänka själva för fem öre! Gör exakt som de blir tillsagda, utan minsta egen tanke bakom det hela! "I support the latest thing" bara för att "alla andra" gör det! Är det inte "BLM" så är det allt trams med Covid och vaccin. Bara det senaste nu #jagvetvadensnippaär .... Jaha.... Jamen det förändrar ju världen....! Och så extremt lättlurade, delar allt de hittar utan minsta egen tanke eller källkritik!
Och kommer man då och läser lite fler källor än Aftonbladet och utifrån det väljer sin egen uppfatting och åsikt, jädrar vad man blir kallad mycket lustigt, vad arga folk blir! Medan deras egna källor består av "Näe men jag blev uppmanad på Facebook att dela ett visst inlägg så då gör jag såklart det för då är det rätt! Och fan ta den som påstår något annat!!".
Ta bara det här "SD är rasister!!". "Jaha, vad baserar du den åsikten på?". "Joo.....För att de är det!! Är du också rasist eller?????".
"De som inte vaxxar sig är dumma i huvudet!!". "Okej. Varför då?". "......för att de är det!!!".
Det är så värdigt....!