Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varför är många så likriktade i Sverige?

Carolatom07 skrev 2023-03-25 19:24:04 följande:
    Menar bl.a att när man presenterar egna tankar kring saker och ting, får man ofta frågan "Var har du läst det"? eller "Var har du hört det"?, som att man inte skulle ha förmågan att tänka och reflektera över saker själv.
    när man presenterar egna tankar kring saker och ting SOM FAKTA, får man ofta frågan...
  • ClumsySmurf
    Fröken Allvar skrev 2023-03-25 19:48:16 följande:

Jag håller med Magical. Det finns normer i alla kulturer och människor som ses som excentriska i alla kulturer. 

Jag har förstått att du ofta uppfattats som udda, och som du vet uppfattas jag också så, så jag kan relatera till din känsla av att ditt tänkande blir avfärdat för att du är udda. Det är naturligtvis frustrerande om man önskar att människor fokuserade på vad man säger istället för vem som säger det. 

Du berättar att det du säger inte är sådant du har källor på utan det är dina privata uppfattningar. Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning, men jag tror inte att det är något du vill göra? Du vill - väl - att människor tar dina egna privata uppfattningar i beaktande? Det kan man aldrig vara säker på att människor gör. 

Om det är viktigt för en att inte uppfattas som udda så bör man följa gruppen. Inte heller detta tror jag är något som du vill?

Mitt råd till dig är att fortsätta "vara dig själv" som man säger, och acceptera att det kommer med vissa sociala kostnader. Hur mycket du än försöker kommer du med det liv du levt inte att bli accepterad som jämställd med dem som levt det liv du uppfattar som Svenssonliv. Det är åtminstone min gissning. Om du accepterar tanken på att aldrig bli accepterad av en Svensson som annat än udda och om du således accepterar tanken på att du alltid kommer att uppfattas som udda i sammanhang där människor följer norm, vad gör det med dig?

Udda människor är väldigt olika varandra, vissa har så mycket sunt förnuft att man nästan blir avundsjuk, andra har så lite att man nästan tycker synd om dem.

"Ett sätt att få mer respekt för sina uppfattningar är att slänga in referenser till sådant som tyder på bildning..."
    Om man har en hypotes om något så saknas källor, om man då lägger fram det som en hypotes och är villig att diskutera hypotesen är det ju bara bra, det är ju så man tänker tillsammans och då kan det vara bra med udda funderingar men om t.e.x gör som TS gjorde i en av sina trådar där han ville baserat på en hypotes diskutera lösningar om svenskars relationer (med sin magkänsla som källa), i en annan tråd skulle jag kolla facebook (eller likande) när jag bad om källa.
    Jag upplever som att han själv ofta inte vill tänka utanför den egna boxen 
  • ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-26 17:31:43 följande:
    För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta. Jag är också noga med att understryka när något endast är min egen åsikt eller uppfattning. Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras. Som det "klassiska" exemplet att först sägs att någon sorts mat är farlig för hälsan, senare dyker det upp artiklar om att samma mat är väldigt nyttig.

Ägg t.ex. sas ju förr öka kolesterolhalten i blodet och att det var hälsovådligt att äta för mycket ägg. Numer sägs det ju att ägg är bland det nyttigaste man kan äta.

Finns fler exempel, men kommer inte på något i skrivande stund.

Den nya strängteorin om multiversum, dvs univerum som sägs existera parallellt med varandra, men med olika händelseförlopp, omkullkastar ju mycket av det som tidigare sagts om universum.

Folk tenderar att se nya rön och upptäckter som det som gäller, ända tills forskning kommer fram till något annat.
    "För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta"

Har inte läst alla dina inlägg, men när du inte förstår vaför vi inte skulle gå efter din magkänsla och signalerar du att du inte är seriös, för att du inte är.
    "Kolla facebook" är inte heller seriöst.

"Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras."
    Du tar upp extrema exempel.
    Studier ska i regel vara eduplicerade för att kunna kallas för vetenskaplig teori (fakta) och man måste tänka på att det kanske inte ger hela bilden.

Studier ska helst hålla för reduplicering innan de publiceras så är det inte en större studie med hög kvalite ska man ta ej eduplicerade studier med en nypa salt.

Var det inte en vetenskaplig teori var det inte 'fakta' som förändrades och "nya rön" vill sälja klick.

• ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-26 17:37:33 följande:
    Nu är SD ett parti, faktiskt det största i Europa, som är grundat direkt i den nynazistiska rörelsen, och även om deras partiprogram och retorik "förfinats" genom åren, så är tankarna snarlika de som Hitler hade, bl.a. om "den nedärvda essensen". Gång på gång, än idag, måste partiet göra sig av med medlemmar som uttryckt sig öppet rasistiskt, och det tycks inte vara någon ände på det, trots att de infört s.k. "nolltolerans mot rasism". Väljarsvansen i olika Facebook-grupper har inte heller anammat partiets nolltolerans, utan uttrycker sig nästan likadant som nynazisterna gjorde på 90-talet.

Men håller ändå med om din upplevelse om fyrkantighet och konformism. Vaccinet är ju ett bra exempel, eller att alla ska ta ställning för Ukraina, utan att de tagit reda på bakgrunden till konflikten.

menar du det fultolkade i partipogrammet där de förklarade på ett krångligt sätt att de inte tror på atr man föds som blanka blad eller har det kommit något nytt
    om man för argumetents skull utgår från att det är ett rasistiskt parti men vill framstå som de inte är, varför skulle de då ta med rasbiologi i partipogrammet?
  • ClumsySmurf
    Fröken Allvar skrev 2023-03-26 19:29:11 följande:
    Det känns som om du fastnar i en tänkt svensk mentalitet. Visst finns säkert rester av en sådan kvar, men internet har riktat vår uppmärksamhet åt samma håll. Jag ska ändå använda svenska referenser. Några väntar fortfarande på att gå på export. 

Bymentaliteten du nämnde tidigare har lämnat i sin trimmade EPA-traktor. Det har visat sig att hela internet är som ett enda stort "village" som är helt dysfunktionellt i att "raise a child" .

Om Zlatan säger att de ska köpa Volvo så köper fotbollsinternet en Volvo.

Dessa referenser kommer att vara obsoleta när det inte längre är 2023 men människans behov av en flock är mer hållbart än en fotbollspelares knän. 

Vi är lika varandra såtillvida att vi vill höra till någonting och vi får höra till om vi tillför något i lagom mängd, inte tar över. Då passar vi bättre som n Carola Häggkvist. 

Om vi inte är n Carola Häggkvist och kan vara världsberömda i Sverige får vi vara udda. Men inte ens Carola är Carola när det är ensamt om natten. Då är Carola en udda kvinnor som betalat ett högt pris för sin framgång. 

"Det har visat sig att hela internet är som ett enda stort "village" som är helt dysfunktionellt i att "raise a child""
    Det är något jag har svårt att förstå.
    Folk är korkade och tror på fake news, vuxna hatar varandra på twitter, barn är elaka och mobbar, det finns snuskgubbar på internet och man ska tänka på vad man säger eftersom känsliga 'hjärnor' har stora öron men varsågod lilla barn som inte ens får svära, en mobil med internet
  • ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-27 06:40:58 följande: #38
    ClumsySmurf skrev 2023-03-26 22:58:25 följande:
    "För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta"

Har inte läst alla dina inlägg, men när du inte förstår vaför vi inte skulle gå efter din magkänsla och signalerar du att du inte är seriös, för att du inte är.
    "Kolla facebook" är inte heller seriöst.

"Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras."
    Du tar upp extrema exempel.
    Studier ska i regel vara eduplicerade för att kunna kallas för vetenskaplig teori (fakta) och man måste tänka på att det kanske inte ger hela bilden.

Studier ska helst hålla för reduplicering innan de publiceras så är det inte en större studie med hög kvalite ska man ta ej eduplicerade studier med en nypa salt.

Var det inte en vetenskaplig teori var det inte 'fakta' som förändrades och "nya rön" vill sälja klick.
    Ja, vetenskaplig metod innebär att ett experiment ska kunna upprepas gång på gång, med samma slutresultat.

Var har jag sagt att ni "ska gå på min magkänsla"? Inget jag känner igen.

Carolatom07 skrev 2023-03-04 20:31:01 följande: #96
    ClumsySmurf skrev 2023-03-04 20:16:46 följande:
    Du försöker inte ens göra ett argument för att det skulle finnas någon grund för frågan "Någon mer som saknar tiden då man blev genuint förälskad i personen för den hon/ han  'r snarare än bara för kroppen?"

Folk forskar om sånt här så du inte kan backa upp dina påståenden med annat än "Min upplevelse är en sanning för mig" så är det snarare du som levt under en sten, eller har starka skygglappar.
    Det finns något som heter intuition, det finns något som heter magkänsla, och som människor uppmanas ta fasta på. Även vi män har intuition och magkänsla, och varför skulle vi inte gå efter den?

När jag ser skillnaden mellan de stabila förhållanden som 40-50-talister levt i, jämfört med de korta förhållanden många lever i idag, förstår jag att det ofta inte handlar om kärlek, utan mer tillfällig bekräftelse.

• ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-29 18:45:22 följande: #64
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #60

Carolatom07 skrev 2023-03-04 20:31:01 följande: #96
    ClumsySmurf skrev 2023-03-04 20:16:46 följande:
    Du försöker inte ens göra ett argument för att det skulle finnas någon grund för frågan "Någon mer som saknar tiden då man blev genuint förälskad i personen för den hon/ han  'r snarare än bara för kroppen?"

Folk forskar om sånt här så du inte kan backa upp dina påståenden med annat än "Min upplevelse är en sanning för mig" så är det snarare du som levt under en sten, eller har starka skygglappar.
    Det finns något som heter intuition, det finns något som heter magkänsla, och som människor uppmanas ta fasta på. Även vi män har intuition och magkänsla, och varför skulle vi inte gå efter den?

När jag ser skillnaden mellan de stabila förhållanden som 40-50-talister levt i, jämfört med de korta förhållanden många lever i idag, förstår jag att det ofta inte handlar om kärlek, utan mer tillfällig bekräftelse.

Jag menar mer den allmänna känslan jag och många med mig haft av att under 2000-talet har trohet mot en partner och monogami blivit satt på undantag hos många. Man ser ju bara på detta forum hur många som går igång på trekanter, som lever i öppna förhållanden och som tycks föredra ett liv där man sexar runt med många utan att vilja binda sig (jag har läst trådar på forumet flera år innan jag blev medlem) . För att vara ett forum för främst småbarnsföräldrar är det väldigt mycket sextrådar där folk inte tycks ha några gränser alls.

Det har blivit en uppluckring av traditionella värderingar under 2000-talet. Vi hade ju en period i slutet av 60- början av 70-talet med "fri sex och kärlek", men det blev ju en återgång till det normativa efter ett tag.

Ta bara detta med appar som Tinder, som främst verkar vara för unga som söker tillfälliga sexkontakter. Man swipear och väljer och vrakar, bestämmer träff för sex och sedan ghostar den ene när den andre har fått starkare känslor.

Jag kan nämna fler saker, men märker en sorts ny-konservatism hos folk som reagerar mot att det är såhär. När jag i en tråd undrade varför sex tycks vara det allra viktigaste i ett förhållande och kärleken till personen tycks vara satt på undantag, fick jag en del svar som "Vaddå? Finns det något annat än den kroppsliga, sexuella njutningen"? vilket visar att en del har tappat förmågan att känna kärlek till en partner för den person hon/han är.

"Man ser ju bara på detta forum..."
    Du vet några trådar/inlägg där någon tycker si eller så men det säger inget om resten av befolkningen.
  • ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-29 19:39:24 följande: #70
    Sann kärlek innebär att älska någon på djupet, för den person han/hon är. Men jag förväntar mig inte att folk på FL ska förstå det.[...]
     ja, det är bara du på hela FL som vet vad sann kärlek är...
Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?